Nejčastější typy experimentů v exp.Nejčastější typy experimentů v exp. lingvisticelingvistice JS 2022JS 2022 Mojmír DočekalMojmír Dočekal ÚJABL MUNIÚJABL MUNI 2022-04-082022-04-08 1 / 91 / 9 Experimentální metody v lingvistice krok od introspekce Analýza spontánních projevů ČNK: první krok -- hrubá představa specializované korpusy: DeriNet: [pos="A" lemma="bílý"] [pos="V"] DeriNet Slovník afixů: SlovníkAfixů heslo pro -ost 2 / 9 Experimenty testující produkci řeči vyvolaná produkce, ... viz literatura: pěkný přehled Ambridge and Rowland [AR13], nejklasičtější příklad: Wug Experimenty testující porozumění řeči viz znovu Ambridge and Rowland [AR13] 3 / 9 Experimenty testující gramatické soudy (judgment methods) blízké testování porozumění ale subjekty posuzují gramatičnost nebo význam (truth value) ve formální lingvistice nejčastější Acceptability Judgments (posouzení gramatičnosti) testuje teoretickou predikci toho, že lingvistický (nebo pragmatický) faktor ovlivňuje přijatelnost věty napsaný, řečený, ..., vstup akvizice: komplikovanější design nejjednodušší stupnice: binární 4 / 9 (1) ???Petr smál Kláru. intranzitivní sloveso častější škála: Likert 5, 7 problémy s negativní shodou: (1) Lokalita negativní shody a. Petr viděl ani jednoho králíka. b. Petr nevěděl, že na poli běhá ???ani jeden králík. 5 / 9 Truth-Value Judgment Tasks posouzení významu kontext: obrázek, slovní popis, ... většinou je rozhodnutí: TRUE (1)/FALSE (0) (1) TVJT a. Kontext: Petr se občas při holení ráno řízne. Stalo se mu to i dnes. b. Věta: Petr ho dneska při holení řízl. 6 / 9 problémy s ano-biasem zřejmě ještě vážnější u dětí další problém: ambigní věty mívají preferovanou interpretaci testování nepreferované je těžší složitější varianty: dva obrázky -- jeden wrong vs. nepreferovaná interpretace: slidy o i velmi pěkná studie: ŠimíkDemian2020 7 / 9 další čtení: slidy o NegRaisingu článek o akvizice or: Chierchia, Crain, Guasti, Gualmini, Meroni, and others [Chi+01] 8 / 9 References Ambridge, B. and C. F. Rowland (2013). "Experimental methods in studying child language acquisition". In: Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science 4.2, pp. 149-168. Chierchia, G., S. Crain, M. T. Guasti, et al. (2001). "The acquisition of disjunction: Evidence for a grammatical view of scalar implicatures". In: Proceedings of the 25th Boston University conference on language development. , pp. 157-168. R Core Team (2019). R: A Language and Environment for Statistical Computing. R Foundation for Statistical Computing. Vienna, Austria. URL: https://www.R- project.org. 9 / 9