Aleš Bičan: Materiály k předmětu Fonotaktika, FF MU, jaro 2024 SLABIKOVÁNÍ • obecně: rozdělení něčeho na něco • co se dělí? (= doména slabikování) • jak se to dělí? (= principy slabikování) • co dělením dostaneme? (= výsledek slabikování) Více viz Šturm, Pavel – Bičan, Aleš. 2021. Slabika a její hranice v češtině. Nakladatelství Lidové noviny. Aleš Bičan: Materiály k předmětu Fonotaktika, FF MU, jaro 2024 DOMÉNA SLABIKOVÁNÍ Morfosyn- takticky definovaná doména Fonologicky definovaná doména (segmentálně vždy celistvá) celistvá i supra- segmentálně suprasegment. ne nutně celistvá suprasegment. konstituent jiné jednotky mluvní takt promluva fonologické slovo morfosyntakticky tomu odpovídá: morfém nebo slovo slovo nebo syntagma slovo nebo syntagma morfém, slovo, syntagma Aleš Bičan: Materiály k předmětu Fonotaktika, FF MU, jaro 2024 Mluvní takt jako doména slabikování na stole /na.Sto.le/ × /naS.to.le/ šel mi šelmy pro dámy prodá mi Aleš Bičan: Materiály k předmětu Fonotaktika, FF MU, jaro 2024 Promluva jako doména slabikování (a) francouzština Gall, amant de le reine, alla, tour magnanime „Gallus, královnin milenec, šel – jaké šlechetné gesto!“ Galamment de l’Arène à la Tour Magne, à Nîmes „galantně z Arény k Velké věži, v Nîmes“ obě: /ɡa.la.mɑ̃.dla.ʁɛ.na.la.tuʁ.ma.ɲa.nim/ (b) sanskrt atraivāśvāḥ „zde jsou koně“ (< atra „zde“ + eva – zesilující částice + aśvāḥ „koně“) kṣetrādvihagāstatrodapatan „tam z pole vzlétli ptáci“ (< kṣetrāt „z pole“ + vihagāḥ „ptáci“ + tatra „tam“ + udapatan „vzlétli“) Aleš Bičan: Materiály k předmětu Fonotaktika, FF MU, jaro 2024 Morfém jako doména slabikování (fonologické slovo) Pravopis Výslovnost Fonologická analýza (a) nadoční [natʔot͡ʃɲiː] /naT-očňī/ ponaučit se [ponaʔut͡ʃɪtsɛ] /pona-učiT-se/ poodstoupit [poʔotsto͡upɪt] /po-oT-StöpiT/ samoúčelný [samoʔuːt͡ʃɛlniː] /samo-ūčelnī/ (b) předlhůtní [pr̝̊ɛdlɦuːtɲiː] /přeT-lhūtňī/ (c) pětsetletý [pjɛtsɛtlɛtiː] /pjeT-setletī/ podšít [potʃiːt] /poT-šīT/ Aleš Bičan: Materiály k předmětu Fonotaktika, FF MU, jaro 2024 TYPY SLABIKOVÁNÍ 1) Fonetické = hledání zvukových korelátů slabičných hranic v řečovém signálu 2) Percepční = vnímání řeči jako posloupnosti slabik 3) Behaviorální = jak uživatelé jazyka rozdělují domény slabikování 4) Fonologické = rozdělení fonologické domény na fonologické jednotky fonologickými pravidly s cílem vysvětlit stavbu a fungování řeči v komunikaci Aleš Bičan: Materiály k předmětu Fonotaktika, FF MU, jaro 2024 METODY PRO STANOVENÍ/URČENÍ SLABIČNÝCH HRANIC 1) Fonetická analýza • zkoumání artikulace a akustiky řeči • předpoklad: realizace intersylabických segmentů se liší od intrasylabických segmentů • spíše neprůkazné 2) Psycholingvistické experimenty • percepce: vnímání