1 Metodika XIII. Kulturní paměť lieux de mémoire O lidech a o věcech Vykopávkový horizont – problém materiality Stříbrný picí roh zdobený beranem (Mesopotámie) Stoleté pivní láhve s obsahem Úkoly 7.5. 1.Přečtěte si dvě kapitoly z knížky Björnara Olsena: In defense of things (Introduction: S. 1-20, Kap. 6: Temporality and Memory: How things remember: S. 107-128) - Co se skrývá za pojmem ‚věc‘? - Co je to ‚paměť věcí‘? Jak podle Olsena zapadá mezi představy o ‚místech paměti‘ ? - Jakými způsoby vzpomínají ‚věci‘ - Mohou býti věci ne-místem paměti? 2. Vypracuje papír (tedy dokumentaci) k vašemu tématu (exkurze) s patřičnou dokumentací (viz návod) = zatím česky! - objem: cca. 4 stránky - pošlete mi vše do 3.5. na mail Úkoly 7.5. 1.Přečtěte si dvě kapitoly z knížky Björnara Olsena: In defense of things (Introduction: S. 1-20, Kap. 6: Temporality and Memory: How things remember: S. 107-128) - Co se skrývá za pojmem ‚věc‘? - Co je to ‚paměť věcí‘? Jak podle Olsena zapadá mezi představy o ‚místech paměti‘ ? - Jakými způsoby vzpomínají ‚věci‘ - Mohou býti věci ne-místem paměti? 2. Vypracuje papír (tedy dokumentaci) k vašemu tématu (exkurze) s patřičnou dokumentací (viz návod) = zatím česky! - objem: cca. 4 stránky - pošlete mi vše do 3.5. na mail Bjørnar Olsen (*1958) Věci Funkce věcí: Ontologie •Tradice a kultury jsou zkonstruované: to ale neznamená, že nejsou reální nebo dokonce falešné •Fakta jsou vytvořena a to co je reálné je uměle vyrobené = proto je důležité zabývat se materiálními prvky, ze kterých se skládá skutečnost, protěže jsou to ty prvky, které spojujeme s řádem, odolností a mocenskými vztahy Ontologie je filozofická nauka o bytí. Zkoumá, jaké bytostí existují, jak jsou seskupeny do kategorií (jestli se jedná o: látky, vlastnosti, vztahy, stavy nebo události) a jak spolu souvisejí na nejzákladnější úrovni (a zda vůbec nějak souvisí) •Antropologie se dlouho zaměřovala na sociální funkce předávání dárkú a ne na dárek sám •Artefakty jsou faktem sami od sebe – pomáhají nám zorganizovat prostor a lépe se v něm zorientovat (John Travolta: „It‘s the same as here, but different“) •Jsou předmětem lidské komunikace od pravěku •Některé artefakty a jejích význam patří do kolektivní paměti; jiné každý z nás používá individuálně In Defense of Things: Archaeology and the Ontology of Objects (2010) In defense of things Příliš dlouho se sociální zkušenost limitovala na myšlení, znalosti a schopnosti Dárky a další artefakty Bjørnar Olsen (*1958) Věci Jak „vzpomínají“ věci? •Jsme přechodnou bytostí na tomhle světě; věci které nás obklopují jsou sloučeninou různých chronologických vrstev (minulosti se prolínají) •Věci nemají pouze reprezentativní funkci (nejsou pouhou reprezentací minulého dějství), ale sami (kodifikovaným) skladištěm vzpomínek •Měli v v bádání dlouho špatné jméno (marxistický historický materialismus jim připsal negativní přívlastek) •Sociální a kulturní dějiny jím dlouho nepřipisovali žádnou přidanou hodnotu = Stali se tím ‚jiným‘ v humanitních oborech •Současnost nesoučasného: vetchost je fenoménem současnosti •Dobrovolné a nedobrovolné vzpomínání vyvolené předmětem – vůně, zvuk, dotek věci, které mohou vypustit vzpomínky •Minulost buší a dveře současnosti – převážně ve zvyklostech, se kterými spojujeme věci (habit memory) a které nacházíme převážně v okolí, ve kterém se denně pohybujeme •Popsané zvyklosti mají větší šanci tradice nežli věci, vytržené z kontextu fyzické existence •Věci vyvolávají přizpůsobení těla •Místa paměti používají vhodný materiál přizpůsobený předpokládané délce vzpomínání (Do které doby patří Řím?) = Nesmí se nikdy zapomenout, že věci nejsou pouhou reprezentací minulosti ale že mají vlastní dějiny In Defense of Things: Archaeology and the Ontology of Objects (2010) In defense of things Vrstvy vzpomínání s pomocí věcí Věci a vrstvy vzpomínání Psací stůl spisivatele Věci a vrstvy vzpomínání Stříbrný denár císaře Trajána (97. až 117 n.l.) Socialistických sto korun (1961) Socialistických 25 korun (1961) Bitcoin Peníze Věci a vrstvy vzpomínání ošacení Korunovační plášť římských císařů (Sicílie, 13. stol.), dnes ve světské klenotnici vídeňského Hofburgu Soudobá textilní nadprodukce Věci a vrstvy vzpomínání boty Boty obětí v koncentračním táboře (Osvětím) Sklad nenošených bot jako výsledek textilní nadprodukce Úkoly 7.5. 1.Přečtěte si dvě kapitoly z knížky Björnara Olsena: In defense of things (Introduction: S. 1-20, Kap. 6: Temporality and Memory: How things remember: S. 107-128) - Co se skrývá za pojmem ‚věc‘? - Co je to ‚paměť věcí‘? Jak podle Olsena zapadá mezi představy o ‚místech paměti‘ ? - Jakými způsoby vzpomínají ‚věci‘ - Mohou býti věci ne-místem paměti? 2. Vypracuje papír (tedy dokumentaci) k vašemu tématu (exkurze) s patřičnou dokumentací (viz návod) = zatím česky! - objem: cca. 4 stránky - pošlete mi vše do 3.5. na mail Ad exkurze: popsat objekt ve veřejném prostoru Cvičení: popsat objekt ve veřejném prostoru bez toho, že o něm něco víte Příprava (10 min), ústní prezentace v plénu Komu asi patřily tyto brýle? •K čemu sloužil? •Co je na objektu podle Vás podstatné? •Jaké vrstvy vzpomínání se v něm dají odhalit? •(artefakt pro věčnost? použití? Používal se třeba několikrát? •Jsou s nim spojeny nějaké zajímavosti? (kontext) Na co dbát? •Najděte si pro svůj vyklad místo, kde není tak rušno •Připravte si sebou doplňující materiál (Mapy, staré fotky, půdorysy) •Připravte si taháky (hlavně když budete přednášet v cizím jazyce) •Představte se a co bude téma vašeho výkladu Cvičení: popsat objekt ve veřejném prostoru bez toho, že o něm něco víte •Popište objekt, tedy co na něm vidíme, co na něm nevidíme •Vždy vycházejte z aktuálního stavu objektu •Pomozte posluchačům se zorientovat v prostoru a dějinách •Vysvětlete ho vlastními slovy – co je na něm zajímavé? Výjimečné? •Proč je důležitý v rámci problematiky míst paměti? •Dá se tematicky propojit s nějakým dalším objektem? •Několik dat neuškodí – nejde ale o to, vychrlit na posluchače celou chronologií • Nezapomeňte na hodinky (nekdy je pregnantní výklad ten nejlepší) Úkoly 14.5. 2. Příprava papíru – itineráře exkurze v Brně (22.5) •Přeložte papír do angličtiny nebo němčiny (Deepl.com!) •Určete chronologií vlastní prohlídky – tedy kde chcete strávit víc času a kde méně? •Kolik objektů hodláte představit? Kde se chcete zastavit •Každý má k dispozici celkem 30-40min času •Zakupte si jízdenku na 29.5. (Vídeň) 1. Přečtěte si text o vzpomínání na katastrofy: Christian Pfister – Disaster memory •Proč si připomínat přírodní pohromy? •Čím se liší od dalších traumatických míst paměti? •Jaké specifika (materiály, místa upevnění, zobrazení) mají místa paměti na přírodní katastrofy? •Jedná se spíše o místa či ne-místa paměti?