1 Metodika XI. Pamětní místa lieux de mémoire kulturní paměť: ten zatracený propletenec mezi dějinami a pamětí 2 Léčky kulturní paměti: Dvakrát ‚Gare d´Austerlitz‘ •Dvě rozdílná pamětní místa? •Rozlišný pohled na kulturní paměť ? Co je úplně jiné, co spojuje oba náměty? 3 Léčky kulturní paměti: Různé vrstvy národní paměti Demonstrace antivaxerů (12. prosinec 2021) Kolik vrstev kulturní paměti najdete? Obsah obrázku exteriér Popis byl vytvořen automaticky Propojení paměti jedince s pamětí skupiny, se kterou se ztotožňuje (národ, politická strana, rodina, náboženská skupina atd.) History and memory Historická paměť •Jedinec přehodnocuje význam jednotlivých manifestací historické paměti •kolektivní paměť pracuje pouze s malým výběrem historických skutečností, který deformuje naše vnímání minulosti silněji nežli historiografie •Identita skupiny se dá využít k různým účelům (sjednocení, vymezení) •Kolektivní paměť se staví nad zkušenost jedince •Klíčovým nástrojem je jazyk, ve kterém je zakotvena identita skupiny Události, osobnosti geografická místa I. Sociální, kategorie •Kolektivní paměť/místa paměti mají druhý život (historické podvědomí) •Kolektivní paměť je historický pramen, kterým který pomáhá doplnit obraz zkoumané společnosti (mentalita, identita, kulturní politika). •Změna kolektivní paměti/míst paměti v prostoru a čase (umístění?) •Jakým způsobem se přenáší přes čas (pomníky, náhrobky, suvenýry) •Využití/zneužití kolektivní paměti/míst paměti •Ústní historie (oral history = Legendy, báje, pohádky) •Proč se na jisté manifestace historické paměti zapomíná a na další vzpomíná? (damnatio memoriae) Historická paměť II. historická, kategorie Úkoly 19.3. 1.Předčtěte si článek od Aleidy Assmann (Transformations…): - Kdo je Aleida Assmann? - Které mezníky definuje v dějinách diskurzu o kolektivní paměť? - Jak pro ní vypadá poměr mezi identitou, pamětí a dějinami? Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky 2. Mechanizmy vytváření ‚národní‘ paměti (viz Nora): - O co se opírá národní paměť v Česku/na Slovensku - Vyberte si příklad ‚místa paměti‘ (osobnosti, události, geografického místa, časového úseku, ideologie) z česko-slovenských dějin - S čím je propojen? Kdy vznikl? Je všeobecně akceptován? Jakými proměnami prošel? Připravte si k vašemu příkladu krátkou prezentaci (3-5 min.) Úkoly 19.3. 1.Předčtěte si článek od Aleidy Assmann (Transformations…): - Kdo je Aleida Assmann? - Které mezníky definuje v dějinách diskurzu o kolektivní paměť? - Jak pro ní vypadá poměr mezi identitou, pamětí a dějinami? Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky 2. Mechanizmy vytváření ‚národní‘ paměti (viz Nora): - O co se opírá národní paměť v Česku/na Slovensku - Vyberte si příklad ‚místa paměti‘ (osobnosti, události, geografického místa, časového úseku, ideologie) z česko-slovenských dějin - S čím je propojen? Kdy vznikl? Je všeobecně akceptován? Jakými proměnami prošel? Připravte si k vašemu příkladu krátkou prezentaci (3-5 min.) Aleida Assmann (*1947) •Německá Anglistka, Egiptoložka, Literární a kulturní vědkyně •Studium a akademická kvalifikace v Heidelbergu •Manželka kulturního vědce Jana Assmanna •Specializace na kulturní paměť a zapomínání nová definice pojmu ‚antisemitismus‘ History and memory ‚Vzpomínat znamená pracovat na budoucnosti’ = Kulturní pamět’ se vytváří kumulativně, ve vrstvách = Státy, kreré mají ‚pohyblivou minulost’ nemají stálou identitu (tj. třeba dnešní Putinovo Rusko) •kolektivní paměť není určená pro jedince •Opírá se sice o jeho vzpomínky, je ale propojená s (nadřazenou) monumentalitou pamětních míst, ke kterým jednotlivec vytváří vlastní vztah History and memory Rozlišuje tři typy paměti: •specifická: živočišné chování (pudy) •etnická: reprodukce vzorců chování v lidské společnosti •umělá: reprodukce mechanických úkonů bez reflexe (instinkty) Émile Durkheim 1858-1917 •Většinou existuje několik ‚kolektivních pamětí‘ vedle sebe •Kolektivní paměť je závislá na kulturním rámci, ne na biologií •Při své socializaci, přebírá člověk vzorce společenské ho chování a myšlení •Individuální paměť je ovlivněná různými kolektivními paměti; závisí na vzdělání a příslušnosti ke specifické sociální skupině •Kolektivní paměť = shoda mezi individuální a různými kolektivními paměti Maurice Halbwachs 1877-1945 André Leroi-Gourhan 1911-1986 Změna pohledu na místa paměti a historickou paměť Jan a Aleida Assmannovi (1938-2024) (*1947) •Kolektivní paměť je lokalizována mimo individuální paměť •Jak dlouho se taková paměť udrží a jak je zorganizována, je určeno kulturou, ve které vznikla History and memory Změna pohledu na místa paměti a historickou paměť Dají se rozlišit čtyři typy kolektivní paměti: •paměť mimetická: tj. společenské jednání, které přenášíme napodobováním zvyků a tradic •paměť věcí (to co propojujeme s předměty/materialista) •paměť komunikativní: předávaná se skrze jazyk (oralita) •paměť kulturní: veřejné manifestace, ve kterých jsou uložené informace v zakódované podobě = symboly nebo obřady o které se opírá skupinová identita Problém plynoucí mezery (floating gap) •Jan Vansina: čím dál je nějaká událost v dějinách vzdálená, tím méně o ní víme •Ústní tradice s ztrácí po třech až čtyřech generacích •Po 800 až 100 letech vzniká mezera, ve které se rodí mýty, oficiální historické tradice, monumenty Transformations between History and memory Komplexní vztahy mezi: Tří fáze vztahů mezi kulturní paměti a dějepisem: 1. Do roku 1800: totožnost mezi historií a pamětí •Co se píše, te to, na co si musíme vzpomínát z jistého (ideologického) uhlu pohledu 2. Do první poloviny 20. století: Polarita mezi historií a pamětí •Vznik kritického myšlení a metodického aparátu, vůbec: povolání historika •Historie je věda založená na faktech, kulturní paměť je roditelka mýtů 3. Po roce 1968: interakce/propojení historie a kulturní paměti •Vzpomínání a vytváření historie jsou propojeny osobou historika a podmíněny jeho pohledem na minulost •Není možné odpojit‘ kulturní paměť‘ od jedné ideologie, bez toho, že přes ní převlečeme jinou ideologií Transformations between History and memory Úkoly 19.3. 1.Předčtěte si článek od Aleidy Assmann (Transformations…): - Kdo je Aleida Assmann? - Které mezníky definuje v dějinách diskurzu o kolektivní paměť? - Jak pro ní vypadá poměr mezi identitou, pamětí a dějinami? Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky 2. Mechanizmy vytváření ‚národní‘ paměti (viz Nora): - O co se opírá národní paměť v Česku/na Slovensku - Vyberte si příklad ‚místa paměti‘ (osobnosti, události, geografického místa, časového úseku, ideologie) z česko-slovenských dějin - S čím je propojen? Kdy vznikl? Je všeobecně akceptován? Jakými proměnami prošel? Připravte si k vašemu příkladu krátkou prezentaci (3-5 min.) Různé manifestace kulturní paměti: Nadace paměť‘ národa Obsah obrázku osoba, zeď, muž, stojící Popis byl vytvořen automaticky Jára Cimrman •O jaké místo paměti se jedná? •O která fakta se místo paměti opírá? •S jakou metodou pracuje? •Na jaké tradice navazuje? •Pro kterou (sociální) skupinu je určen? •V čem je problematické/kontroverzní? 10 min reflexe Úkoly 26.3. 1.Přečtěte si předmluvu knížky Kamila Činátla (naše české minulosti) - Vyberte si jednu kapitolu - Proveďte krátký písemný rozbor (poznámky stačí) z hlediska naší tematiky (tedy: jak zapadá vybrané pamětní místo – divadlo, film, mohyly – do všeobecného konceptu pamětních míst a kolektivní paměti, pro kterou skupinu je určeno) 2. Vyberte si z navržených ‚medií paměti‘ příklad, nejspíš takový, který sami znáte: - film, časopis, obraz, divadelní hru, knížku, mohylu, poutní místo, svátek atd. - Proveďte analýzu a představte jeho význam. Jak se s ním dnes pracuje, jaký má vliv a na koho? O který kontext se opírá? Vznikla kolem něj nějaká kontroverze? - Připravte si na téma krátkou prezentaci (5 – 10 min.)