Septakord VII. stupně Septakord na VII. stupni (h-d-f-a/as) uzavírá látku hlavních septakordů. Je tvořen kombinací tónů dominantního a subdominantního kvintakordu, proto jej označujeme DS7 (Písmena by měla být škrtnuta diagonálně zdola nahoru, což nám ovšem textový program neumožňuje.) g-h-d + f-a(as)-c V durové tónině a v mollové melodické se vyskytuje septakord VII. stupně v podobě septakordu zmenšeně malého (h-d-f-a), v mollové harmonické a v durové harmonické v podobě septakordu zmenšeně zmenšeného (h-d-f-as), verzi aiolské neuvádíme, protože neobsahuje citlivý tón, na kterém je akord DS7 postaven. Charakteristický disonantní interval zmenšené kvinty lze nalézt mezi primou a kvintou septakordu (h-f), v případě harmonických tónin i mezi tercií a septimou akordu (d-as). Ve čtyřhlasé úpravě se v základním akordu ani v obratech nic nevynechává ani nezdvojuje, akord je rozváděn do obratů tónického kvintakordu a využíván je k tomu tzv. kombinovaný rozvod, tedy rozvod dvěma směry, přičemž tóny dominanty (g-h) jsou vedeny stupňovitě vzhůru (stoupají) a tóny subdominanty stupňovitě dolů (klesají). Obraty septakordu VII. stupně – princip tvoření obratů septakordu VII. stupně je shodné s tvořením obratů jakéhokoli jiného septakordu, opět tedy záleží na tom, který tón je umístěn do basu. Užití tónů v basu u septakordu VII. stupně DS7 v C dur tónině: Tón v basu h d f a/as Název obratu septakord kvintsextakord terckvartakord sekundakord Značka akordu 7 6/5 4/3 2 Rozvod akordu VII. stupně – v přísném rozvodu vzniká u tónického kvintakordu typická zdvojená tercie, lze se jí případně vyhnout buď uvedením akordu v jiné než septimové poloze, kde je pak možné postupovat všemi vrchními hlasy paralelně, nebo užít při rozvodu septimové polohy volný kvintový skok původní tercie akordu. Rozvod obratů DS7 – také u obratů akordu je užíván kombinovaný rozvod, tedy původní prima a tercie akordu stoupají, kvinta a septima klesají. V rozvodných sextakordech neužíváme tvar terciové polohy se zdvojeným basovým tónem (známe z látky sextakordů), v případě rozvodného kvartsextakordu vzniká tvar se zdvojenou tercií (basový tón se ve vrchních hlasech nevyskytuje). Tabulka rozvodů DS7 : DS7 – T DS6/5 – T6 DS4/3 – T6 , T DS2 – T6/4 Další zacházení se septakordem VII. stupně: Rozvod akordu – je užíván zejména v podobě akordu zmenšeně zmenšeného (tón as v durové tónině je vysvětlován jako výpůjčka ze stejnojmenné moll či součást durové harmonické), v rámci kadencí lze obraty DS7 užít následně na lehké době po akordech dominanty či subdominanty, pokud jsou dále vedeny do tóniky. Je-li použit před akordy dominanty a subdominanty, nemá význam samostatného akordu, nýbrž vzniká pouhým melodickým vedením hlasů (podobně jako D7 vedený z D do VI. stupně pomocí klamného spoje). Částečný rozvod – nastává v případě vedení akordu do akordů III. nebo VI. stupně. Tvoření septakordů: Zadání 1: Jmenujte tóny septakordu DS7 v různých tóninách (na příslušném stupni – citlivém tónu tóniny vyjmenujeme septakord a přidáváme tónům posuvky podle předznamenání zadané tóniny) G dur, fis moll, B dur, Es dur, e moll, a moll, D dur, H dur Zadání 2: Zapište septakord VII. stupně do určených tónin, dodržte zadanou polohu akordu Zápis obratů DS7 v různých polohách: Zapisujeme akordy tak, aby vzdálenost mezi basovým a sopránovým tónem odpovídala intervalu určenému číslem polohy Zadání 3: Rozvod septakordu VII. stupně: Zadání 4: Rozvádíme základní tvary akordu DS7 . V první polovině zadání užívejte přísný rozvod, v druhé polovině rozvádějte do plných akordů: Zadání 5: Rozvádíme obraty akordu DS7 . Číslovaný bas: Již tradičně postupujeme nám známým způsobem – označíme v celém příkladu funkční značky k akordům a poté doplňujeme vrchní hlasy. Akordy VII. stupně označujeme funkční značkou DS7 . U akordů VII. stupně je výhodou, že v nich žádné tóny nevynecháváme ani nezdvojujeme, užíváme tedy ve čtyřhlasu všechny 4 tóny akordu a dále s nimi zacházíme tak, jak nám předepisují pravidla rozvodů. Bez určení funkční značky nelze septakord DS7 správně rozvést. U obratů akordu opět hledáme základní tón o příslušný interval níže (shodný postup jako u D7 i akordů II. stupně) a od něj si celý akord vyjmenujeme. Tón, který byl uveden v basu se už ve vrchních hlasech neobjevuje. Zadání 6: Výchozí poloha (5) Pomlčka v číslovaném basu znamená ležící tón z předchozího akordu, tedy i stejné číslo. Při doplňování funkčních značek nás ve složitějším číslování vždy zajímají sousedící číslice (6/5/3 – 6/5, tedy kvintsextakord, základní tón tudíž hledáme o tercii níž, -/4/- znamená 6/4/3 – 4/3, tedy terckvartakord, základní tón tudíž hledáme o kvintu níž). Výchozí poloha (3) Řešení zadání: Zadání 1: fis-a-c-e, eis-gis-h-d, a-c-es-g, d-f-as-c, dis-fis-a-c, gis-h-d-f, cis-e-g-h, ais-cis-e-gis Zadání 2: Zadání 3: Zadání 4: Zadání 5: Zadání 6: