NEW MEDIA ART 2 JS 2024 STŘEDA, 14:00–15:40 h, UČEBNA N51, Janáčkovo nám. 2a JS 2024: 19. 2. až 24. 5. 2024 Obsah semestru V jarním semestru se přesuneme do 2. poloviny 20. století. Zaměříme se na popis vztahu, podobností a rozdílů mezi historickou avantgardou a uměním nových médií. Seznámíme se s experimentálním filmem 1. poloviny 20. století a uměleckými manifesty avantgardy jako koncepty a programy umění nových médií 2. poloviny 20. století. Vymezíme specifické socio-kulturní okolnosti nového začátku mediálního umění v 50. letech 20. století a popíšeme si formování tří strategií mediálního umění. Pozornost bude zaměřena na vztah umění a televize z hlediska jeho proměn v čase a různých uměleckých strategií. Bude představeno umění videa v jeho rozmanitosti a z hlediska definice a estetiky. Teoreticko-estetický rámec poskytnou koncepty jako intermedia, multimédia a koncepty otevřeného uměleckého díla a interaktivního umění. Požadavky k úspěšnému ukončení kurzu: · Docházka: min. 50 % (viz harmonogram semestru). · Průběžné plnění domácích úkolů (čtení předepsané literatury). · Aktivní participace v hodinách při ověřování znalostí a diskusích. · Znalostní test. Studijní literatura: Viz Studijní materiály předmětu. HARMONOGRAM SEMESTRU (OSNOVA) 21. 02. ÚVODNÍ HODINA_TÉMA 01: UMĚNÍ NOVÝCH MÉDIÍ JAKO NOVÁ AVANTGARDA TEXT: MANOVICH, Lev: Avant-gard as Software (1999). Online: http://manovich.net/content/04-projects/027-avant-garde-as-software/24_article_1999.pdf 28. 02. EXKURZE: Dům umění (Malinovského nám.): Komentovaná prohlídka výstavy Gary Hill, Steina & Woody Vašulkovi – Součty & rozdíly s kurátorkou Jennifer Helia DeFelice. Sraz ve 14:00 h ve vstupní hale Domu umění. Samostudium: TÉMA 02: TELEOLOGICKÝ VÝKLAD DĚJIN UMĚNÍ JAKO SMĚŘOVÁNÍ K ABSTRAKCI A K AUTONOMII DÍLA TEXTY: WEIBEL, Peter: The Apparatus World – a World Unto Itself (1992). Online: https://www.vasulka.org/Kitchen/PDF_Eigenwelt/pdf/015-020.pdf ORTEGA Y GASSET, José: Dehumanizace umění (1925). Studijní materiály předmětu. 06. 03. TÉMA 03: Avantgardní, abstraktní film jako výraz snahy o zachycení „ducha doby“ (energie, rychlosti a mechanizace) TEXTY: RUTTMAN, Walter: Malba médiem času (kol. 1919). Online, s. 35 a dál: https://monoskop.org/images/7/74/Manifesty_pohybliveho_obrazu_barevna_hudba_2010.pdf RICHTER, Hans: Špatně trénovaná duše (1939). Online, s. 39 a dál: https://monoskop.org/images/7/74/Manifesty_pohybliveho_obrazu_barevna_hudba_2010.pdf 13. 03. TÉMA 04: 50. LÉTA: NOVÝ ZAČÁTEK MEDIÁLNÍHO UMĚNÍ – ZROD MASMÉDIÍ A KRITIKA KULTURNÍHO PRŮMYSLU TEXTY: ADORNO, Theodor W.: Prolog k televizi (1953). Studijní materiály předmětu. ADORNO, Theodor W.: Televize jako ideologie (1953). Studijní materiály předmětu. 20. 03. TÉMA 05: 50. LÉTA: PŘEDCHŮDCI MEDIÁLNÍHO UMĚNÍ / TŘI STRATEGIE MEDIÁLNÍHO UMĚNÍ TEXTY: FONTANA, Lucio: Televizní manifest (1952). Online: http://www.medienkunstnetz.de/source-text/70/ CAGE, John: Imaginary Landscape No. 4 (1951). Online: http://www.medienkunstnetz.de/works/imaginary-landscape-4/ DEBORD, Guy: Společnost spektáklu (1967). Studijní materiály předmětu. 27. 03. TÉMA 06: UMĚNÍ A TELEVIZE: 1. DEKÁDA TEXTY: DANIELS, Dieter: Umění a masmédia (1. časové okno). Online: http://www.mediaartnet.org/themes/overview_of_media_art/massmedia/29/ 03. 04. TÉMA 07: UMĚNÍ A TELEVIZE: 2. A 3. DEKÁDA TEXTY: DANIELS, Dieter: Umění a masmédia (2. a 3. časové okno). Online: http://www.mediaartnet.org/themes/overview_of_media_art/massmedia/29/ Schum, G. TV galerie. 1969. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/89/ 10. 04. Exkurze TIM do Prahy: výuka odpadá Samostudium: TÉMA 08: UMĚNÍ A TELEVIZE: 4. DEKÁDA DANIELS, Dieter: Umění a masmédia (4. časové okno). Online: http://www.mediaartnet.org/themes/overview_of_media_art/massmedia/29/ 17. 04. Čtecí týden na FF MU: výuka odpadá 24. 04. Exkurze uměnovědná: výuka odpadá Samostudium: TÉMA 09: UMĚNÍ VIDEA TEXTY: MARTIN, Sylvia – Uta GROSENICK: VIDEO ART (Taschen, 2006). Studijní materiály předmětu. FRIELING, Rudolf: VT ≠ TV – The Beginnings of Video Art. Online: http://www.mediaartnet.org/source-text/63/ TV as a Creative Medium, katalog výstavy (1969). Studijní materiály předmětu. WEIBEL, Peter: Videology (1974-75). Online: http://www.vasulka.org/archive/Artists9/Weibel,Peter/weibel.pdf YOUNGBLOOD, Gene: Expanded Cinema (1971). Online: http://www.vasulka.org/Kitchen/PDF_ExpandedCinema/book.pdf 01 05. Státní svátek: výuka odpadá 08. 05. Státní svátek: výuka odpadá 15. 05. Speaking Digital (konference DKKP): Společná návštěva konference. Samostudium: TÉMA 10: OTEVŘENÉ UMĚLECKÉ DÍLO, INTERMEDIA A ESTETIKA HETEROGENITY Literatura: FRIELING, Rudolf: Reality/Mediality: Hybrid processes between art and life. < http://www.mediaartnet.org/themes/overview_of_media_art/performance/ > TEXTY: HIGGINS, Dick: Intermedia (1965). < http://www.ubu.com/papers/higgins_intermedia.html > ECO, Umberto: Otevřené umělecké dílo (1962). Studijní materiály předmětu. E.A.T. – Experiments in Art and Technology: http://www.mediaartnet.org/works/documents/?desc=full 22. 05. (Zápočtový týden) TÉMA 11: SHRNUTÍ SEMESTRU A INSTRUKCE PRO ZKOUŠKOVÉ OBDOBÍ.