Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis MANAGEMENT TŘÍDY Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis Co jste se dozvěděli z oblasti školní psychologie do dnešního dne? Slido 1064718 Qr code Description automatically generated Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis Jaké otázky byste položili chatu GPT k našemu tématu management třídy? ◦Management třídy =soubor strategií a technik, které učitelé používají k vytvoření pozitivního učebního prostředí, zajištění efektivního výukového procesu a udržení řádu a disciplíny ve třídě. ◦ ◦ ◦Proč je důležitý? 1.Zlepšuje akademické výsledky studentů: 2.Zvyšuje motivaci studentů 3.Zlepšuje mezilidské vztahy 4.Snížení stresu a konfliktů: 19.4.2023 Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis Nekázeň ve třídě ◦Jak si představujete nekázeň ve třídě? ◦Jakou roli bude v tomto tématu sehrávat školní psycholog? ◦Jaké mohou být příčiny nekázně ve třídě? ◦Kázeň a respekt k pravidlům, a přitom uvolněná a přátelská atmosféra. Je vůbec možné mít ve třídě obojí? ◦Je nekázeň věcí patologie? Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis MECHANISMUS NEVHODNÉHO CHOVÁNÍ ◦Podle Alfreda Adlera a Rudolfa Dreikurse ◦Adler: hybnou silou lidského chování je potřeba náležet, tzn. ◦Být součástí vztahů ◦Být schopný/á ◦Být důležitý/á ◦Odvaha být nedokonalý/á ◦Lidé volí různé postupy, jak pocitu náležení dosáhnout. Pokud jim to nejde pozitivním způsobem, zvolí nevhodné chování, jen aby potřebu náležení naplnili („negativní pozornost je lepší než žádná pozornost“) ◦Co je cílem žákova nevhodného chování? Co potřebuje sytit? ◦ Image result for paper dolls chain arti Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis MECHANISMUS NEVHODNÉHO CHOVÁNÍ ◦Dreikurs: pokud dítě necítí naplnění potřeby náležet (subjektivně vnímané), zvolí si náhradní, chybný cíl chování: ◦Být součástí vztahů => pozornost (např. předvádění se, žalování) ◦Být schopný/á => moc (např. odporování, odmlouvání) ◦Být důležitý/á => pomsta (např. pasivní agrese, zlomyslnost) ◦Odvaha být nedokonalý/á => vyhnutí se (např. netečnost, pasivita) Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis ZÁSADY PRO ZVLÁDÁNÍ OBTÍŽNÝCH SITUACÍ S ŽÁKY 1. 1.NEJEDNÁ SE O SOUBOJ 2.NENÍ TO OSOBNÍ 3.KDYŽ VÝCHOVNÝ POSTUP U NĚKOHO NEFUNGUJE, HLEDEJTE JINÝ 4.NEZŮSTÁVEJTE V OBTÍŽNÉ SITUACI SAMI Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis REAGOVÁNÍ NA NEVHODNÉ CHOVÁNÍ ŽÁKŮ – předpříprava A.Práce na pozitivním vztahu se třídou (nepřinese to absenci obtíží, ale mnohem lépe se řeší, když třída vnímá, že máte navázaný dobrý vztah) B.Mít základnu v pravidlech (abychom měli na co se odkazovat při upozorňování na nevhodné chování) ◦Pravidla (školní řád, třídní pravidla, pravidla hodiny..) ◦Dobře je znát ◦Rozumět jim, co je jejich důvodem a cílem (vy i žáci) ◦Uvědomit si, která pravidla jsou pro mě zásadní, a důsledně reagovat na jejich překračování Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis REAGOVÁNÍ NA NEVHODNÉ CHOVÁNÍ ŽÁKŮ – na co si dávat pozor ◦ ◦Vždy mluvit o chování, ne o osobě žáka, používat konkrétní popis (vidím, slyším…) ◦Dávat si pozor ve svých větách na „vždycky“, „nikdy“… („Nikdy neposloucháš“ – opravdu nikdy?) ◦Neptat se „proč“, když nás nezajímá odpověď ◦Nenechat se žákem odvést od jádra (při výmluvách žáka se opakovaně vracet k tomu důležitému, co chci řešit) ◦Při konfrontaci žáka ideálně oddělit od „publika“ (od ostatních žáků) ◦Odstupňovat reakci (určit si, jaké způsoby použiji při prvním napomenutí nebo připomínce pravidel, a jaké při opakovaném nerespektování pravidel) ◦ ◦V ideálním případě se vyvarovat sarkasmu, ironie, „nevěřícným“ otázkám ◦V žádném případě nezesměšňovat žáka, nedělat „show“ před třídou ◦ Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis ZTIŠENÍ TŘÍDY, PRÁCE S HLASITOSTÍ ◦Vzpomeňte si na svoje školní léta a to, jakým způsobem vyučující tišili třídu (hlasitost projevu, rychlost projevu, oční kontakt, gesta, využívání prostoru…): ◦Co si pamatujete, že nefungovalo? ◦Co si pamatujete, že fungovalo? ◦ ◦ Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis PRÁCE S HLASITOSTÍ TŘÍDY ◦https://www.youtube.com/watch?v=jOthR55now0&list=PLzYeYllTZPhqF-pVaD-PQ_AVTwkZJzxou&index=11 ◦ ◦ Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis PRÁCE S HLASITOSTÍ TŘÍDY - tipy ◦Začít u sebe ◦průběžně si u sebe kontrolovat, jak mluvím já jako vyučující (třída má tendenci zvyšovat svou hlasitost, pokud vyučující zvyšuje svou hlasitost) ◦Když je potřeba: ztišit hlas, zpomalit tempo řeči, případně svůj hlas o něco málo prohloubit ◦Neočekávat, že třída bude 100% času potichu, nebrat to osobně ◦Dopředu si se třídou domluvit a nacvičit podněty a reakce na ně ◦Klidně zapojte třídu, společně zkuste vymyslet signál, když potřebujete předat nějakou instrukci, nebo když hluk ve třídě přesáhne určitou mez ◦Např. vyučující vytleská určitý rytmus, žáci mu „odpoví“ pokračováním rytmu, poté čekají potichu na instrukce (je třeba si přesně stanovit, co bude následovat po tleskání vyučujícího a toto společně nacvičit a nepokračovat dále, dokud není patřičná odezva, např. když uslyším rytmus, podívám se směrem k p.u., doplním rytmus zatleskáním, po něm nic neříkám a poslouchám, co vyučující bude říkat) ◦Teploměr hluku ◦Pomáhá poskytovat žákům vodítko, co od nich očekáváme, zároveň poskytuje zpětnou vazbu, jak moc hluční jsou ◦Vyvěsit teploměr hluku na viditelné místo, seznámit s ním žáky vyzkoušet si různé úrovně hluku, při různých chvílích hodiny zaznačit, jaký úroveň hluku očekáváme ◦Když překročí, dát zpětnou vazbu (např. „Nyní jste na úrovni 3, abyste se slyšeli a mohli v klidu pracovat, potřebujeme úroveň 2, díky.“) Classroom Poster: Noise-O-Meter 3000 | Advancement Courses Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis Příklad situace, kdy techniky využity nejsou: ◦(ve školním řádu je zakázáno používání mobilů ve škole; samostatná práce, Cyril si dá do uší sluchátka a zapne si z mobilu hudbu, přitom plní úkol, hudbu je slabě slyšet) ◦U: Cyrile, jaktože máš puštěný mobil a ještě k tomu na něm posloucháš hudbu! To teda přeháníš! Okamžitě ho vypni a schovej! ◦C: Ale naší třídní nevadí, když si pouštíme hudbu u samostatné práce. ◦U: Nebuď