1 Metodika XIII. Pamětní místa a (ne)místa lieux de mémoire aneb: jak, proč a s pomocí čeho vzpomínáme a na co raději zapomeneme? Obsah obrázku budova, exteriér, osoba, vládní budova Popis byl vytvořen automaticky 2 Vítejte v metodologickém kurzu o ‚pamětních místech‘ Obsah obrázku oltář Popis byl vytvořen automaticky Co se vám vybaví, Když slyšíte: Pamětní místo Na co myslíte, když slyšíte (ne)místo paměti 3 Tematické pilíře kurzu: Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Charakteristiky ‚pamětních míst‘ Materiál, geografická poloha, veřejná přístupnost Jaké vědecké koncepty a představy jsou propojeny s místy paměti? K čemu slouží místa paměti a jak ‚fungují? Kdo se o ně stará a proč? Proč potřebujeme místa paměti? Místa paměti a kulturní války/politická propaganda Praktické příklady: místa a (ne)místa paměti Proč některé raději zapomínáme? Místa paměti: Prameny a historiografie 4 Cíle semestru: zápočet: - aktivní účast v semináři (případně ve svetru) - krátké ústní příspěvky - závěrečný referát (25-30 min) na vybrané ‚místo paměti‘ hrubý plán semestru: 20.2. Úvod do problematiky 5.3. History and memory: Jak vzpomínáme, vytváření kulturní paměti 12.3. Co to jsou pamětní místa? Materiály, geografie, kulturní paměť 26.3. Vytváření pamětných míst: role emocí a vzpomínek 9.4. Typologie pamětních míst: kdo je vytváří? Cilová skupina? 16.4. Místa (ne)paměti – funkce a výskyt (proč na něco nevzpomínat) 30.4 pamětní místa a historiografie – proměna pohledu 14.5. pamětní místa, kontroverze a poltická propaganda 21.5./29.5. Studentské prezentace – exkurze do Vídně Obsah obrázku tráva, exteriér, strom, obloha Popis byl vytvořen automaticky Co vás napadá, když slyšíte ‚pamětní místa‘? 10 min. reflexe pamětní místa Nakreslete si mindmap… 6 pamětní místa Jaké pamětní místa znáte? pomníky sochy budovy nápisy obrazy erby vlajky archivy písně divadelní kousky básně události Pamětné desky literatura nábytek 10 min. reflexe fotky anekdoty jazyk citoslovcí katedrály hrady, paláce národ osobnosti mohyly čas-doba kulturní okruh filmy narrativy recepty geografická místa bitvy poutní místa klenoty 7 pamětní místa Jaké pamětní místa znáte? pomníky sochy budovy nápisy obrazy erby vlajky archivy písně divadelní kousky básně události Pamětné desky literatura nábytek 10 min. reflexe fotky anekdoty citoslovci katedrály hrady, paláce národ osobnosti mohyly čas-doba kulturní okruh filmy narrativy recepty geografická místa bitvy poutní místa klenoty jazyk Jaké funkce mají pamětní místa? 10 min. reflexe pamětní místa Jaké funkce mají pamětní místa? 10 min. reflexe pamětní místa připomenout důležité události posvátné funkce uchovat paměť sociální skupiny paměť národa Podpořit vznik mýtů ‚nutnost‘ vzpomínání Podpořit vznik kolektivní identity propojit identitu s konkrétním místem a časem Připomínat minulost Předávat určitý pohled na minulost Vytvořit ‚věčnou‘ kolektivní vzpomínku Jaké funkce mají pamětní místa? 10 min. reflexe pamětní místa připomenout důležité události posvátné funkce uchovat paměť sociální skupiny paměť národa Podpořit vznik mýtů ‚nutnost‘ vzpomínání Podpořit vznik kolektivní identity propojit identitu s konkrétním místem a časem Připomínat minulost Předávat určitý pohled na minulost Vytvořit ‚věčnou‘ kolektivní vzpomínku Jak do toho zapadají místa (ne)paměti? Čas, ve kterém se vše odehrává 11 Jak vzniká kolektivní identita? Prostor, ve kterém se vše odehrává společenská zkušenost Individuální zkušenost Vznik vzpomínek Vytváření identity Zařazení do jisté doby, identifikace s místem Čas, ve kterém se vše odehrává 12 Jak vzniká kolektivní identita? Prostor, ve kterém se vše odehrává společenská zkušenost Individuální zkušenost Vznik vzpomínek Vytváření identity Zařazení do jisté doby, identifikace s místem Moc - řád Kontrola vzpomínání Vznik (ne)míst paměti Pouze místo, které mělo již uznaný kulturní význam se může stát (ne)místem paměti Úkoly 5.3. 1.Předčtěte si článek od Pierra Nory (memory and history): - Kdo je Pierre Nora? - na kterém kulturním pozadí vyvinul svojí teorií kulturní paměti? - Jak pro něj vypadá poměr mezi dějinami a pamětí? 2. Vyberte si místo paměti, které osobně znáte: - Jak a kdy vám došlo, že se jedná o pamětní místo? - Co z místem spojujete vy? Kdo jej zařídil? Kdo je jeho cílová skupina? - Prožilo místo nějaké proměny? 3. Přineste příklad pro místo (ne)paměti: - Jak jste se dostali k vašemu příkladu? - Kdy se váš příklad proměnil v (ne)pamětní místo? - Kdo se o to postaral (řád/moc, nedbalost atd.)? Představte své příklady v krátkém referátu (5-10 min)