ZNAJÍ MĚ? MÁTE SVÁ OBLÍBENÁ MÉDIA NA INTERNETU, ZE KTERÝCH PŘIJÍMÁTE INFORMACE? A MÁTE NĚKDY POCIT, ŽE VĚCI, KTERÉ TAM ČTETE TAK NĚJAK VĚTŠINOU ODPOVÍDAJÍ VAŠEMU NÁZORU JAK JE TO MOŽNÉ? CILOVA SKUPINA CILOVA SKUPINA SPECIFIKUJE SKUPINU, TYP A CHARAKTERISTIKU LIDÍ, KTERÉ CHCEME OSLOVIT SVÝM MEDIÁLNÍM PRODUKTEM, ZPRÁVOU, SDĚLENÍ, ATD. Z OBECNÉHO HLEDISKA JDE O POTENCIÁLNÍ ČTENÁŘE/PŘÍJEMCE, U KTERÝCH EXISTUJE NA ZÁKLADĚ JEJICH CHARAKTERISTIKY PŘEDPOKLAD, ŽE DANÝ MEDIÁLNÍ PRODUKT POTŘEBUJÍ/CHTĚJÍ. SPECIFIKACE CÍLOVÉ SKUPINY K URČENÍ PROFILU LIDÍ (POTENCIÁLNÍCH PŘÍJEMCŮ), OBVYKLE SLOUŽÍ HLAVNĚ DEMOGRAFICKÉ ÚDAJE TYPU: • VĚK • POHLAVÍ • RODINNÝ STAV • VZDĚLÁNÍ • VÝŠE PŘÍJMŮ • BYDLIŠTĚ • ATD. DLE POTŘEBYSE PŘIDÁVAJÍ I DALŠÍ PARAMETRY A ZNAKY, KTERÉ ZPŘESNÍ CÍLOVOU SKUPINU - NAPŘ. ZÁJMY, ZVYKLOSTI A NÁVYKY, RŮZNÉ DRUHY CHOVÁNÍ, ŽIVOTNÍ STYL APOD. URČOVÁNÍ CÍLOVÝCH SKUPIN -PUBLIK PUBLIKA (CS) JE MOŽNÉ URČIT TŘEMI VZÁJEMNĚ SE DOPLŇUJÍCÍMI ZPŮSOBY: PUBLIKUM JE URČENO KONKRÉTNÍM WEBEM, ČASOPISEM, FILMEM, NAHRÁVKOU ČI POŘADEM, KTERÉ PŘIJÍMÁ.TAK MŮŽEME MLUVIT NAPŘ. O PUBLIKU WEBU NOVINKY.CZ, O ČTENÁŘÍCH REFLEXU, O POSLUCHAČÍCH EVROPY2 ČI O PUBLIKU SKUPINY IMAGINE DRAGONS. URČOVÁNÍ CÍLOVÝCH SKUPIN -PUBLIK PUBLIKUM LZE DEFINOVAT KONKRÉTNÍM TYPEM PRODUKTU - NAPŘ. PUBLIKUM WEBU O MOBILECH, PUBLIKUM TANEČNÍ HUDBY, PUBLIKUM FILMŮ ZE SÉRIE STRANGERTHINGS APOD. PUBLIKUM JE MOŽNÉ DEFINOVAT JEHO CHARAKTERISTICKÝMI RYSY, TEDY DEMOGRAFICKÝMI A SOCIÁLNÍMI FAKTORY, JAKO JSOU VĚK, PŮVOD, VZDĚLÁNÍ, SOCIOEKONOMICKÉ ZAŘAZENÍ, ROD, ŽIVOTNÍ STYL, VKUS APOD. CHCETE-LI DĚLAT ÚSPĚŠNÝ MEDIÁLNÍ PRODUKT, MUSÍTE SVOU CÍLOVOU SKUPINU OPRAVDU DOBŘE POZNAT! KOHO VLASTNĚ CHCI OSLOVIT? TATO OTÁZKA ŘEŠÍ ZÁKLADNÍ POPIS VYCHÁZEJÍCÍ Z DEMOGRAFICKÝCH INFORMACÍ. AČKOLIV SE MŮŽE ČASTO JEDNAT O POMĚRNĚ NEZÁŽIVNÁ STATISTICKÁ DATA MAJÍ ZÁSADNÍ VÝZNAM JAKO PODKLAD PRO DALŠÍ KROKY, S JEJICHŽ POMOCÍ STANOVÍTE KONEČNOU STRATEGII. KOHO VLASTNĚ CHCI OSLOVIT? VELMI CENNÁ MOHOU V TÉTO FÁZI BÝT INFORMACE, KTERÉ ZÍSKÁTE O UŽIVATELÍCH INTERNETU Z JEJICH DAT, KTERÁ DOBROVOLNĚ, ČI N EVĚDOM KY ZAN ECHÁVAJ í V ON-LINE PROSTORU A VY JE ZÍSKÁTE. JAKÉ ŘEŠÍ PROBLÉMY? OD ZÁKLADNÍHO DEFINOVÁNÍ CÍLOVÉ SKUPINY SE MŮŽE ODVÍJET POPSÁNÍ MOŽNÝCH POTŘEB KONCOVÉHO PŘÍJEMCE INFORMACE. O TOM, CO HO TÍŽÍ, VYPOVÍDAJÍ NAPŘ. DISKUZE NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH, JEHO STATUSY, SDÍLENÉ ČLÁNKY, LIKY A DALŠÍ DIGITÁLNÍ STOPY. KDE A JAKÉ ZÍSKÁVÁ INFORMACE? KDE CÍLOVÁ SKUPINA HLEDÁ INFORMACE O TOM, CO ŘEŠÍ ČI CO JI ZAJÍMÁ. NA INTERNETU? V NOVINÁCH? V TELEVIZI? JAKÉ ČTE WEBYA JAKÉ ČLÁNKY NA NICH? JAKÁ JSOU VYHLEDÁVANÁ TÉMATA? A JAK NANĚ REAGUJE? JAKÉ ZASTÁVÁ POSTOJE V ONĚCH TÉMATECH? ODPOVĚDI NA TYTO OTÁZKY UMOŽŇUJÍ ZVOLIT TAKOVÉ ZPŮSOBY KOMUNIKACE, KTERÝM POTENCIÁLNÍ ZÁKAZNÍK BUDE PŘÍJEMCE ROZUMĚT. TÍM PÁDEM SE ZVÝŠÍ ŠANCE, ŽE HO SVÝM SDĚLENÍM NÁSLEDNĚ ZASÁHNETE, PŘESVĚDČÍTE, OVLIVNÍTE. KOMU DŮVĚŘUJE? PODROBNÝM VYHODNOCOVÁNÍM LZE PŘIJÍT I NATO, KOMU STANOVENÁ CÍLOVÁ SKUPINA VĚŘÍ A PROČ. ZÍSKANÉ POZNATKY LZE NÁSLEDNĚ VYUŽÍT PRO LEPŠÍ ZACÍLENÍ INFORMACÍ, VYTVÁŘENÍ JEJICH IDEÁLNÍ FORMY, VYUŽITÍ VHODNÝCH OPINION MAKERU ATAK V KONEČNÉM DŮSLEDKU K DOSAŽENÍ CO NEJEFEKTIVNĚJŠÍHO PŮSOBENÍ VAŠICH MEDIÁLNÍCH SDĚLENÍ. MEDIÁLNÍ STRATEGIE A CÍLOVÁ SKUPINA DEFINOVÁNÍ CÍLOVÉ SKUPINY JE JEDNÍM Z PRVNÍCH KROKŮ PŘI TVORBĚ MEDIÁLNÍ STRATEGIE. ŽÁDNÁ KOMUNIKAČNÍ AKTIVITA BY NEMĚLA ZAČÍT, ANIŽ BYCHOM VĚDĚLI, KE KOMU MLUVÍME, PROTOŽE PRÁVĚ PODLE TOHO URČÍME TO, JAK A CO BUDEME ŘÍKAT. ČÍM VÍCE O CÍLOVÉ SKUPINĚ VÍME, ČÍM LÉPE SE DOKÁŽEME VCÍTIT DO TOHO, JAK ŽIJE, CO SI MYSLÍ, CO JI TĚŠÍ A CO ODRAZUJE, TÍM EFEKTIVNĚJI JI DOKÁŽEME OSLOVIT. KAŽDOU CÍLOVOU