na mě drzý! ◦C: Ale fakt. (otáčí se na spolužáky, kteří situaci pobaveně sledují) Že nám to dovolila? (spolužáci souhlasně přikyvují) ◦U: Já jsem ti to ale nedovolila. Dej mi ten mobil, zabavuju ti ho. No, bude to? (stojí ◦s nataženou rukou) ◦C: Tak já ho teda schovám.. ◦U: Řekla jsem, dej mi ho!! ◦C: Je to můj mobil, nebudu vám ho dávat! ◦U: Jak to se mnou mluvíš?!! Jestli nejsi schopný se chovat slušně a dodržovat školní řád, běž okamžitě za dveře. ◦(C naštvaně a teatrálně odchází ze třídy, bouchne dveřmi) Zkuste odpovědět na následující otázky: •Jak se cítí vyučující? • •Jak se cítí žák? • •Co se žák tímto naučil? Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis Příklad situace, kdy jsou techniky využity: ◦(ve školním řádu je zakázáno používání mobilů ve škole; samostatná práce, Cyril si dá do uší sluchátka a zapne si z mobilu hudbu, přitom plní úkol, hudbu je slabě slyšet) ◦U: (jde k žákovi, navazuje oční kontakt, neverbálně ukazuje, aby si vyndal sluchátka z uší) ◦Jak ti jde to cvičení? ◦C: Jde to. ◦U: Cyrdo, jaké je pravidlo pro používání mobilů v naší škole? ◦C: Naší třídní nevadí, když si pouštíme hudbu u samostatné práce. ◦U: To je možné, ale v této hodině platí to, co je napsáno ve školním řádu. Vypni ten mobil prosím a dej ho buď na můj stůl nebo do své tašky. Za chvilku přijdu a projdeme to cvičení. (odchází, nevěnuje žákovi pozornost, později za ním jde zjistit, jak mu jde samostatná práce) ◦ ◦Pokud neposlechne předchozí pokyn: ◦U: Všechno v pořádku? (o cvičení, které žák vypracovává) ◦C: Jo. ◦U: Vidím, že máš stále zapnutý telefon. Pokud se rozhodneš ho nevypnout, budeme se muset setkat po hodině a řešit to jako přestupek proti školnímu řádu. ◦ Zkuste odpovědět na následující otázky: •Jak se cítí vyučující? • •Jak se cítí žák? • •Co se žák tímto naučil? Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis TECHNIKY K VYUŽITÍ PŘI KONFRONTOVÁNÍ ŽÁKA CHOVAJÍCÍHO SE NEADEKVÁTNĚ 1. Neverbální signály - neverbálně kontaktujeme nevhodně se chovajícího žáka a neverbálně jej korigujeme 3. Taktické ignorování - nevšímání si určitého typu nevhodného chování - hlavně u sekundárního chování (tzn. nevhodné chování, které není tak zásadní v dané situaci, např. úšklebky, ofrňování, povzdechy, mumlání si) - nikdy neignorujeme opakované neadekvátní chování a situace, kdy je ohrožená bezpečnost - kombinace se selektivní pozorností (např. věnujeme pozornost žákům, kteří zvedli ruku, ne těm, kteří vykřikují) 4. Jasné vymezení - např. při nerespektujícím, hrubém projevu - pojmenovat, určit hranice, dál nerozvádět - „To, co jsi teď řekla, bylo nezdvořilé/ošklivé/zraňující. Takové projevy tady netrpíme.“ -„Já s tebou mluvím slušně, očekávám to stejné od tebe.“ - pokud se situace opakuje, dát mu/jí jasně vědět důsledky - probrat situaci s žákem po vyučování, proč je jeho/její chování nevhodné, dát vědět možné sankce 2. Úvod - před tím, než žáka konfrontujeme s tím, že se chová nevhodně, je vhodné zaměřit se na to, co má zrovna dělat („Chtěl by ses na něco zeptat ohledně tohoto cvičení?