1 Metodika XIII. Kulturní paměť lieux de mémoire Kulturní paměť - a její různé výklady… Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Úkoly 9.4. 1.Vyberte si (podle zájmu) jeden z ‚osmi článků‘ a napište mi krátce, který jste si vybrala/vybral (komu se nezamlouvají, si může najít vlastní na JSTORu) - připravte si k němu referát (5-10 min) pro kolegy v semináři: - Proč jste si ho vybrali? - pokuste jím článek přiblížit tak, aby samy dostali chuť si ho přečíst (tedy tak, aby pochopily, co si o něm myslíte) - Najděte ke článku konkrétní příklad místa paměti (můžete použít příklady z textu) 2. Brno jako prostor kolektivní paměti: •Přineste si tři příklady pamětného místa, které by se dali představit Vídeňákům (preference leží spíš na těch nevšedních) Obsah obrázku obloha, exteriér, silnice, lidé Popis byl vytvořen automaticky Úkoly 9.4. 1.Vyberte si (podle zájmu) jeden z ‚osmi článků‘ a napište mi krátce, který jste si vybrala/vybral (komu se nezamlouvají, si může najít vlastní na JSTORu) - připravte si k němu referát (5-10 min) pro kolegy v semináři: - Proč jse si ho vybrali? - pokuste jím článek přiblížit tak, aby samy dostali chuť si ho přečíst (tedy tak, aby pochopily, co si o něm myslíte) - Najděte ke článku konkrétní příklad místa paměti (můžete použít příklady z textu) 2. Brno jako prostor kolektivní paměti: •Přineste si tři příklady pamětného místa, které by se dali představit Vídeňákům (preference leží spíš na těch nevšedních) Obsah obrázku obloha, exteriér, silnice, lidé Popis byl vytvořen automaticky kulturní paměť ‚Identity politics‘ Holokaust Jako individuální zkušenost a kolektivní paměť Gender a paměť Jazyk a Specifická kultura Ochota, vzpomínat Západní Evropa vs východní Evropa …a politická propaganda národní identita Kulturní paměť Kulturní paměť Kulturní paměť je forma kolektivní paměti, kterou sdílí skupina lidí; je často uložena v předmětech, jako jsou muzea, historické památky ale třeba i v nemateriálních pozůstatcích, jakými a jazyk a kulturní symboly (knížky, písně, filmy atd.) politika, ideologie, národní identita Kulturní paměť Kulturní paměť je forma kolektivní paměti, kterou sdílí skupina lidí; je často uložena v předmětech, jako jsou muzea, historické památky ale třeba i v nemateriálních pozůstatcích, jakými a jazyk a kulturní symboly (knížky, písně, filmy atd.) Kulturní paměť Kulturní paměť je forma kolektivní paměti, kterou sdílí skupina lidí; je často uložena v předmětech, jako jsou muzea, historické památky ale třeba i v nemateriálních pozůstatcích, jakými a jazyk a kulturní symboly (knížky, písně, filmy atd.) Politická konstrukce původně k posílení demokratických struktur Plurilingvismus je základem moderní státnosti Národní jazyk = Lingvisticka homogenita v multietnických státech se dá dosáhnout pouze genocidou, vyhoštěním, potlačením Je nutné rozlišovat mezi: přirozeným Mluveným jazykem, psaným jazykem a zkonstruovaným jazykem Angličtina jako ‚lingua franca‘ nahrazující Latinu Kulturní paměť Kulturní paměť je forma kolektivní paměti, kterou sdílí skupina lidí; je často uložena v předmětech, jako jsou muzea, historické památky ale třeba i v nemateriálních pozůstatcích, jakými a jazyk a kulturní symboly (knížky, písně, filmy atd.) Propaganda = výběr Práce historika = vytváření dějin, výběr ale podle vědecké metodiky Práce propagandisty = vytváření dějin, k podpoře vlastní vize (a vlastní metodiky Vůdce, který vyjadřuje názor většiny (‚lidu‘) Autoritářské vnímání dějin Elity, které podporují jeho společenskou vizi (finančně, mediálně) Vnímání dějin postavené na narativech jednoznačnosti - Vyvolenost národa - Národní = společenské ctnosti (mravnost) - Masovost - Předurčenost společenského postavení (řád) - Teleologie Bezpečnostní aparát, který jistí řád Médie, které předávají jednoznačnou vizi Lid… Kulturní paměť Kulturní paměť je forma kolektivní paměti, kterou sdílí skupina lidí; je často uložena v předmětech, jako jsou muzea, historické památky ale třeba i v nemateriálních pozůstatcích, jakými a jazyk a kulturní symboly (knížky, písně, filmy atd.) Vytváření historické paměti Transformace historických Událostí na sjednocující mýty Katalog křivd, které byly učiněny druhými národy Katalog křivd, které spáchaly těmto národům ve střední Evropě Vnímání široké populace = Převažující pohled na minulost historici = Vytváření několik alternativ historického výkladu vedle sebe Vnímání jedné a totéž události může být úplně protikladné Podle národa Zájmové skupiny Jakmile chybí silná centrální moc, dochází k štěpení diskurzu o historické paměti ‚Sakralizace‘ Dnes: štěpení Interpretací skrze sociální médie Úkoly 9.4. 1.Vyberte si (podle zájmu) jeden z ‚osmi článků‘ a napište mi krátce, který jste si vybrala/vybral (komu se nezamlouvají, si může najít vlastní na JSTORu) - připravte si k němu referát (5-10 min) pro kolegy v semináři: - Proč jse si ho vybrali? - pokuste jím článek přiblížit tak, aby samy dostali chuť si ho přečíst (tedy tak, aby pochopily, co si o něm myslíte) - Najděte ke článku konkrétní příklad místa paměti (můžete použít příklady z textu) 2. Brno jako prostor kolektivní paměti: •Přineste si tři příklady pamětného místa, které by se dali představit Vídeňákům (preference leží spíš na těch nevšedních) Obsah obrázku obloha, exteriér, silnice, lidé Popis byl vytvořen automaticky Pamětní místa v Brně •Motivace jejích ‚výrobců‘ a jejích umístění •Materiály •Vztah k okolí (umístění v prostoru) •Proměna významů-funkcí pamětních míst •Propojení s pravidelným připomínáním •Zapomenutá místa •Překrývání různých paměntních funkcí Úkoly 23.4. 2. Aleida Assmann, Prostory vzpomínání (Kap. V., místa, S. 335-381) •Co je to „paměť‘ míst"? •Co jsou to „posvátná místa‘ a jak jsou konstruována? •Co jsou "traumatická" místa paměti? •Je trauma předpokladem pro vznik ne-míst paměti? 1. Brno jako prostor kolektivní paměti: •Vyberte si dva příklady pamětného místa, které by se dali představit Vídeňákům (preference leží spíš na těch nevšedních) •Sestavte k nim dokumentaci (prohloubení: literaturu, prameny, obrázky) •Zformulujte badatelské otázky (Na co nám materiál může vůbec odpovědět? Kde jsou slepá místa?)