Psychologie zdraví a psychohygiena pro sociální pedagogy doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Ph.D. Sněženka podsněžník – Wikipedie Co budeme dělat? Jaký máme časový plán? -Výklad -Diskuse -Skupinové práce -Nácvik relaxace, aktivizace - •Časový plán 1.Blok 9 – 12 hod •Oběd 12– 13 hod •2. Blok 13– cca 17 hod - O čem to bude? > Univerzity pořádají seminář pro budoucí učitele matematiky - Magazín - Vysoké školy •Dnes •Dopoledne 1.Úvod 2.Zdraví a chování související se zdravím •Odpoledne 3.Relaxace s léčebnou autosugescí 4.Stres a možnosti jeho zvládání, burn-out • syndrom • •Mezi setkáními: sebezkušenostní úkol k vyzkoušení na doma Příště: osobní pohoda a její zvyšování, životní spokojenost, optimismus, štěstí, silné stránky, mindfulness, flow Jak na domácí cappuccino: od pětistovky až po profesionální vybavení Představujeme se… •Jméno, odkud •Zájmy •Kdyby mé zdraví bylo živou bytostí, jak by vypadalo a co by dělalo/říkalo? Očekávání •Co byste si rádi odnesli? • à do svého osobního života • à do vaší praxe Chvilka zamyšlení – co pro mě je (a co není) Žena běžící vedle muže jedoucího na kole na polní cestě Úvod do psychologie zdraví Co je obsahem psychologie zdraví? Co je obsahem psychologie zdraví? Psychologie zdraví •„Soubor specifických edukačních, vědeckých a odborných psychologických poznatků k podpoře a udržení zdraví, prevenci a léčbě nemocí, poznání etiologických a diagnostických korelátů zdraví, nemoci a dysfunkcí a k analýze a zlepšování systému zdravotní péče a zdravotní politiky“ (Matarazzo, 1980) •obor psychologie •časopis Health Psychology •European Health Psychology Society •v ČR Sekce psychologie zdraví při ČMPS Snímek lidského mozku na neurologické klinice Hlavní okruhy témat psychologie zdraví Z čeho můžete studovat? Psychologie lidské odolnosti - 2., přepracované a doplněné vydání - Paulík Karel | Knihy Grada Chování související se zdravím: determinanty, modely a konsekvence | MUNISHOP Psychosociální determinanty zdraví - Portaro - library catalog antikvární kniha Psychologie zdraví, 2009 Psychologie zdraví - Leona Jochmannová,kolektiv autorů - Psychologie Z čeho ještě? Konec stárnutí – Proč stárneme a proč už nemusíme foto Relaxační metody - Eva Drotárová, Lucia Drotárová Optimismus a jeho role v kontextu zdraví | MUNISHOP Proč spíme Pojetí zdraví od začátku 20. století •Biomedicínský model – člověk nahlížen jako stroj, každá nemoc má jednu konkrétní příčinu tělesné povahy •Psychosomatická medicína – S. Freud a konverzní poruchy, nevědomé konflikty se projevují v tělesných symptomech Øpsychický stav vyvolává fyziologickou odpověď organismu Øfyziologický stav nebo jeho vývoj vyvolá psychickou odezvu •Biopsychosociální model – navíc psychologická a sociální složka zdraví •Bio-eko-psycho-spirituo-sociální model – ve 21. století se pojetí zdraví rozšiřuje o spirituální a ekologickou rovinu (Kebza, 2005) Biopsychoekosociální model zdraví 1.Biologická dimenze - vrozené a získané anatomické, fyziologické a biochemické faktory, které vedou k udržení či poruše zdraví (např. látková výměna a její případné poruchy). 2.Psychická dimenze - vrozené a získané psychologické dispozice člověka, které mají vliv na rozvoj a průběh onemocnění (např. emoční stabilita nebo neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem). 3.Sociální dimenze - kulturní a sociální vlivy, které formují na jedné straně obraz zdraví a zdraví podporujícího chování a na straně druhé obraz nemoci a předpokládané formy léčby. Týká se i subjektivně vnímané sociální opory. 4.Ekologická dimenze - biologické, fyzikální a chemické vlivy prostředí, ve kterém jedinec žije a/nebo pracuje. 5.Spirituální dimenze – transcendence, smysl života, víra Zdraví dle WHO (1946) •„stav kompletní fyzické, mentální i sociální pohody, nejedná se o pouhou absenci nemoci nebo slabosti” •(později dovětek) • „schopnost žít sociálně a ekonomicky produktivní život“ • •à zohledněn systémový přístup •à zdraví je popsáno jako stav, ne jako proces Současnost Duševní zdraví •„stav pohody, při kterém jedinec realizuje své schopnosti, dokáže se vyrovnat s běžnou životní zátěží, pracuje produktivně a užitečně a přispívá společnosti“ • (WHO, 2001) SMART cíl? Obsah obrázku text, tabule Popis byl vytvořen automaticky Akční plán •Zvolte si 1 aktivitu, které se budete další měsíc věnovat •Vytvořte cíl, který bude SMART 1.konkrétní 2.měřitelný (jak zjistím, že jsem to splnil/a?) 3.přijatelně těžký 4.relevantní k vaší situaci 5.časově ohraničený • •úprava výživy (co konkrétně) •odstranění zlozvyku •pravidelná pohybová aktivita (alespoň 30 minut denně 5x týdně) •úprava režimu, podpora kvality spánku •autorelaxace dle určité techniky či dýchací cviky každý den •meditace či cvičení mindfulness každý den •naučit se vést relaxace •krátkodobé fyzické stresy (vystavení chladu, horku, náročné cvičení, krátkodobé půsty) alespoň 1x týdně •vlastní umělecká aktivita alespoň 2 hodiny týdně •preventivní lékařské prohlídky • 1. Obsah obrázku text, hodiny, vektorová grafika Popis byl vytvořen automaticky Literatura uvedená v textu • • • • •Blaxter, M. (2010). Health (2nd ed.). Malden, MA: Polity. •Český statistický úřad. Demografická příručka. Retrieved July 28, 2017, from https://www.czso.cz/csu/czso/aktualni-populacni-vyvoj-v-kostce. •Dahlgren G, & Whitehead, M. (2006). Levelling up (part 2): a discussion paper on European strategies for tackling social inequities in health. Copenhagen, WHO Regional Office for Europe (Studies on social and economic determinants of population health, No. 3). •Egger, J. W. (2013). Biopsychosocial medicine and health – the body mind unity theory and its dynamic definition of health. Psychologische Medizin, 24, 24–29. •Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. 1. vydání. Praha: Academia. •Kodl, M. et al. (2014). Zpráva o zdraví obyvatel České republiky. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky. •Kříž, J. (2011). Determinanty zdraví. In L. Komárek, T. Kopřivová, J. Kříž, K. Provazník, H. Provazníková, D. Schneidrová et al. (Eds). Ochrana a podpora zdraví. Praha: 3. lékařská fakulta UK. •Smith, E.W.L. (2006). Tělo v psychoterapii. Praha: Portál. •World Health Organization (1946). Preamble to the Constitution of the World Health Organization as adopted by the International Health Conference, New York, 19–22 June, 1946; signed on 22 July 1946 by the representatives of 61 States and entered into force on 7 April 1948. Official Records of the World Health Organization, no. 2, p. 100. •World Health Organization. (2001). Strengthening mental health promotion. Retrieved August 29, 2016, from http://www.euro.who.int/en/health-topics/noncommunicable-diseases/mental-health/key-terms-and-defin itions-in-mental-health#health. • • • • • •