Jindřich Zdík Iva Adámková – Dalibor Havel Zdíkovy poutě do Jeruzaléma •1123 první cesta •1137-1138 druhá zásadnější cesta •pobyt v regulované kapitule patriarchova katedrálního chrámu Božího hrobu (řehole sv. Augustina) 1. Ohlasy z cesty: relikvie •Částečka ze sv. Kříže; v inventáři pokladnice dómu v Olomouci (autentika; opis inventáře z roku 1413) • •dar jeruzalémského patriarchy Villalina, jenž kříž nosil v procesích • •Crux parva (jeden ze 7; pozlacený, se stříbrnou pozlacenou nožkou s gemami) vložená část (jedna ze čtyř částeček sv. Kříže) největší načernalá přinesená Zdíkem • Sv. Kříž v Olomouci •co se dělo mezi lety 1138 a 1413 (zápis v inventáři)? •liturgická úcta prokazovaná v Olomouci (její tradice, pokračování ve 13.-15. stol.?) •svědectví kalendárií olomoucké provenience; Olomoucký kolektář (dříve Horologium olomoucké: kalendář, breviář, denní orace) votivní oficia ? 2. Nový řád svěcení kněžstva po jeruzalémském vzoru v Olomouci •Zdík přináší své zkušenosti z Jeruzaléma do Olomouce – přenos biskupského stolce od sv. Petra k nově budovanému chrámu sv. Václava, zřízení kapituly o 12 členech •ORDO QUALITER IN IHEROSOLIMITANA ECCLESIA ET IN NOSTRA ET IN ALIIS QUAM PLURIBUS SACRI ORDINES FIUNT •….Investigantes qualiter decentius ac competentius divinum oficium peragatur, quem in sacrorum ordinum celebratione usum habere a Iherosolimitana ecclesisa consueverimus… Ordo •Stal se skutečně členem řádu kanovník Božího hrobu? •Nebo pouze přijal řeholi sv. Augustina (Novotný) •Nakolik svěcení vychází z jeruzalémských zvyklostí a neguje/navazuje na domácí podmínky? 3. Fundace Strahov 1143-1144 •V zakl. listině uvádí důvod odjezdu do Jeruzaléma (touha spatřit sv. místa, modlit se na místě, kde pobýval Ježíš) •Snaha stát se lepším křesťanem (…sub regula beati patris Augustini in habitu religionis deo servire contenderem…) •Údaj o životě v komunitě •Stylistika – přímý odkaz na Jeronýma (tentýž citát i v traktátu R. Fretella) 4. Rorgo Fretellus († 1154) Descriptio de locis sanctis •Arcijáhen, později děkan při kostele PM v Nazaretu, kanovník u Božího hrobu v Jeruzalémě •Dvě recenze textu •1137 se seznámil se Zdíkem, text Zdíkovi dedikoval •Aluze na Jeronýmův list Paulinovi (non Iherosolimis fuisse, sed Iherosolimis bene vixisse laudabile est); citace z Jeronýmových textů Fretellus •…rozvažuj o svatém Jeruzalémě a přemítej o sv. Sionu, který nám alegoricky zpodobňuje nebeský ráj…“ •Vliv na Zdíkovy snahy o „biblickou topografii“ přenesenou do Čech? •Fretellus představuje devotional geography of the Holy Land •není to popis míst v jeho době, ale biblický popis •Jeruzalém je zachycen pouze v 18 ze 77 kapitol • Jeruzalémské ohlasy •Přímé: relikvie; Zdík posílá dary do Jeruzaléma •Ol kapitula – řád svěcení (jeruzalémský vzor) •Nově organizovaná kapitula v Olomouci u sv. Václava •Dedikace Fretellova spisu Zdíkovi •„stylistické“ ozvuky (Jeroným) •Liturgická úcta prokazovaná relikvii •Zdíkova „paměť“ v Olomouci (kapitula) •Stylistická inspirace (Jeroným – Fretellus – Zdík) •Biblická topografie v Čechách (Olomouc – symbolický střed, Strahov –Sion; Litomyšl – Mons Oliveti…)