upraveného řečového signálu (např. poměr délky konsonantů v posloupnostech VC1C2V) • chování mluvčích: řízené experimenty nutící respondenty dělit slova nebo pseudoslova (např. reduplikace, vkládání segmentů nebo pauzy, metateze) 3) Korpusové • analýza fonolog. vlastností konkrétního jazyka nebo více jazyků Aleš Bičan: Materiály k předmětu Fonotaktika, FF MU, jaro 2024 PRINCIPY (PRAVIDLA) FONOLOGICKÉHO SLABIKOVÁNÍ Nejčastěji užívané: 1) Fonotaktický princip 2) Sonoritní princip • Tak, aby výsledkem byly slabiky v souladu se sonoritním principem uspořádání 3) Maximalizace / otevřené slabiky • Maximalizuje se V2 prétura • V1 slabika bude otevřená /se.Stra/ 4) Statistická příznivost • Viz např. O’Connor – Trim (1953) Aleš Bičan: Materiály k předmětu Fonotaktika, FF MU, jaro 2024 Statistická příznivost Typ Angličtina Čeština iniciální finální iniciální finální CV 421 278 301 333 VC 209 277 260 208 CC 26 59 237 90 VV 10 22 14 27 V 12 13 angličtina čeština CV1.CV2 CV1.CV2 CV1C.CV2 CV1.CCV2 CV1CC.CV2 CV1.CCCV2 CV1CCC.CV2 CV1.CCCCV2 CV1CCCC.CV2 CV1.CCCCCV2 CV1CCCCC.CV2 CV1.CCCCCCV2 Aleš Bičan: Materiály k předmětu Fonotaktika, FF MU, jaro 2024 Fonotaktický princip slabikování V1XV2 (a) Silná podoba Mediála M je rozdělitelná na demislabiky F a I, pokud je F doložená finála nebo nedoložená, ale potenciálně možná finála a pokud je I doložená iniciála nebo nedoložená, ale potenciálně možná iniciála. (b) Slabá podoba („Kuryłowiczovo pravidlo“) Mediální konsonantický prvek S lze zcela přiřadit jedné ze sousedních slabik V1 a V2 nebo ho mezi ně rozdělit, pokud tak vznikne (i) V1 slabika s kodou, která je doložená nebo potenciálně možná finální koda, a (ii) V2 slabika s préturou, která je doložená nebo potenciálně možná iniciální prétura. Aleš Bičan: Materiály k předmětu Fonotaktika, FF MU, jaro 2024 kamna /ka.mna/ : fonotakticky přípustné (/na/ na, /mn/ mnoho) /kam.na/ : fonotakticky přípustné (/kam/ kam, /na/ na) /kamn.a/ : fonotakticky nepřípustné (nemožná koda) sestra /se.Stra/ : fonotakticky přípustné (/se/ se, /Str/ strach) /seS.tra/ : fonotakticky přípustné (/peS/ pes, /tr/ trup) /seSt.ra/ : fonotakticky nepřípustné (neutralizace znělosti!) /seStr.a/ : fonotakticky nepřípustné (nemožná koda) hodný /ho.dnī/ : fonotakticky přípustné (/ho/ ho, /dn/ dnes) /hod.nī/ : fonotakticky nepřípustné (neutralizace znělosti!) /hodn.ī/ : fonotakticky nepřípustné (nemožná koda) Aleš Bičan: Materiály k předmětu Fonotaktika, FF MU, jaro 2024 Princip uniformity (jednoduchosti) • Mediály (mediální konsonantické prvky) shodného strukturního typu jsou slabikovány stejným způsobem. Typ SOO C.CC CC.C sportce × /SporT.ce/ polštář /pol.