Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 1 Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje Eva Nagyová Odbor výzkumu RMU Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 2 O komunikaci vědy Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 3 O komunikaci vědy ̶Komunikace vědy (Science Communication) je široký pojem, který zahrnuje mnoho možností: od zapálené diskuze vědců na oborové konferenci, vědeckých komentářů k aktuálním tématům v novinách, popularizačních přednášek pro širokou veřejnost až po hravé chemické pokusy pro děti. ̶Téměř všichni se dnes již shodnou, že je důležité „vědu komunikovat“‎‎. Ale jak, kdy, kde a komu? ̶Komunikaci vědy lze obecně definovat jako sdílení informací a nejnovějších vědeckých poznatků, vzdělávání, vytváření zájmu a zvyšování povědomí o vědeckých tématech. Komunikovat mohou přímo vědci a vědkyně, výzkumné instituce, učitelé, novináři nebo vědečtí nadšenci. ̶ ̶Tato prezentace je určena samotným vědcům a má jim pomoci a poradit s tím, jak začít vědu komunikovat, jaké nástroje je možné využívat, a v čem může být MU nápomocná. ̶ Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 4 Komunikace vědy versus popularizace vědy ̶Následující schéma představuje rozdělení komunikace vědy a výzkumu tak, jak jej vnímáme na Masarykově univerzitě. Toto je dělení je vytvořené na základě cílových skupin a způsobu komunikace vůči nim. Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 5 Komunikace vědy versus popularizace vědy ̶Komunikace vědy směrem k odborné veřejnosti a příjemcům odborných výsledků: komunikování odborných výsledků a excelentního výzkumu směrem k odborné veřejnosti (jiným vědcům, doktorským studentům, akademikům) nebo směrem k příjemcům odborných výsledků (partnerům, jiným institucím, firmám, státní správě atp.) za účelem zvýšení dosahu našeho výzkumu, navazování nových spoluprací, lákání zahraničních pracovníků… → tématem komunikace tak mohou být například nová zjištění a poznatky, vydané publikace, získané granty… → prezentace se věnuje především této oblasti ̶Popularizace vědy: šíření vědy a výzkumu zjednodušenou formou hlavně k široké laické veřejnosti, rodinám, dětem, žákům základních a středních škol za účelem zvyšování zájmu o vědu jako takovou či o konkrétní obor, lákání potenciálních zájemců o studium daného oboru, také za účelem přiblížení často složité vědy širokému publiku, zvyšování její dostupnosti a uchopitelnosti, šíření složitého vědění srozumitelnou formou… ̶ Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 6 Důvody, proč komunikovat vědu ̶ Zvýšení dopadu výsledků výzkumu (např. citovanost, aplikace);​ ̶ Diseminace vědomostí, kultivace společnosti, posilování kritického myšlení;​ ̶ Navazování nových spoluprací, rozvoj networkingu;​ ̶ Posilování pozice v grantových schématech; ​ ̶ Motivace potenciálních mladých vědců/doktorandů k dalšímu působení ve výzkumu;​ ̶ Prezentace MU jako vhodného místa pro vědeckou kariéru;​ ̶ Zvyšování kreditu vědy a výzkumu na MU a kreditu evropské vědy;​ ̶ Působení na policy-makery a rozhodovací procesy;​ ̶ …​ Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 7 Začínáme komunikovat Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 8 Základní principy ̶Předtím, než začnete komunikovat Vaši vědu, odpovězte si na následující otázky důležité pro přenos informací jakéhokoliv charakteru: 1.Co je klíčovým obsahem (key message) mého sdělení? Zamyslete se, co chcete, aby si příjemci vašeho sdělení odnesli. Je to informace o tom, že máte novou publikaci, grant? Hledáte nové partnery? Nebo konkrétní závěry vašeho výzkumu? Zkuste si shrnout Vaši key message do jedné věty. 2.Kdo je má cílová skupina? Zamyslete se, komu je Vaše sdělení primárně určené (peers, policy-makers, firmy, středoškoláci...). Čím více různých cílových skupin, tím více způsobů komunikace. Nástroj, forma i jazyk sdělení se liší podle toho, jaké cílové skupině je sdělení určeno (nebojte se zjednodušovat, pokud jsou Vaší cílovou skupinou laici, široká neodborná veřejnost). 