SDÍLENÍ + DESIGNOVÝ VÝZKUM ISKM48 SERVICE DESIGN WORKSHOP Jaro 2024 Co nás dnes čeká ̶ Sdílení a diskuze ̶ Designový výzkumu (zběžně) I. Sdílení & diskuze Sdílení & diskuze ̶ Naslouchejte ̶ Zformulujte si otázku | komentář | připomínku | radu Sdílení 1. Portál pro zaměstnance MU 2. Weby kateder a ústavů 3. Well-being studujících na KISKu 4. Web pro zahraniční studentstvo Pauza? II. Designový výzkum Proces výzkumu Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A., & Schneider, J. (Ed.). (2018). The Basic Process of Service Design Research. In This is service design doing: Applying service design thinking in the real world ; a practitioners’ handbook (First edition, s. 99). O’Reilly. Přeložil Josef Kocurek Design brief → Plán výzkumu ̶ Design/research brief vám dá… ̶ Širší kontext organizace / problémů ̶ Výzkumné problémy / bílá místa / otázky ̶ Účel výzkumu – proč je to důležité / k čemu je potřeba něco zkoumat ̶ Cílové skupiny ̶ Další info. Aktéři / Očekávání / Komunikace atd. Design brief → Plán výzkumu ̶ Sepište si, co jde zkoumat ̶ Výzkumné problémy / bílá místa / otázky ̶ Vytvořte společné skupiny (klastrování) ̶ Prioritizujte / zužujte ̶ Co je nejdůležitější? Co nejlépe bude odpovídat na potřeby zadavatele*ky? ̶ Na co se cítíte? Na co máte čas? Co obsahuje plán výzkumu ̶ Výzkumná oblast / téma ̶ Cíl výzkumu ̶ Výzkumné otázky, popř. hypotézy ̶ Výzkumný vzorek / cílová skupina ̶ Metody ̶ Harmonogram + zdroje Cíl(e) výzkumu ̶ Co chcete zjistit ̶ Proč je to důležité ̶ K čemu to má přispět Příklad: ̶ Cílem výzkum je identifikovat výzvy a potřeby učitelů a učitelek na základních školách ve vztahu ke vzdálené (remote) výuce, abychom vyučujícím mohli poskytnout lepší podporu a zvýšili tak kvalitu remote výuky. Výzkumné otázky ̶ Výzkumné otázky zpřesňují cíl výzkumu ̶ 1 cíl = několik výzkumných otázek (ale ne zas moc) ̶ dílčí výzkumné problémy ̶ mohou být zkoumány samostatně ̶ nasměřují vás ve výběru metod ̶ Klademe si je sobě (ne participantům) ̶ Iterativní – postupně zpřesňujete Vzorek & Screening kritéria ̶ Kdo vám (ne)poskytne odpovědi na vaše výzkumné otázky? ̶ Jaké charakteristiky by participanti měli mít? ̶ Demografické / Geografické / Behaviorální / Psychografické ̶ Jaké charakteristiky by rozhodně neměli mít? Screening kritéria – příklad Inkluzivní Exkluzivní Demografická • Učitelstvo ZŠ • Mgr. z pedagogiky • Třídní učitelstvo • Soukromé školy Geografická • Z Brna Behaviorální • Využívají projektovou výuku • Využívají formativní hodnocení (a) nebo sebehodnocení • Zkušenost práce s asistentem*kou pedagoga Psychografická • Podporují inkluzi / heterogenitu třídy Kvalitativní PROČ Cílem je vysvětlení Kvantitativní KOLIK Cílem je popis CHOVÁNÍ Co lidi dělají POSTOJE Co lidi říkají Rozhovory Focus group Kontextový rozhovor Výzkumné deníky Chci aby… Pozorování / Etnografie Stínování Uživatelské testování Eyetracking Třídění karet / Tree testing Dotazník Webová analytika A/B testováníAnalýza klíčových slov Heat maps Nemoderované testování Přeložená & upravená verze z: Rohrer, C. (2022, July 17). When to use which user-experience research methods. Nielsen Norman Group. https://www.nngroup.com/articles/which-ux-research-methods/ 3 dimenze metod Přirozené používání Nezávislé na produktu Namodelované použití KONTEXT použití Poznání cílové skupiny Poznání vnímání prostředí / tématu Hledání (problémů) příležitostí Proces služby / Průchod službou Fungování služby Testování použitelnosti Příprava před výzkumným setkáním ̶ Nábor participantů + screening (výběr vhodných participantů) ̶ Scénář ̶ Informovaný souhlas ̶ Logistika ̶ Místo setkání – soukromí, klid, bezpečí ̶ Nahrávací technika & software ̶ Odměny (incentivy) III. Jak se do toho pustit 1. Udělejte si plán výzkumu ̶ Zpracujte vstupy z design/research briefu ̶ Vytvořte plán výzkumu ̶ Zaměřte se na cíl výzkumu / výzkumné otázky / cílovku / metody ̶ Spojte se se zadavateli ̶ Ověřte si, zda jste se správně pochopili 2. Sesbírejte data ̶ Oslovte (vhodné) participanstvo ̶ Proveďte výzkumná setkání ̶ Nahrávejte / zaznamenávejte ̶ Naplánujte si nábor / sběr dat | ale i úkoly ̶ Udělejte si třeba hrubý harmonogram | Participantům může trvat, než si na vás najdou čas | Ať stihnete do příště sesbírat data Příště se vidíme ̶ 29. 2. 14.00 – Úvod do kurzu, rozdělení do skupin + téma design brief ̶ 21. 3. 14.00 – Sdílení postupu + téma designový výzkum ̶ 25. 4. 14.00 – Sdílení postupu + téma designová výzva / definice ̶ 23. 5. 14.00 – Prezentace výstupů + společná diskuze a reflexe