Terénní výzkum Harmonogram pracovních seminářů •26. 3. - téma: realizace výzkumu •23. 4. - téma: psaní závěrečné práce Další důležité termíny • 19. 5. - odevzdání osnovy práce • 15. 6. - odevzdání práce Záměr výzkumu Rešerše dostupných zdrojů • Zpravidla stačí použít vyhledávač • Je však vhodné zkusit různé vyhledávače (Google, Seznam...) • Použijte i vyhledávače na sociálních sítích • Elektronické knihovní katalogy - souborný katalog ČR (je možno hledat dle názvu i místa vydání -> https://text.nkp.cz/katalogy-a-db/souborny-katalog-cr • Zdroje vztažené k lokalitě: • Stránky obce • Obecní zpravodaj • Profily obce na sociálních sítích • Komunitní stránky (např. skupiny na Facebooku) • Byla publikována obecní monografie? • Pokud se zabýváte minulostí -> bibliografie jednotlivých okresů (autor Jaromír Kubíček) • Je třeba zkoušet různé kombinace vyhledávání a mít trpělivost Zdroje vztažené k instituci / spolku • Webové stránky • Sociální sítě • Články v tisku (např. u příležitosti konání společenských akcí) Zdroje vztažené k rodinné paměti (téma č. 2): • Rodinný archiv - fotografie, písemnosti (např. vysvědčení, dopisy, staré legitimace apod...) Obecné zdroje vztažené k zájmové činnosti / fenoménu v rámci ČR -> literatura, webové stránky - u některých témat i odborná literatura / diplomové práce Nečekejte závratné množství zdrojů! Je možné že na další vás odkážou respondenti, dají vám je (ne vše lze dohledat) Můžete se taktéž zeptat v místní knihovně.... Myslete na to že bezpodmínečně vše je nutno citovat dle citační normy! Promyslet výzkumné metody • Pozo ro vá n í + roz h o vo r • Jaký typ odpovědí chcete od respondentů získat? • Krátké a uzavřené od většího počtu lidí -> anketa (dotazník) • Delší a s větším prostorem pro odpovědi respondentů -> (polo)strukturovaný rozhovor -> obecně nejvíce populární v etnologii, • Nepřerušované vzpomínkové vyprávění -> orální historie • Kombinace více metod: např. krátká anketa obsahující 2-3 otázky mezi účastníky společenské akce + polostrukturovaný rozhovor s organizátory Identifikovat vhodné respondenty a způsob jejich kontaktování • Vlastní sociální kapitál - příbuzní, známí, sousedé -> snadné oslovení, pravděpodobnost vyšší ochoty, ale i negativní faktory • Sněhová koule - respondenti vám doporučí další • Oslovení na základě veřejně dostupných kontaktů (web, sociální sítě) - nižší důvěra, vyšší šance odmítnutí, nutnost stručně a jasně vysvětlit o co vám jde. • Oslovení „na ulici" - vhodné pro anketu, jít rovnou k věcí - působit důvěryhodně, dát najevo, že respondenty nezdržíte - paradoxně: čím méně lidí, tím vyšší pravděpodobnost ochoty© Úkol na příště * rešerše dostupných zdrojů * plánování metod výzkumu * identifikace vhodných respondentů * plánování, kde a jak respondenty oslovíte Harmonogram pracovních úkonů • 1) příprava na výzkum - rešerše dostupných zdrojů, identifikace vhodných respondentů, plánování rozhovoru (do 26. 3.) • 2) realizace výzkumu a jeho zhodnocení (do 23. 4.) • 3) realizace doplňkového výzkumu, návrh struktury závěrečné práce (do 19. 5. - konec výuky) • 4) příprava závěrečné práce (do 15. 6.)