“) - nebo pozdravit, zeptat se na jméno, zeptat se, jak se má… - úvod na chvíli odvede pozornost, může pomoci narušit automatickou reakci žáků postavit se do opozice, posiluje vztah Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis 7. Poskytnutí chvilky - po pokynu žákovi, aby změnil neadekvátní chování, zaměříme pozornost na výukový proces, nebo na celou třídu - nestojíme autoritativně nad žákem a nekontrolujeme okamžité uposlechnutí – vede ke stavění se do opozice - poselství: předpokládám a očekávám, že poslechneš - zve, povzbuzuje žáka k poslechnutí, vede k převzetí zodpovědnosti - později následuje „kontrola“ 6. Přímé volby - výběr z předem daných možností - např. „Schovej mobil do tašky nebo ho polož na můj stůl.“ -když má žák možnost rozhodnout se, nestaví se tolik do opozice 5. Částečný souhlas/ Blokování - využívá se, když žák použije argument, který při konfrontaci zavádí rozhovor jiným směrem - odpovíme: „To je možné“ a pak zaměříme pozornost zpět k původní otázce/pokynu - klidně opakovaně - využít namísto reakce: „Mně je úplně jedno, co …říká/myslí/dělá“ 8. Připomínka pravidla - buď ho zopakovat nebo se na něj žáka zeptat 9. Konfrontování s následky - využívá se až potom, co se na porušení pravidla upozornilo a dal se čas na úpravu chování - „Pokud se rozhodneš mobil nevypnout, budeme muset spolu řešit tvoje chování po vyučování.“ (=> kázeňský postih) Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis ◦U: (jde k žákovi, navazuje oční kontakt, neverbálně ukazuje, aby si vyndal sluchátka z uší) ◦Jak ti jde to cvičení? ◦C: Jde to. ◦U: Cyrdo, jaké je naše pravidlo pro používání mobilů v naší škole? ◦C: Naší třídní nevadí, když si pouštíme hudbu u samostatné práce. ◦U: To je možné, ale v této hodině platí to, co je napsáno ve školím řádu. Vypni ten mobil prosím a dej ho buď na můj stůl nebo do své tašky. Za chvilku přijdu a projdeme to cvičení. ◦(odchází, nevěnuje žákovi pozornost, později za ním jde zjistit, jak mu jde samostatná práce) ◦ ◦Pokud Cyril neposlechne předchozí pokyn: ◦U: Všechno v pořádku? (o cvičení, které žák vypracovává) ◦C: Jo. ◦U: Vidím, že máš stále zapnutý telefon. Pokud se rozhodneš ho nevypnout, budeme se muset setkat po hodině a řešit to jako přestupek proti školnímu řádu. NEVERBÁLNÍ SIGNÁLY ÚVOD PŘIPOMÍNKA PRAVIDLA ČÁSTEČNÝ SOUHLAS A BLOKOVÁNÍ PŘÍMÁ VOLBA POSKYTNUTÍ CHVILKY ÚVOD KONFRONTACE S NÁSLEDKY Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis REAKCE NA NEVHODNÉ CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A. „Rychlozásah“ ◦Instrukce k chování ◦oslovit konkrétní žáky, pak krátce a stručně vyjádřit očekávané chování ◦Neverbální signály ◦Připomínka pravidla ◦buď ho zopakovat nebo se na něj žáka zeptat ◦Jasné vymezení ◦pojmenovat, určit hranice, dál nerozvádět ◦ ◦ Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis REAKCE NA NEVHODNÉ CHOVÁNÍ ŽÁKŮ B. Odstupňování reakcí: ◦První stupeň: připomenutí pravidla ◦„Jaké je pravidlo ohledně používání mobilních telefonů na naší škole?“ ◦= potvrzení hranice ◦ ◦Druhý stupeň: přímá instrukce (efektivnější pokud dáme „na výběr“) ◦„Vypni ten mobil prosím a dej ho buď na můj stůl nebo do své batohu.