3.Jaké komunikační kanály má cílová skupina sleduje? Předchozí otázky vám pomohou lépe identifikovat možné kanály ke komunikaci s cílovou skupinou (masové sociální sítě, odborné networkingové sítě, média, newslettery, youtube...). ̶ Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 9 Formy komunikace ̶Různé cílové skupiny vyžadují rozdílné komunikační kanály, rozdílné komunikační kanály vyžadují různé formy obsahu. ̶Sdělení můžeme předávat třemi hlavními způsoby: 1.Text: příspěvky na sociální sítě, tiskové zprávy, články, blogy... 2.Zvuk: podcasty... 3.Vizuál: infografiky, postery, fotografie, schémata, videa... 4.Kombinací výše uvedeného 5. 5. 5. ̶d Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 10 Jednotná identita výzkumníka ̶Doporučujeme si zřídit trvalý identifikátor autora v akademickém a vědeckém prostředí: ORCID, Publons (ResearcherID). ̶Mnoho sítí nabízí propojení s ORCID, což ulehčuje jejich správu. Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 11 Dostupné nástroje pro komunikaci vědy Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 12 Využijte své online působení naplno ̶Věnovat se svým účtům na masových sociálních sítích a odborných networkingových sítích je již spíše nutnost než volba. Ač se to nezdá, udržovat své profily aktuální na mnoha různých sítích zabere poměrně dost času – je proto lepší se raději věnovat menšímu množství sítí kvalitně než všem napůl. ̶Relevantní sítě: Twitter, LinkedIn, Facebook; ResearchGate, Academia.edu... ̶ ̶Základní pravidla pro práci se sociálními sítěmi: 1.Vytvořit si napříč profily jednotnou identitu (stejná fotka, stejné bio, reprezentativní styl) 2.Udržovat své profily aktivní a aktuální 3.Tvorba své sítě kontaktů, zapojování se do diskuzí, získávání sledujících → vypiplaný profil o mé excelentní vědecké práci nemá žádný dopad, pokud o něm lidé nevědí 4.Při sdílení publikací, článků vždy zahrnout DOI (příspěvek zachytí Altmetric) ̶ Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 13 ResearchGate, Academia.edu, Mendeley ̶Odborné sítě vědecké komunity, každá s trochu jiným účelem ̶Sdílení plných textů (indexovaných Google Scholar), principy Open Acess ̶Sociální funkce: sledování výzkumníků, komentování, diskuze témat, nabídky práce... ̶Zdroj pro alternativní metriky; propojené s Google Scholar, Twitterem, LinkedInem, Facebookem... ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶Tyto sítě se vzájemně nevylučují, naopak se doplňují ResearchGate Academia.edu Mendeley Síť zaměřená na vědeckou spolupráci, objevování a interakci mezi uživateli, networking. Užitečnou funkcí jsou notifikace - nová oznámení z oblasti, kterou se rozhodnete sledovat. Síť zaměřená hodně na dostupnost a otevřenější sdílení vědeckých publikací. Software pro rešerši literatury a správu citací, čtení a sdílení; je možná tvorba vlastní knihovny a hledání podobných článků, trendů a vědců. Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 14 Výhody Twitter Nevýhody ̶Autenticita: vědecký twitter si spravuje výzkumník / člen týmu sám, prezentovanému výzkumu rozumí a jednoduše se zapojuje do diskuzí ̶Networking: je možné se zapojit do sítí po celém světě a o svém výzkumu informovat široké spektrum lidí ̶Dostupnost: Twitter je lehký na ovládání a je zadarmo ̶ ̶Přehlcenost: miliony příspěvků, rostoucí problém fake news ̶Těžký začátek: efekt využívání Twitteru není okamžitý, navázání kontaktů, zisk sledujících profilu a obecně zasíťování se je zpočátku pomalé ̶Časová investice: kvalitnímu účtu je třeba se pravidelně věnovat, nestačí pouze přidávat nové tweety, ale interagovat s ostatními uživateli Po překonání těžkého startu je Twitter důležitou součástí vědecké komunikace – nové spolupráce, podněty, zvyšování povědomí o mé práci a univerzitě, diskuze se špičkami v oboru... Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 15 Twitter II – založení účtu vědce ̶Twitterový účet vědce by měl na první pohled působit profesionálně. 1.Registrujte se a přihlaste se na www.twitter.com 2.Nastavte si svůj profil •Vymyslete si relevantní @NameTag. Pod tímto @NameTagem budete označováni ve tweetech, proto by z něj mělo hned být jasné, kdo jste (@PavelTomancak, @PlevkaLab) •Zadejte své jméno a příjmení, vyberte vhodnou profilovou fotografii (měli byste být poznat) a vhodný obrázek do záhlaví vašeho profilu (ideálně související s vaším výzkumem), přidejte vaši polohu (Brno, Czech Republic), případně web •Napište o sobě krátké bio: v pár větách shrňte, kdo jste, jaká je vaše odbornost a čemu se věnujete → nezapomeňte označit, na jaké @instituci působíte, jakým #klíčovýmslovům se věnujete 3.Vydejte se do hlubin Twitteru: pomocí políčka hledat zkuste najít instituce, známé, média, státní správu, vydavatele... a další relevantní účty a začněte je sledovat 4.Napište první tweet: začněte tweetem o svém výzkumu, publikaci, zážitkem z laboratoře... fantazii se meze nekladou, tematicky se však držte vašeho výzkumu Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 16 Twitter III – příklady účtů vědců ̶Výzkumník @GOrizaola pořádající přednášky a workshopy na téma využívání Twitteru ve vědě Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 17 Twitter IV – příklady účtů vědců ̶Nový ředitel konsorcia CEITEC @PavelTomancak má podobný počet sledujících jako oficiální účet Masarykovy univerzity (ačkoliv bychom mu vyčetli chybějící obrázek v záhlaví 😁) Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 18 Twitter V – příklady účtů vědců ̶Zde příklad twitterového účtu výzkumné skupiny Pavla Plevky @PlevkaLab, spravovaný jeho studenty Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 19 Twitter VI – tipy & triky ̶280 znaků, používejte # (#scicomm) pro označení klíčových slov a @ (@MUNIScience) pro označení jiných profilů na Twitteru ̶Tweety se po zveřejnění NEDAJÍ editovat (jen smazat a zveřejnit znovu) ̶NENÍ možné smazat odpověď jiného uživatele na můj tweet ̶Tweetujete o svých publikacích? Skvělé! – Nezapomeňte však uvést DOI, to zařídí, aby váš tweet zaznamenaly Altmetric. Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 20 Alternativní metriky ̶Alternativní metriky jsou novým nástrojem měření dopadu vědeckých výstupů. Jsou považovány za doplněk k tradičním metrikám publikačních výstupů, jako jsou impakt faktor či H-index, které jsou založené výlučně na citování. Platforma Altmetric přináší jedinečné informace ohledně míry získané pozornosti a dopadu vědeckých výstupů ve formě přístupů k článkům, sdílení na sociálních sítích (profesních i laických), zmínkách ve zprávách či blozích a podobně. Jako zajímavé rozšíření tradiční citovanosti je sledování této formy společenského dopadu celého spektra vědeckých výstupů, včetně patentů, výzkumných zpráv, klinických studií, knih a dalších výstupů zajímavé pro všechny skupiny oborů. Oborům, kde je citační analýza nedostatečná a tradiční databáze (WoS či Scopus) nepokrývají celé spektrum výstupů, umožňují Altmetric sledovat jiné formy ohlasu výzkumu. Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 21 Altmetric I – dostupné pro MU ̶Každý student či zaměstnanec Masarykovy univerzity má přístup do databáze Altmetric. Stačí se zaregistrovat s e-mailem s koncovkou @muni.cz (tradičně UČO@muni.cz). → https://www.altmetric.com/explorer/login Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 22 Altmetric II – rychlá orientace ̶Altmetric příručka pro instituce nabízí rychlý návod, jak se v systému zorientovat → How to Search Altmetric Explorer: An Introductory Guide for Institutions ̶ Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 23 Twitter VII – Altmetric a tweetování ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶DOI link: https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acscatal.9b04321 Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku text, klipart Popis se vygeneroval automaticky. Do tweetu přidejte buď DOI link, nebo využijte možnosti sdílet na Twitter či na jiné sociální sítě přímo ze stránky s vaším článkem (tradičně bývá na stránce tlačítko share, případně ikonky s logy sociálních sítí). Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 24 Twitter VIII – doplňkové čtení ̶Měření Twitteru skrze Altmetric → https://help.altmetric.com/support/solutions/articles/6000235926-twitter ̶A Scientist’s Guide to Social Media. Jennifer M. Heemstra. ACS Central Science 2020 6 (1), 1-5. DOI: 10.1021/acscentsci.9b01273 → https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acscentsci.9b01273 ̶ Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 25 Facebook, LinkedIn, Instagram... ̶LinkedIn jako síť pro spolupráci s jinými institucemi, firmami, průmyslem, propojení vědy a výzkumu s politikou, diplomacií ̶ ̶Facebook jako síť pro udržování osobních kontaktů, sledování názorů, pro interakci ̶Instagram jako síť spíše pro popularizaci vědy, za účelem vizuálního působení na uživatele 1.Definovat svoji cílovou skupinu 2.Vyladit si excelentní profil ̶online vizitka, která má stále větší váhu ̶LinkedIn stránka se zobrazuje ve vyhledávači na prvních místech ̶headline, 220 znaků (dříve motto) – nejdůležitější 2 řádky = profesní představení, v náhledu se zobrazuje 90 znaků ̶profil v jazyce, ve kterém komunikuje moje cílová skupina 3.Budovat rozsáhlou a kvalitní síť spojení ̶Propojit se na LinkedIn se všemi relevantními kontakty z e-mailu: předchází ztrátě kontaktu kvůli změnám v zaměstnaní, odkrývá nám kontakty našeho nového spojení 4. 4. Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 26 Kontinuální interakce z mé strany přinese kontinuální budování renomé a PR LinkedIn I Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 27 LinkedIn II ̶Publikovat kvalitní obsah: ̶Doporučený poměr: 80% hodnotný vlastní obsah + 20% odlehčený obsah ̶Dosah přesdíleného příspěvku minimální, doporučeno citovat Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 28 Role MU v komunikaci vědy Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 29 Odbor výzkumu ̶Odbor výzkumu RMU se věnuje mnoha činnostem, mezi které patří projektová podpora (vyjma rozsahu strukturálních fondů a rozvojových projektů), studijní záležitosti v doktorských studijních programech (včetně přijímacího řízení), koordinace a plánování výzkumu (včetně metodické podpory výzkumných týmů a pracovníků, řízení informací o vědě a výzkumu, výzkumných infrastruktur a etických otázek výzkumu), komunikace vědy a výzkumu směrem k odborné veřejnosti a stakeholderům zapojeným do oblasti vědy a výzkumu na úrovni regionální, národní a mezinárodní, habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem. ̶V oblasti komunikace vědy se tedy jedná primárně o servis vědcům a pomoc se zvýšením dopadu jejich výzkumu v jeho odborné (nikoliv zjednodušené, popularizační formě), hledání nových partnerů pro spolupráci, šíření povědomí o univerzitě jakožto instituci s excelentní vědou, šíření a zapojování se do evropských networkingových sítích a grantů, objevování a zavádění nových způsobů a nástrojů, jak vědu komunikovat, organizování vědeckých akcí. ̶ Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 30 Medializace výzkumu ̶Odbor komunikace a vnějších vztahů Rektorátu MU komunikuje s masovými médii – rozesílání novinek a tiskových zpráv, domlouvání příspěvků do médií, shánění odborníků, dodávání požadovaných podkladů... ̶V oblasti vědy a výzkumu se často jedná o expertní komentáře, příspěvky z výzkumu často