Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill TRANSAKČNÍ ANALÝZA BAKALÁŘSKÉ STUDIUM PSYCHOLOGIE NA FF MU DOC. PHDR. JAROSLAVA DOSLEDLOVÁ, DR. Sieť prepojených bodov Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Transakční analýza CO O NÍ VÍTE, CO SI PŘEDSTAVUJETE? Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Eric Berne (1910 – 1970) Eric Berne – Wikipedie Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Výběr ze studijní literatury Transakční analýza - Hennig Gudrun | Knihy Grada Jak si lidé hrají - Eric Berne od 234 Kč - Heureka.cz Transakční analýza v poradenství a psychoterapii bazar knih | Databáze knih • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Požadavky k úspěšnému ukončení předmětu Ø80% účast v hodinách (je možné 2x chybět) ØPříprava prezentace ve skupině na některou skupinu her (po Velikonocích, pravděpodobně 8.4.) ØZpracování kontraktu (přesné zadání až v závěru semestru na základě probrané látky) Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Transakční analýza - východiska •Eric Berne (1910-1970) •Strukturální analýza •Funkční analýza •Analýza her •Analýza životního scénaře 3 základní potřeby (hlady) •Hlad po struktuře •Hlad po podnětech •Hlad po pozici Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Struktura •Existuje několik způsobů, jak trávit čas: •Stažení se od druhých •Rituály •Zábavy •Činnosti •Hry •Intimita • • • • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Podněty •Stroke – pohlazení, každá jednotka projeveného záujmu, tj. jakákoliv zpětná vazba •Pozitivní nepodmíněná ZV •Pozitívní podmíněná ZV •Negativní podmíněná ZV •Negativní nepodmíněná ZV Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Kulturní pravidla ovlivňující proces přijímání a udělování sociálních podnětů ve smyslu strokes •Neříkej si o pozornost, i když ji chceš •Nedávej pozornost, i když ji chceš dát •Dej pozornost, i když ji nechceš dát, přijmi pozornost, i když o ni nemáš zájem •Nevěnuj pozornost sám/sama sobě • • • • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Kulturní pravidla ovlivňující proces přijímání a udělování sociálních podnětů ve smyslu strokes •Neříkej si o pozornost, i když ji chceš •Namlouvání, vztahy, rodina •Zachovat kulturně sdílenou potřebu „být dobývána“, nebýt „stíhačka“: „Kéž by tak zavolal (napsal), já mu nechci volat (psát) první.“ •Zachovat (sebe)obraz silného muže a otce •Pracovní oblast •Po 40 letech v práci pracovník odchází, aniž by mu kdokoliv byť jen poděkoval. Zůstává mlčky ve své hořkosti. •Zachovat (sebe)obraz silného vedoucího • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Kulturní pravidla ovlivňující proces přijímání a udělování sociálních podnětů ve smyslu strokes •Nedávej pozornost, i když ji chceš dát •Vztahy •sebeprezentace ve smyslu být vzácný/vzácná, nedostupný/ nedostupná, těžce dosažitelný/dosažitelná •Smlouvání • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Kulturní pravidla ovlivňující proces přijímání a udělování sociálních podnětů ve smyslu strokes •Dej pozornost, i když ji nechceš dát, přijmi pozornost, i když o ni nemáš zájem •Vztahy •Reciprocita – oplacení návštěvy, i když se moc nechce •Pracovní oblast •spolupráce pracovníků s negativními vztahy mezi sebou •situace vyžadující slušnost vůči spolupracovníkům na stejné úrovni, nadřízeným, (služebně) starším, i podřízeným • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Kulturní pravidla ovlivňující proces přijímání a udělování sociálních podnětů ve smyslu strokes •Nevěnuj pozornost sám/sama sobě • (nebuď sobecký/sobecká, jsi tady pro druhé, buď citlivý/citlivá pro jejich potřeby…) • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Životní pozice (postoje) a komunikace Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Životní pozice (postoje) a komunikace Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Životní pozice (postoje) a komunikace Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Životní pozice (postoje) a komunikace Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Životní pozice (postoje) a komunikace Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Životní