Štāř/ /polŠ.tāř/ Aleš Bičan: Materiály k předmětu Fonotaktika, FF MU, jaro 2024 Základní × minoritní slabikování Typ OOO C.CC CC.C Základní slabikování Minoritní slabikování Přípustné prétury Nepřípustné prétury /roS.špi.ňiT/ rozšpinit /tře.biːČ.Šťī/ třebíčští /po.jiST.ce/ pojistce /puSŤ.te/ pusťte Aleš Bičan: Materiály k předmětu Fonotaktika, FF MU, jaro 2024 Fonotakticky neslabikovatelné shluky kotva /ko.tva/ : fonotakticky přípustné (/ho/ ho, /tv/ tvůj) /kot.va/ : fonotakticky nepřípustné (neutralizace znělosti) /kotv.a/ : fonotakticky nepřípustné (nemožná koda) obvaz /o.bvaS/ : fonotakticky nepřípustné (nemožná prétura) /ob.vaS/ : fonotakticky nepřípustné (neutralizace znělosti) /obv.aS/ : fonotakticky nepřípustné (nemožná koda) Aleš Bičan: Materiály k předmětu Fonotaktika, FF MU, jaro 2024 PORUŠENÍ SONORITNÍHO USPOŘÁDÁNÍ Sonoritní obrat Sonoritní plató • posloupnost segmentů s obrácenou sonoritou (tj. klesavou v prétuře, stoupavou v kodě) /Stan/ stan, /rti/ rty /faKS/ fax • posloupnost segmentů se stejnou sonoritou /TkāT/ tkát, /SxoT/ schod /aKT/ akt, /niXŠ/ nichž SONORITNÍ PROFIL SHLUKŮ DVOU KONSONANTŮ V ČEŠTINĚ Verze sonor. Verze 1 Verze 2 Druh shluku iniciální finální iniciální finální Ideální son. 47 % 83 % 36 % 62,5 % Plató 17 % 6 % 48 % 37,5 % Obrat 36 % 10 % 16 % 0 % Aleš Bičan: Materiály k předmětu Fonotaktika, FF MU, jaro 2024 EXTRASLABIČNOST A) Sonoritně motivovaná /(S)tan/ stan /(T)kāT/ tkát /(r)ti/ rty /(S)xoT/ schod /faK(S)/ fax /aK(T)/ akt /niX(Š)/ nichž Aleš Bičan: Materiály k předmětu Fonotaktika, FF MU, jaro 2024 B) Segmenty stojící mimo doménu slabikování Pravopis Výslovnost Fonologická analýza (a) k obědu [kʔobjɛdu] /K-objedu/ z auta [sʔa͡uta] /S-a͡uta/ (b) vústit [fʔuːscɪt] /F-uːsťɪt/ zorganizovat [sʔorɡanɪzovat] /S-orɡanɪzovat/ (c) k lvům [klvuːm] /k-lvuːm/ z rtuti [zrtucɪ] /z-rtuťi/ (d) zlhostejnět [zlɦostɛjɲɛt] /z-lhostejňet/ zrdousit [zrdo͡usɪt] /z-rdo͡usɪt/ Aleš Bičan: Materiály k předmětu Fonotaktika, FF MU, jaro 2024 C) Fonotakticky motivovaná extraslabičnost Neslabičné předložky Tvar ’s „jsi“ (a) /SKt/ s kterým /ŠS/ když’s /KPŠtr/ k pštrosovi /ČS/ proč’s /SXřb/ z hřbetu /ŤS/ ať’s /kjm/ k jménu /TřS/ dovnitř’s (b) /KFSkvj/ k vzkvětlému /jSKS/ vojsk’s /nKSTS/ Hengst’s Aleš Bičan: Materiály k předmětu Fonotaktika, FF MU, jaro 2024 SLABIKOVÁNÍ PODLE SONORITNÍHO PRINCIPU USPOŘÁDÁNÍ • Sonorita segmentů stoupá směrem k jádru slabiky (tj. stoupá v prétuře a klesá v kodě). • Obstruenty: 1 explozivy, 2 afrikáty, 3 frikativy Příklad Profil Slabikování Status /KTk/ architektka 111 /-teK (T) ka/ extraslabičnost /ŠTb/ věštba 311 /vjeŠT.ba/ jednoznačné /FSk/ vdovský 331 /vdoF (S) kī/ extraslabičnost /KSt/ sexta 131 /seK (S) ta/ extraslabičnost /SPz/ rozbzuč 313 /roS.PzuČ/, /roSP.zuČ/ ambislabičnost