souvisejí se zrovna aktuálními tématy (covid-19, sucho, politika, kyberbezpečnost...) → masová média potřebují výzkum zasadit do kontextu a vyzdvihnout jeho přínos společnosti, v čem je výzkum průlomový; informace o tom, že má někdo novou publikaci (ať už ve velmi prestižním žurnálu), bývá často neatraktivní a vágní ̶Příklady: archiv tiskových zpráv MU ̶Nebojte se informovat odbor komunikace a vnějších vztahů o svém výzkumu a novinkách → i kdyby vaše téma a podnět zrovna nebyly využity, nenechte se odradit a posílejte dále ̶Pokud se na vás média či někdo z rektorátu s žádostí o výstup či příspěvek obrátí, počítejte s tím, že bude třeba jej zjednodušit pro širokou veřejnost – je třeba najít kompromis, aby byl příspěvek fakticky správně, ale rovněž jednoduchý na pochopení ̶Právo na autorizaci ze zákona není, nicméně zpravidla nebývá problém se na autorizaci u složitějších témat dohodnout ̶ Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 31 Magazín M, newsletter pro zaměstnance ̶Univerzitní Magazín M spadá rovněž pod Odbor komunikace a vnějších vztahů RMU ̶Podněty nemusí být využity pro média, ale mohou být zpracovány pro magazín a sdíleny dál ̶Magazín M cílí jak na studenty a zaměstnance univerzity, tak na externí publikum ̶ ̶Newsletter pro zaměstnance je krátký souhrn článků, který vám tradičně chodí do e-mailových schránek. Přispět může každý s krátkým textem o maximální délce 450 znaků, který pošle na adresu zamestnanci@newsletter.muni.cz ̶Newsletter je interní: využívat jej můžete pro informování o vašich nových výzkumech, publikacích, grantech, cenách, úspěšných doktorandech napříč univerzitou Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 32 Databáze expertů ̶Odbor komunikace a vnějších vztahů spravuje Databázi expertů ̶Databáze expertů je možnost pro média kontaktovat konkrétního odborníka z požadované oblasti přímo, což znamená zjednodušení komunikace – média nemusí oslovovat tiskového mluvčího, ale obrátí se na experta přímo s žádostí o expertní komentář ̶Největší zájem ze strany médií bývá zpravidla o politické komentáře ̶Od expertů v databázi se předpokládá určitá zkušenost s vystupováním v médiích (styl mluvení, oblékání, dostupný jazyk...) a určitá odolnost vůči případné negativní zpětné vazbě od čtenářů, posluchačů, diváků Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 33 Celouniverzitní popularizační aktivity ̶Popularizační aktivity jsou konány za účelem probudit u široké, laické veřejnosti zájem o konkrétní výzkumné téma či obor, je zde snaha nalákat potenciální uchazeče ke studiu konkrétního oboru, prezentovat dětem základní vědecké poznatky a zákonitosti ve světě ̶Celouniverzitní aktivity koordinuje Odbor komunikace a vnějších vztahů RMU, jedná se například o dětskou univerzitu MjUNI, Noc vědců, Festivaly vědy, Science Slam... ̶Přehled celouniverzitních akcí je možné nalézt zde, občas se k nim přidávají další jednorázové akce typu Týden mozku Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 34 Závěrem Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 35 Tipy & triky – shrnutí ̶Stanovte si, co chcete komunikovat, komu a jak → každému vyhovuje jiný způsob komunikace, najděte si ten váš ̶Založte si profily na dostupných sítích a začněte interagovat ̶Vygenerujte si MUNI podpis do e-mailu a obohaťte ho o váš ORCID identifikátor, odkaz na vaše publikace či profily na odborných nebo sociálních sítích ̶Posílejte novinky týkající se vašeho výzkumu na Oddělení komunikace a vnějších vztahů RMU a příslušné oddělení na vaší fakultě ̶Udržujte si v IS MU aktuální odborný životopis ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Science Communication at Masaryk University 36 ‘Science is not finished until it’s communicated.’ Sir Mark Walport, Chief Scientific Advisor to the UK government 2013 - 2017 Komunikace vědy vědcem, principy a nástroje 37