Odborná přednáška a exkurze II

Program přednášek a exkurzí na jaro 2024

8. 3. Jakob Horsch: Processing efficiency vs. typology: An experimental study of

weight effects on word order in Slovak and English


Anotace:

 The “principle of end-weight” (Quirk et al. 1985) is a cognitive restraint according to which short before long constituents are placed for processing efficiency (Hawkins 1994: 20). Thus, speakers prefer NPs before PPs (1): (1) John VP[sent NP[a letter] PP[to Mary]]. However, when the NP is longer than the PP, speakers will ‘shift’ the PP (1), resulting in Heavy NP Shift (Mains et al. 2015): (2) John VP[sent PP[to Mary] NP[a rather lengthy love letter that he wrote on scented paper]]. Heavy NP Shift/weight effects have been thoroughly researched in English, a highly analytic language with rigid word order. However, they have been largely ignored in research on Slovak, which is at the opposite end of the typological spectrum. Despite being a highly synthetic language with flexible word order, Slovak should nevertheless be susceptible to weight effects: Goldberg’s Tenet #5 predicts that general cognitive restraints will result in cross-linguistic generalizations (2003: 219). To test this, I obtained data from 81 L1 English and Slovak speakers using psycholinguistic experiments. The results show that both languages exhibit weight effects, albeit to differing degrees, owing to their typology: While the Slovak participants consistently followed ‘light-before-heavy’, the English speakers appear to follow an ‘NP-before-PP’.


  

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

15. 3. dr. Richard Holaj: Specifika rozpoznání řeči u nerodilých mluvčích


Problematika rozpoznání řeči a jejího automatického přepisu je dnes velice dobře prozkoumána a máme řadu špičkových aplikací pro bezpočet jazyků. Oblast rozpoznání řeči nerodilých mluvčí však značně zaostává, ačkoliv se jedná o klíčovou úlohu při výuce výslovnosti u cizích jazyků. Na případové studii z českého jazyka si ukážeme, proč je tato problematika klíčová pro výuku výslovnosti a jaká jsou její specifika.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5. 4. Ing. Alexandr Rosen, Ph.D.: Paralelní korpus InterCorp s anotací komplexity a diverzity podle Universal Dependencies

 anotace: 

Cílem přednášky je ukázat možnosti, jaké nabízí nová verze paralelního korpusu InterCorp (16ud) s jednotnou lingvistickou anotací většiny z obsažených 62 jazyků podle schématu Universal Dependencies. Po úvodním představení korpusu se zaměříme na principy anotace a možnosti jejího využití v pokročilejších dotazech a při generování statistik.  Ve druhé části se budeme věnovat mírám syntaktické komplexity a lexikální diverzity, nově uváděné u jednotlivých vět a textů. Ukážeme si, jak je lze využít ve výuce L1/L2, v kontrastivním nebo translatologickém výzkumu, ale i ve výzkumu variability textových typů. Účastníci si budou moci vyhledávání v korpusu vyzkoušet rovnou na svých zařízeních.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

12. 4. dr. Adrian Jan Zasina: Korpusová cvičebnice pro studenty češtiny jako cizího jazyka


anotace:

Cílem příspěvku je představení novátorské publikace korpusové cvičebnice, jež se zaměřuje na procvičování problematických oblastí češtiny nerodilých mluvčích. Tato cvičebnice je první ucelenou publikací poskytující širokou škálu hotových cvičení založených na korpusových datech. Jednotlivé kapitoly se věnují obtížným oblastem češtiny nerodilých mluvčích v následujících okruzích: rozdíly ve významu a význam slov, gramatický rod, skloňování, substantivizovaná adjektiva, tvrdá vs. měkká adjektiva, zájmena, předložky, předpony s-/z-, příčestí minulé, kolokace, frazémy, stylové varianty, konkurence genitivních koncovek a- a u-, kvantita. Rozdělení cvičení na přímou a nepřímou práci s počítačem umožňuje lepší orientaci v předkládaném materiálu a usnadňuje volbu vhodných korpusových aktivit s ohledem na aktuální potřeby studentů a vybavení třídy. V rámci prezentace uvedeme tří příkladové aktivity týkající se: rozdílu ve významu zdánlivých synonym, dativu a kolokability. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

18. 4. Exkurze do společnosti Phonexia

sraz je v 9.45 naadrese  Chaloupkova 1a, 612 00 Brno.

Anotace:
Věděli jste, že otisk hlasu je stejně unikátní jako otisk prstu? Ve Phonexii se
zabýváme potenciálem lidského hlasu již přes 18 let. Naše technologie dokážou
poznat řečníky po hlase, rozpoznat, zda hlas patří muži či ženě, nebo například
odhadnout věk. A jelikož hlas je úzce spjat s řečí, nespokojíme se jen s
hlasovou biometrií, ale specializujeme se i na řečové technologie, které snadno
určí, jakým jazykem osoba mluví, či přepíšou mluvenou konverzaci do textové
podoby. Odemykání potenciálu hlasu nás zkrátka baví.


Plánujeme představit co děláme, s jakými technologiemi pracujeme a kdo se ve
firmě podílí na vývoji našeho produktu (možné uplatnění pro studenty).

Prosím naklikejte se do rozpisu, že přijdete:
https://is.muni.cz/auth/rozpis/balik_edit?fakulta=1421;obdobi=9124;kod=PLIN023;predmet=1541452;sorter=vedouci;balik=515446

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

24. 5. Exkurze do společnosti RedHat


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


































Next