“ ◦pokud ze strany žáka nějaké výmluvy, lze částečně připustit („to je možné“), zopakovat pokyn, odejít ◦ ◦“Dát mu/jí chvilku“ ◦ ◦Třetí stupeň: dát vědět důsledky, pokud se rozhodne neposlechnout ◦„Buď se rozhodneš ten mobil vypnout, nebo ti budu muset dát poznámku.“ ◦Ideálně bez tónu výhrůžky ◦ ◦ Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis REAKCE NA NEVHODNÉ CHOVÁNÍ ŽÁKŮ ◦Příklad postupu: ◦1. Oddělit žáka od „publika“ (řešit mimo pozornost „publika“); klidně víckrát zopakovat předchozí požadavek (v klidu, bez křičení a vyhrožování) ◦2. Udělat „úvod“ (pozdravit, jak se má/ nebo se zeptat na to, jak jde cvičení) ◦3. Popsat žákovo chování (vidím, slyším..) ◦4. „Jaké je pravidlo pro..?“ ◦5. Pokud se žák hájí, využít částečný souhlas („To může být pravda, To tak může být..“), vrátit se k otázce (pokud ani po třetí neodpoví, připomenout pravidlo sám/sama) ◦6. Směřovat k nápravě chování – buď nechat žáka říct, nebo pouze implikovat (sám/sama víš, co máš dělat), nebo dát volbu ◦7. Zaměřit znovu pozornost na učení. „Přijdu se za tebou podívat o něco později, jak ti to cvičení jde.“ ◦8. Nechat čas ◦9. Zkontrolovat splnění, opět otázka ohledně toho, co má dělat ◦10. Pokud nesplnil/a => dát na výběr (buď se rozhodneš takto, nebo nastane tohle...) ◦ Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis KARTY BEZRÁKOSKY ◦Sada karet představující konkrétní techniky a postupy, které pomáhají v problematických situacích s žáky nebo třídou ◦UŽITEČNÁ VIDEA ◦Teaching with Bayley NA YOUTUBE ◦Videa, ve kterých odborník na management třídy rozebírá na konkrétních situacích postupy práce se třídou Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis Shrnutí semináře ◦Mechanismus nevhodného chování (potřeba náležet, chybné cíle chování pozornost, moc, pomsta, vyhnutí se) ◦Zásady: Není to souboj, Není to osobní, Když nefunguje, hledejte jiný postup, Nezůstávejte v tom sám/sama ◦Předpříprava - Pozitivní vztah se třídou, Pravidla ◦Popisuji chování, ne osobu žáka ◦Ztišení třídy, práce s hlukem ◦Konkrétní techniky, práce s nimi Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis ZDROJE ◦K tématu managementu třídy doporučuji zdroje: ◦ROGERS, Bill. (2015). Classroom behaviour: a practical guide to effective teaching, behaviour management and colleague support. 4th edition. Los Angeles: SAGE. ◦Tesařová, M. (2016). Jak na žáky: zvládání náročných situací ve třídě. Portál. ◦Youtube videa (doporučení ukázané na jednotlivých situacích od Johna Bayleyho) https://www.youtube.com/watch?v=KkXRjrSsMQg&list=PLA26B82A2DCD3E429 ◦ ◦Další použité zdroje: ◦Širůčková, M., Štěpánková, M., & Valášková, M. (2013). Spolu a jinak ve výchově a vzdělávání. Brno: Mansio v. o. s. ◦https://www.youtube.com/watch?v=5m0iGm-jkNw ◦https://www.youtube.com/watch?v=kR0uuaLM15g ◦ Obrázek s látkou, zakrytým stolem a červenou barvu Automaticky generovaný popis ZDROJE OBRÁZKŮ ◦https://webcomicms.net/holding-hands-circle ◦https://blogs.psychcentral.com/mentoring-recovery/2011/11/the-necessary-temper-tantrum/ ◦https://blog.advancementcourses.com/classroom-posters/classroom-poster-noise-o-meter-3000/ ◦