SKUPINU TVOŘÍ PŘÍJEMCI OSOBA, KTERÁ VNÍMÁ URČITÉ MNOŽSTVÍ SDĚLENÍ, VYTVOŘENÉHO KOMUNIKÁTOREM, JAKO POBÍDKY A VÝZVY VE VZTAHU K VLASTNÍM STÁVAJÍCÍM POTŘEBÁM, OČEKÁVÁNÍM A PŘÁNÍM. SKUPINA PŘÍJEMCŮ SE OZNAČUJE JAKO CÍLOVÁ SKUPINA NEBO JAKO PUBLIKUM KOMUNIKACE. MEDIÁLNÍ PRODUKTA CÍLOVÁ SKUPINA CÍLOVÁ SKUPINA, PRO KTEROU MÉDIA VYTVÁŘÍ OBSAH, MÁ NEPOPÍRATELNÝ VLIV NA KONEČNÝ MEDIÁLNÍ PRODUKT. PUBLIKUM OČEKÁVÁ NAPLNĚNÍ SVÝCH POTŘEB. POKUD SE TAK NESTANE, MÁ MOŽNOST VYBRAT SI JINÉ MÉDIUM (JINÝ WEB, TV KANÁL, ATD.). PROTO JE PRO VYSÍLATELE VELMI DŮLEŽITÉ ZNÁT SVÉ PUBLIKUM, CO POTŘEBUJE A CHCE SLYŠET. MEDIÁLNÍ ORGANIZACE A PODOBA SDĚLENÍ TYP MEDIÁLNÍ ORGANIZACE JE STEJNĚ URČUJÍCÍ FAKTOR, KTERÝ SE PROMÍTÁ DO VÝBĚRU INFORMACE I FORMY MEDIÁLNÍHO VÝSTUPU. V MEDIÁLNÍM PROSTŘEDÍ JE DŮLEŽITÁ DICHOTOMIE VEŘEJNOPRÁVNÍHO VYSÍLANÍ NA JEDNÉ STRANĚ A KOMERČNÍHO NA DRUHÉ. JELIKOŽ V KOMERČNÍM PROSTŘEDÍ JE DŮLEŽITÁ ČETNOST PUBLIKA, VIDÍME SNAHU OSLOVIT A ZÍSKAT VĚTŠINU POSLUCHAČŮ. ZPRÁVYTUDÍŽ NEMUSÍ MÍT A PRIORI JEN INFORMAČNÍ HODNOTU, ALE JE TAM SNAHA O ATRAKTIVITU PRO PUBLIKUM. VTOMTO SMYSLU SE MLUVÍ OINFOTAINMENTU, VE KTERÉM JE ZAJÍMAVOST DŮLEŽITĚJŠÍ NEŽ UŽITEČNOST INFORMACE. POJĎME SI TO SHRNOUT ANO, TVŮRCI MEDIÁLNÍCH OBSAHŮ A SDĚLENÍ MOC DOBŘE VĚDÍ PRO KOHO TATO SDĚLENÍ VYTVÁŘEJÍ. STEJNĚ TAK PROVOZOVATELÉ WEBŮ MAJÍ DOSTATEK DAT O NÁS, JAKO UŽIVATELÍCH A PŘESNĚ VĚDÍ JAKÉ MÁME POŽADAVKY A POTŘEBY. VŠECHNY TYTO INFORMACE PŘEDÁVÁME DOBROVOLNĚ VŠEM TĚMTO SUBJEKTŮM SVÝM KAŽDODENNÍM CHOVÁNÍM V ON-LINE PROSTŘEDÍ A JE POTŘEBA SI UVĚDOMIT, ŽE SE S TĚMITO DATY O NÁS I VELMI ČILE OBCHODUJE -POČÍTEJME S TÍM. _ SVÉ ZNALOSTI O NÁS SI NEUSTÁLE DOPLŇUJÍ A UPŘESŇUJÍ JE TAK, ABY MOHU VYTVÁŘET SDĚLENÍ, KTERÁ BUDOU CO MOŽNÁ NEJÚČINNĚJŠÍ. I SOCIÁLNÍ SÍTĚ JSOU KAPITOLA SAMA O SOBĚ A BUDEME SE JIM VĚNOVAT V DALŠÍCH LEKCÍCH.