Abstraktní obrázek zakřivených čar VILÉM FLUSSER ŽIVOT •- narozen 1920 v Praze • •- 1939 – emigrace do Brazílie • •- 1962 – člen Brazilského filosofického institutu • •- od 60. let – výuka teorie komunikace a filozofie médií •- zemřel v roce 1991 • - - FLUSSEROVA TEORIE KOMUNIKACE •Hlavní cíl komunikace – výměna slov za účelem jejich předání a uchování • •komunikace projevem lidské svobody - možnost vytvářet informace • • FLUSSEROVA TEORIE KOMUNIKACE •Prominentní formou současné komunikace je kombinace amfiteátrového diskurzu a síťového dialogu - vznik nové informační sítě, která využívá jiný kód – technický obraz • •Hlavní problém: Nerozumíme kódu technických obrazů, a proto nás manipulují, jsme jimi programováni • FLUSSEROVA TEORIE MÉDIÍ •Obraz: -hl. úkol znovu zprostředkovat vztah ke světu -obrazy produkují vzorce chování a porozumění světu -příliš složitá a neustále se rozrůstající síť významů obsažených v obrazech - FLUSSEROVA TEORIE MÉDIÍ •Lineární text: -důvod vzniku textu: lepší pochopení tradičních obrazů -lineární texty rozkládají plochu obrazu na linie -texty jsou však čím dál abstraktnější - - - FLUSSEROVA TEORIE MÉDIÍ •Technický obraz: -jejich úkolem je znovu učinit abstraktní text představitelným -správné dešifrování technického obrazu: odhalování skrytých pojmů a teorií, díky kterým byl obraz vytvořen (techno-imaginace) -technický obraz označuje přechod od lineárního myšlení k matematickému myšlení - - - - PŘÍKLAD UMĚLECKÉHO DEŠIFROVÁNÍ TECHNICKÉHO OBRAZU •Andreas Müller-Pohle - Digital Scores (after Nicéphore Niépce) – 1995-1998 PŘÍKLAD UMĚLECKÉHO DEŠIFROVÁNÍ TECHNICKÉHO OBRAZU •Andreas Müller-Pohle - Digital Scores (after Nicéphore Niépce) – 1995-1998 FLUSSEROVA TEORIE MÉDIÍ • PROGRAM A APARÁT – PŘÍPAD FOTOGRAFIE -kódování obrazu je vždy prováděno za pomoci programu, který je uvnitř určitého aparátu -spojení aparátu a programu = black box -Jakým způsobem nás programuje fotografie? PROGRAM A APARÁT – PŘÍPAD FOTOGRAFIE -fotografie odráží svět pojmů nikoli „svět venku“ -složitý proces kódování fotografického obrazu -každá pořízená fotografie představuje realizaci • jedné možnosti programu -uživatel nemůže programovat aparát, • LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA – ZÁKLADNÍ PRVEK PROGRAMU FOTOAPARÁTU -zobrazování objektů tak jako bychom se na ně dívali z okna nebo skrze rámeček -perspektiva předpokládá jediného pozorovatele, musí zaujmout ideální stanoviště LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA – ZÁKLADNÍ PRVEK PROGRAMU FOTOAPARÁTU -ideologický rozměr perspektivy - Erwin Panofsky – kniha Perspektiva jako symbolická forma -reprezentuje „objektivní“ pohled na skutečnost -obraz předkládá předem připravený pohled na určité místo - PROGRAM A APARÁT – PŘÍPAD FOTOGRAFIE -fotografie je výsledkem dialogu mezi pamětí fotografa a pamětí fotoaparátu -kritérium hodnoty inf. obsažené ve fotografii - schopnost dávat věcem význam PROGRAM A APARÁT – PŘÍPAD FOTOGRAFIE -Tři typy fotografií: -1. Automatická - vědecká -2. Amatérské snímky -3. Snímky experimentálních fotografů PŘÍKLAD EXPERIMENTÁLNÍHO PŘÍSTUPU K FOTOGRAFII •- Andreas Müller-Pohle - Transformance.1979–198 • VIZE TELEMATICKÉ SPOLEČNOSTI -telematika – spojení informatiky a telekomunikace -každý člověk by byl tvůrcem i distributorem technických obrazů -bude vzrůstat počet informací, budeme používat umělé paměti k jejich uchování -dialog umělých pamětí a uživatelů -všichni budou přijímat, přetvářet a dále předávat technické obrazy • JANA HORÁKOVÁ – APARÁT JAKO HYBRID STROJOVÝCH A LIDSKÝCH USPOŘÁDÁNÍ -důležitý pojem ve Flusserově díle – aparát -je třeba je zkoumat z pohledu technických oborů i humanitních věd -Nejvhodnější teorii k výzkumu Actor-network theory (Bruno Latour) -Wendy Chun – digitální média využívána k tvorbě „programovaných vizí“ - - - FLUSSER A UMĚNÍ -reflexe umění -umění je neodlučitelně spojeno s technikou a vědou -chápe umění jako formu komunikace -spolupráce na přípravě 12. bienále v São Paulu (1973) VÝSTAVA VĚNOVANÁ UMĚLECKÉ ČINNOSTI VILÉMA FLUSSERA - BEZEDNO V GALERII AMU (2017) •Díla: •Dieter Jung - Lebenszeichen von Vilém Flusser (Signs of Life) • WOLFGANG SPAHN - BILD EINER AUSSTELUNG • JODI – IDN – 2016 •https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwijwZvnoI2FAxUqyAIHHTJsBd MQFnoECA8QAQ&url=http%3A%2F%2Fxn--9l7a.com%2F&usg=AOvVaw0Rj-lCzwbKzG35J2zFnqcO&opi=89978449 • HARUN FAROCKI -režisér -inspirace Flusserovým dílem -ústředním tématem technické obrazy •- -War at a distance (2003) - https://www.youtube.com/watch?v=9iomr1LPWMQ -Serious Games (2009 – 2010) - https://www.youtube.com/watch?v=TcKL-_RtU5Y -Parallel I-IV (2012 – 2014) TECHNO-AESTHETIC DOUBLE BIND: IMMERSION, CODE, UNCONSCIOUS AND TRAUMA IN HARUN FAROCKI´S “SERIOUS GAMES” | by Rui Ibañez Matoso | Medium