ARCHITEKTURA 3 (česká) Prvním moderním architektem byl Jan Kotěra (1871-1923), žák Otto Wagnera, po návratu do Prahy učí nejprve na Uměleckoprůmyslové škole, od 1910 na AVU. Od secesní architektury dospěl ke zjednodušené, asymetrické hmotě stavby (Muzeum v Hr,Kr.), materiál: cihly. Také řady obytných vil, v nichž rozvíjel principy anglického rodinného domu. Kotěrova vlastní vila, Praha - SlavneVily.cz Kotěrova vlastní vila Jan Kotěra, Pavilon Mánesa, 1902 Muzeum v Hradci Králové, 1906, realizace 1919-1913 Vlastní vila, 1908-9 V desátých letech ovlivnil domácí architekturu kubismus, který byl u nás pokládán za nový univerzální styl. Josef Chochol, Činžovní dům v Neklanově ulici v Praze, 1913-1914 Začátek dvacátých let přinesl nové úkoly do architektury, důraz byl kladen na její reprezentativní funkci v novém státě (rondokubismus, tzv. národní sloh viz Banka čs.legií). Vlastní moderní architekturu přinášejí až členové avantgardní skupiny Devětsil (zal.1920): B. Feuerstein, J. Krejcar, V. Obrtel, B. Fuchs aj. orientovaní na Francii a evropský konstruktivismus. Ve 30. letech se prosazuje racionální, technický, inženýrský funkcionalismus (př. Veletržní palác), řeší se otázky bydlení, urbanismu. Josef Gočár, Banka čs. legií v Praze, 1921-1923 Jaromír Krejcar, obchodní dům Olympic v Praze, 1925-1926 Bohuslav Fuchs, hotel Avion v Brně, 1927 Trade Fair Palace - Prague, Czech Republic - Photos Then and Now on Waymarking.com Funkcionalisté a Karel Hubáček slaví. V Praze se o víkendu otevřou jejich budovy | EARCH.cz Josef Fuchs,Oldřich Tyl, Veletržní palác v Praze, 1925-28 V druhé polovině 20. století se po krátké etapě socialistického realismu (hotel Internacionál postavený podle vzoru moskevské Lomonosovy univerzity) architektura vrací k tradici moderní architektury. Nejvýznamnější stavbou 60. let i poválečné architektury je televizní věž na Ještědu K. Hubáčka, nové technické možnosti architektury rozvíjel i K. Prager (zavěšené skleněné fasády). V období normalizace se ještě podařilo prosadit některé kvalitní stavby, nevýznamnější byl liberecký architektonický ateliér SIAL (zal. K.Hubáček, M. Masák, O.Binar). Nejvýraznější stavbou z poslední doby je Tančící dům (F.O.Gehry, V. Milunič). Ferdinand Lederer, Pavilon Z na brněnském výstavišti, 1958-1959 Karel Hubáček, televizní věž na Ještědu, 1963-1973 Karel Prager, Ústav makromolekulární chemie ČSAV v Praze, 1959-63 Karel Hubáček, Miroslav Masák, Obchodní dům Ještěd v Liberci, 1968-1979, zbourán Růžena Žertová, Obchodní dům Prior v Pardubicích, 1971-1974 Václav Aulický, Jindřich Malátek, Telekomunikační centrála v Hradci Králové, 1977-1982 Jan Louda, Tomáš Kulík, Zbyšek Stýblo, Veslařský kanál Račice, 1980-1986 Jan a Alena Šrámkovi, Dům ČKD v Praze, 1974-1983 Frank O. Gehry, Vlado Milunič, Tančící dům v Praze, 1992-1996