pozice (postoje) a komunikace Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Pozice •Já jsem OK, ty jsi OK. •Já jsem OK, ty nejsi OK. Arogance jako obranný mechanismus, v podvědomí pocit vlastní nedostačivosti. •Já nejsem OK, ty jsi OK. Lidi mají větší právo na štěstí, potřebuju jejich souhlas. •Já nejsem OK, ty nejsi OK. Vražda, sebevražda, psychóza. • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Strukturální analýza •Osobnost každého člověka v sobě zahrnuje (a navenek projevuje) 3 různé stavy ega: • •Rodič •Dospělý •Dítě Ro Do Dí Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Rodičovský egostav •uvažujeme a chováme se tak, jak jsme to převzali od rodičů a jiných • důležitých postav • (je to soubor pravd, zásad, nařízení, limitů, předem stanovených pravidel, • žádoucích způsobů chování a jednání) •neverbální projev: • karatelská, ochranitelská pozice, pohled přes brýle, vztyčený prst, úsměv, obejmutí, kritický, • autoritativní, uklidňující, chlácholivý hlas •typické verbální výrazy: • rozkazovací způsob (“nedělejte”, “měli byste”, “musíte”, “buďte”), hodnotící přídavná • jména a příslovce (“dobrý”, “špatně”), generalizace (“vždy”, “nikdy”) • •v rámci tohoto stavu rozlišujeme polohu: • a) kritického rodiče • b) pečujícího rodiče • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Dospělý egostav •reprezentuje logickou, racionální, neemocionální, řešící, • předvídající složku našeho já •řídí se objektivní skutečností – pracuje s informacemi, myslí, analyzuje, • zařizuje, rozhoduje • •neverbální projev: • vzpřímené držení těla, soustředěný, klidný výraz ve tváři, cílevědomý projev, • kontakt očima, “otevřená” gesta, výrazný, jasný, neemocionální hlas •typické verbální výrazy: • slovesa v 1. osobě jedn. čísla (“myslím si …”, “domnívám se …”, “předpokládám …”), • odpovědi na otázky “kdo”, “co”, “jak”, “kde”, konkrétní vyjádření, specifikace, • fakta, motivační výzvy (“Pojďme …”) • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Dětský egostav •představuje energetizující a citovou složku, s prvky hravosti, • zvídavosti, závislosti, nejistot nebo zkratkovitého, nelogického • přístupu • •neverbální projev: • neklid, pobíhání, nekontrolovaná gesta, smích, pláč, zvědavý výraz v obličeji •typické verbální výrazy: • množství citoslovcí (“Jů.”, “Hele.”, “Bezva.”), subjektivně zabarvená slovesa (“Chci.” , • “Nemohu.”, “Rád bych …”.) • •v rámci tohoto stavu rozlišujeme polohu: • a) adaptovaného dítěte • b) spontánního dítěte Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Zvědomění rodičovského egostavu •Jaký měli(mají) rodiče vztah k penězům? Co říkali? Co dělali? •Jak se chovali partnersky? Poselství o sexuální roli (jak je dobré být mužem nebo ženou)? •Jaké hodnoty vyznávala matka? Jaké otec? Co říkali o životě? Jaký byl jejich vztah ke vzdělání? Čím jsem je potěšil(a), čím rozzlobil(a)? Jaké byly jejich názory na odlišnosti (etnické, v oblékání)? •Tradované odstrašující příklady v rodině •Co bych doporučil(a) svým rodičům, že měli dělat jinak? •Co jsem vědomě přijal(a), co odmítl(a), co nevědomě přejal(a)? Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Postup při zásadním životním rozhodnutí •Cíl: uvědomit si podíl dětského a rodičovského egostavu, rozhodovat v dospělém egostavu •Otec: Co by si pomyslel, kdybych mu to všechno řekl(a)? Co by chtěl, řekl, udělal? •Matka: Co by si pomyslela, chtěla, řekla, udělala? •Jaké mám k danému bodu informace? Jsou nějaké informace, které mi scházejí? Kde si je mohu doplnit? •Jaké jsou mé pocity? Jaké jsou mé pocity z pocitů? •Co já myslím, chci a co udělám? Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Funkční analýza (analýza komunikačních transakcí) •Transakce komplementární (rovnoběžné) •Transakce zkřížené •Transakce skryté • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Komplementární (rovnoběžné) transakce • • Ro Dí Dí Do Ro Do Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Komplementární (rovnoběžné) transakce Ro Ro Do Do Dí Dí Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Zkřížené transakce Ro Do Dí Dí Do Pe Ro Kr Ro Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Zkřížené transakce Ro Ro Do Dí Dí Do Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Zkřížené transakce Ro Ro Do Dí Dí Do Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Zkřížené transakce Ro Ro Do Dí Dí Do Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Skryté transakce Ro Ro Do Dí Dí Do Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Manipulace ze strany dítěte nebo kritického rodiče •Cíl: držet dospělý egostav •Komunikační situace: 1. Váš/Vaše spolubydlící se na Vás zlobí, protože neplníte domluvený rozpis úklidu. 2. Vašemu příteli/Vaší přítelkyni se nechce jít venčit psa, kterého máte ve společné péči. Snaží se Vás přemluvit, že venčit půjdete Vy, i když na Vás není řada. 3.Váš přítel/Vaše přítelkyně si chce půjčit Vaše kolo (šaty, knihy, šperky….nebo cokoliv jiného subjektivně cenného), ale Vám se danou věc půjčit nechce. Snaží se Vás přemluvit… 4.Váš spolužák/Vaše spolužačka se Vás snaží přemluvit, abyste za něj/za ni vypracovali náročný úkol do určitého předmětu nebo aspoň jeho část. 5.Na přípravě skupinové prezentace jste se moc nepodílel, nechal jste to na jiných. Váš spolužák/Vaše spolužačka vyjadřuje vůči Vám svou frustraci a hněv. 6.Chcete přemluvit svého partnera/svou partnerku ke koupi drahé dovolené. Vlastně se ukazuje, že už jste zaplatili menší zálohu, ale nemáte na doplatek. • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Co je třeba dělat pro udržení dospělého egostavu? -být asertivní •Základní asertivní techniky üAsertivní zpětná vazba üAsertivní NE üTechnika otevřených dveří üObehraná gramofonová deska üNegativní aserce üNegativní dotazování • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Hry •Hry jsou opakující se vzorce chování, které vedou k důvěrně známým „špatným“ pocitům. Přestože si zpravidla tyto vzorce do jisté míry uvědomujeme, nejsme si vědomi psychologických hnacích sil , které stojí v jejich pozadí. Hry posilují a udržují scénář jedince. • •životní hry •manželské a sexuální hry •společenské hry •hry podsvětí •hry v poradnách •neškodné hry. • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Charakteristiky zdravé komunikace •Bezprostřednost reakce •Kognitivní přizpůsobování se partnerovi •Zájem o druhého (pozorné a aktivní naslouchání, otevřené otázky, trpělivost, přátelský pohled a hlas) •Oční kontakt •Reciprocita (vyváženost, symetrie) •Vyladěnost •Humor •Podpora vývoje a flexibility •Konzistence – trvalost vztahů • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Rodičovské příkazy-drivery •Buď dokonalý (á)! Be perfect! •Potěš mě! Please me! •Buď silný! Be strong! •Vynasnaž se! Try hard! •Pospěš si! Hurry up! • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Rodičovské příkazy_povolení •Buď dokonalý (á)! Be perfect! •Jsi dobrý (á) takový, jaký (á) jsi! •Potěš mě! Please me! •Potěš sám sebe! •Buď silný! Be strong! •Vyjadřuj svobodně své emoce, buď otevřený(á)! •Vynasnaž se! Try hard! •Běž a udělej to! •Pospěš si! Hurry up! •Využij v klidu svůj čas! • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Rodičovské zákazy •Nebuď! •Nebuď sám/sama sebou! •Nebuď důležitý(á)! •Nepatři nikam! Nikomu nevěř! Nebuď blízký(á)! •Nemysli! •Nebuď dítětem! Nedospívej! •Nebuď zdravý(á)! Nebuď normální! •Nepouštěj se do ničeho! Nedělej! Nedosahuj! •Nepociťuj! Nepociťuj to, co cítíš! • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Rodičovské zákazy_povolení •Nebuď! Těší nás, že jsi tady! •Nebuď sám/sama sebou! Jsem rád(a), že jsi kluk/děvče. Zjisti, kdo skutečně jsi! •Nebuď důležitý(á)! Tvoje bytí tady, tvoje potřeby, tvoje pocity, tvoje myšlení, tvůj postoj a zkušenosti jsou pro nás důležité! •Nepatři nikam! Je pěkné držet tě, hladit tě, být ti nablízku! •Nemysli! Můžeš být zvědavý. Můžeš myslet sám/sama za sebe! •Nebuď dítětem! Nedospívej! Tvoje potřeby jsou v pořádku! Mám radost, že rosteš! •Nebuď zdravý(á)! Nebuď normální! Starej se o sebe! Ať se ti dobře daří! •Nedělej! Nedosahuj! Objevuj svůj svět a něco vyzkoušej! Můžeš něco podniknout, máš naši podporu! Je dobré převzít odpovědnost za vlastní potřeby, pocity a jednání! •Nepociťuj! Nepociťuj to, co cítíš! Věř svým pocitům! Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Typy scénářů: bez lásky, bez hlavy, bez radosti Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Scénáře jako struktura času života Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Otázky k analýze scénáře •Co se vypráví o tvém porodu? •Co víš o době před tvým narozením? •Jak o tobě mluví tvoje matka/otec? •Jak o tobě mluví jiní příbuzní? •Jak bylo vybráno tvé jméno? •Máš přezdívku? •Čím ses měl/máš podle přání tvých rodičů stát? (I z hlediska poselství v podobě životních vzorů) •Jaké pocity jsou v tvém životě časté? •Jak bude vypadat tvůj život za 10, 20, 50….let, bude-li vše pokračovat jako nyní? •Jak by vypadala tvá socha na náměstí? (Zkus si prakticky) •Co by vyjadřovala? • •15 minut samostatná práce, 20 minut sdílení v triádách • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Typické známky vlivu scénáře •Zmnožená opakování konfliktů a problémů, stereotypní způsoby myšlení a stereotypní pocity •Odosobněná vyjádření (stává se mi…, člověk prožívá…) •Přílišné lpění nebo naopak bagatelizace problematických dětských zážitků •Silná závislost na rodičích, nadřízených, veřejném mínění..) •Pseudoracionální vysvětlování a zdůvodňování (racionalizace) •Magická očekávání (čas, zachránce, zázrak) •Lpění na dětstkých iluzích o vlastní nebo cizí důležitosti (grandiozita) •Upřednostňování fantazie před realitou •Šibeniční humor (vysmívání se vlastnímu utrpení) •Zmnožení kondicionálních výroků (kdybych …byl/a, tak bych…) •Nedostatek alternativ (nemohu jinak) •Výrazné zevšeobecňování (vždy, nikdy, vůbec…) • > Mat v šachové partii Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Cíle psychoterapeutického procesu v TA •Autonomie •Vnímavost •Spontánnost •Blízkost • •Čím je typický transakční analytik? -Usilování o autonomii, vlastní i druhých -Úcta k sobě i k druhým („já jsem OK, ty jsi OK“) -Osobní odpovědnost, sebepoznání, emoční gramotnost -Humanistický postoj -Otevřená komunikace, spolupráce -Vyhýbání se psychologickým hrám -Uzavírání jednoznačných smluv -Dodržování etického chování podle kodexu národní TA organizace • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Kontrakt v profesní i soukromé sféře 1.Klient (pacient, soukromá osoba) naformuluje, co ho (ji) trápí, často v negativní formě, např.: „Nechci být tak závislý (-á) ...“ 2.Přeformulovat na pozitivní tvrzení: Co chci? Např.: „Chci být autonomní...“ 3.Intuitivní posouzení změny, zda je reálná: Není to hlas kritického rodiče? Dá se to vůbec zvládnout? 4.Vyjádřit cíl specificky v termínech vztahujících se k jednání: Jak poznáte, že nastala změna? Jak pozná vaše okolí, že nastala změna? Když změny dosáhnete, co všechno bude ve vašem životě jinak? 5.Je změna bezpečná? Ptáme se (spontánního dítěte v klientovi) na výsledek i proces, zda není moc ohrožující. 6.Proč tu změnu chce? Pro sebe? Pro někoho jiného? Měl(-a) bych to udělat jako adaptované dítě? Jaká instance ke změně vybízí (rodič, dospělý či dítě?) 7.Rozumělo by klientově formulaci i normální 8 – 9leté dítě? Pokud ne, je třeba plán změny přeformulovat. 8.Co je ochotný za změnu zaplatit? Čas, peníze, vnitřní bolest, ohrožení důležitých vztahů... 9.Vymyslet cca 5 prvních kroků, které k cíli vedou, a udělat jeden z nich ještě tenhle týden. 10.Udělat si seznam lidí, kterých se změna týká, a těch, které mohu žádat o podporu. 11.Probrat „háčky“, které mohou vést k úniku: Nemám čas, nemám na to kapacitu... • • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Organizace TA •ITAA International Transactional Analysis Association (založena r. 1964) • Transactional Analysis Journal • https://itaaworld.org/ •EATA European Association for Transactional Analysis (založena r. 1976) • https://eatanews.org/ •ČATA Česká asociace transakční analýzy • (založena r. 1994) • https://ta-cata.cz/ Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Literární zdroje •Vybrané literární zdroje uvedeny v IS •Knihovna ČATA: •Seznam monografií •https://tacata.cz/vzdelavani/knihovna/#KNIHY •TAJ – Journal of Transactional Analysis •Články •http://www.ta-cata.cz/wp-content/uploads/2017/03/tajdisk-v3-article-list.pdf •