PRODEJNÍ CESTY Knižní kultura a praxe Cesta knihy ke čtenáři nakladatel distributor knihkupec koncový zákazník knihkupec koncový zákazník koncový zákazník Distributor • role distributora • výhradní a nevýhradní distribuce • největší distributoři – 3 různé obchodní modely • Euromedia Group • distributor, nakladatelství, síť knihkupectví • Kosmas • distributor, síť knihkupectví • Albatros Media • nakladatel s vlastní distribucí • další distribuční společnosti • Pemic Books; Pavel Dobrovský – BETA; Seqoy; Grada Publishing, Portál Logistické centrum skupiny Euromedia, Foto: Lukáš Bíba Knihkupecké řetězce • Kanzelsberger (60 prodejen, včetně Barvič a Novotný) • Levné knihy (55 prodejen) • Dobrovský (46 prodejen) • Luxor (37 prodejen) • Kosmas (40 prodejen) • Dobrovský BETA (10 prodejen) • Knihcentrum (11 prodejen) Celkový počet knihkupectví v ČR? Palác knih Luxor, foto: www.avantgarde-prague.cz Nezávislá knihkupectví • kdo je nezávislý knihkupec • úbytek nezávislých knihkupců • trend tematicky zaměřených knihkupectví • Dětské – 2veverky, Zlatá velryba, Dlouhá punčocha • Design a umění – Page Five, Art Map, K-A-V-K-A • Komiks – Arkham, Comics Point Knihkupectví 2veverky Kniha v knihkupectví • rozdíly mezi řetězcem a nezávislým knihkupcem • z čeho a jak knihkupec vybírá Knihkupectví 2veverky Kniha v knihkupectví • rozdíly mezi řetězcem a nezávislým knihkupcem • viditelnost knihy • životnost knihy Knihkupectví 2veverky Cena knihy • Doporučená maloobchodní cena (DPC) • Velkoobchodní cena (VOC) DPC 100 Kč 50 Kč –VOC – rabat 50 % (20) 70 Kč – cena pro knihkupce – rabat 30 % (30) Knihkupectví 2veverky Parazitní e-shopy • proč jim říkáme parazitní • distributor knihkupcem • je levné skutečně levné? • vliv parazitních e-shopů na trh Archiv nakladatelství verzone Alternativní cesty ke čtenáři • vlastní e-shop nakladatele • vlastní knihkupectví • knižní kluby (Klub mladých čtenářů, Knižní klub) • přímý prodej na veletrzích a knižních akcích • předprodej (crowdfunding) Jarmark Knihex Alternativní cesty ke čtenáři • vytváření nových prodejních příležitostí • vlastní festival / kampaň např. Děti, čtete?, HumbookFest, LiterARTura • spojení knih s oborovými akcemi • propojení se společnostmi z jiných oborů • ….. • nový obchodní model Festival LiterARTura Doporučená literatura • Zprávy o českém knižním trhu SČKN, www.sckn.cz • Trávníček, Jiří. Překnížkováno. Brno: Host, 2014 Veronika Benešová Hudečková verzone@verzone.cz