NEW MEDIA ART OBSESSIONS 2 JS 2024 ČTVRTEK, 16:00–17:40, UČEBNA N51 JS 2024: 19. 2. až 24. 5. 2024 Obsah semestru V jarním semestru se opět zaměříme na opakující se motivy v umění nových médií. V centru naší pozornosti bude vztah médií a paměti (mysli). Postupně se budeme věnovat třem tematickým okruhům: A) POSTMODERNISMUS A PAMĚŤ: Nová média, respektive ICT, jako „postmoderní stroj“. B) MÉDIA JAKO EXTENZE LIDSKÉ MYSLI: Metafory paměti, média jako extenze lidské paměti a jako mnemotechnické pomůcky, média jako modely lidské mysli. C) RE- A POST- UMĚLECKÉ STRATEGIE A ESTETIKA (MÉDIA PAMĚTI): Nová média a kulturní praxi vzpomínání, postmediální kreativní praxe (postprodukce, remake, remix, reenactment). Požadavky k úspěšnému ukončení kurzu: Během semestru: · Docházka: min. 50 % (viz harmonogram semestru). · Průběžné plnění domácích úkolů (čtení předepsané literatury). · Aktivní participace v hodinách při ověřování znalostí a diskusích. Ve zkouškovém období: · Akademický esej. o TEMATICKÉ OKRUHY: § 1.) PAMĚŤ (A) MÉDIA § 2.) DIVADLA PAMĚTI § 3.) POST-MODERNISMUS A PAMĚŤ § 4.) RE- A POST- UMĚLECKÉ STRATEGIE A ESTETIKA (MÉDIA PAMĚTI) o FORMÁLNÍ POŽADAVKY: § Rozsah 5 normostran (5 x 1 800 znaků); § Struktura textu bude odpovídat Šabloně pro závěrečnou práci a Essay Guidelines ve studijních materiálech předmětu; § Dokument bude obsahovat titulní list; § Text bude opatřen poznámkovým aparátem (dle normy ISO 690), na konci bude kompletní seznam použité literatury a pramenů, seznam vyobrazení nebo seznam citovaných uměleckých děl (dle zvoleného tématu). o TERMÍNY PRO ODEVZDÁNÍ DO ODEVZDÁVÁRNY PŘEDMĚTU: § 24. května 2024 § 7. června 2024 § 21. června 2024 HARMONOGRAM (OSNOVA) 22. 02. ÚVODNÍ HODINA (KS): Úvodní informace k průběhu a ukončení kurzu. TÉMA 01: PAMĚŤ A MÉDIA / VŠECHNO JE REMIX 29. 02. TÉMA 02: MÉDIA JAKO METAFORY A MODELY PAMĚTI (evoluce médií jako nosičů paměti). Domácí úkol: Číst: Flusser, Vilém. On Memory (Electronic or Otherwise). Leonardo Vol. 23, No. 4, 1990, p. 397 – 399. Dostupné z: http://is.muni.cz/el/1421/podzim2011/IMNK10/um/Vilem_Flusser_memory.pdf 07. 03. PŘEDNÁŠKA (host): TIN Lai Man (Ph.D. candidate DKKP): Exploring the Differences and Connections between Human and Machine Perception: A Comparative Analysis of Cézanne’s Paintings and Refik Anadol’s AI Artworks 14. 03. TÉMA 03: PAMĚŤ JAKO PŘEDMĚT VÝZKUMU V HUMANITNÍCH A SPOLEČENSKÝCH VĚDÁCH: KLASIFIKACE PAMĚTI Domácí úkol (bude upřesněno). 21. 03. TÉMA (KS) 04: MÉDIA PAMĚTI: Přednáška na téma mediálních archivů a archivů umění jako médií paměti: přednášející: dr. Barbora Šedivá (FaVU VUT), místo konání: Vašulka Kitchen Brno, Dům pánů z Kunštátu. 28. 03. TÉMA 05: DIVADLA PAMĚTI 1 Domácí úkol (bude upřesněno). 04. 04. TÉMA 06: DIVADLA PAMĚTI 2 Domácí úkol (bude upřesněno). 11. 04. Exkurze do Prahy: výuka odpadá 18. 04. Čtecí týden: výuka odpadá 25. 04. Exkurze uměnovědná: výuka odpadá 02. 05. TÉMA 10: KRIZE DOKUMENTU, ZÁJEM O PAMĚŤ A POSTMODERNISMUS Domácí úkol (bude upřesněno). 09. 05. Rektorské volno(?): výuka odpadá. 16. 05. TÉMA (KS) TÉMA 11: AI ART: OBRAZY KOLEKTIVNÍ PAMĚTI Domácí úkol (bude upřesněno). 23. 05. Rektorské volno (?) ZÁPOČTOVÝ TÝDEN/POSLEDNÍ HODINA SEMESTRU Studijní literatura: Viz Studijní materiály předmětu a níže. 1. Paměť (a) média: Barthes, Roland. Světlá komora. Poznámka k fotografii. Praha: Agite/Fra, 2005. Flusser, Vilém. On Memory (Electronic or Otherwise). Leonardo Vol. 23, No. 4, 1990, p. 397 – 399. Dostupné z: http://is.muni.cz/el/1421/podzim2011/IMNK10/um/Vilem_Flusser_memory.pdf Matussek, Peter. The Renaissance of the Theater of Memory. 2001. Dostupné z: http://www.peter-matussek.de/Pub/A_38.html Viola, Bill. Will There Be Condominiums in Data Space? 1995. Noah Wardrip-Fruin – Nick Montford (eds.) The New Media Reader. Cambridge-London: MIT Press, 2003, s. 464 – 470. (kniha je uložena ve VR knihovně oboru). Dostupné také on-line: http://books.google.cz/books?id=DQYXoRx9CcEC&pg=PT11&lpg=PT11&dq=Bill+Viola+%5B1983%5D:+Will+There+ be+Condominiums+in+Data+Space?&source=bl&ots=OKBwdpuuXr&sig=4PhatV_pPeuirOtwCO5bPG7Sz2s&hl=cs&sa=X& ei=sD8jUYiEONPE4gT81oGYAQ&ved=0CEYQ6AEwAw Warren, Sack: Memory. Matthew Fuller (ed.). Software Studies / a Lexicon. Cambridge – London: MIT Press, 2008. Dostupné on-line: http://dm.ncl.ac.uk/courseblog/files/2010/02/softwarestudies.pdf 2. Post-modernismus: Fiedler, Leslie. The New Mutants. 1965. (on-line): http://books.google.cz/books?id=3EvVVC8-8LIC&pg=PA241&lpg=PA241&dq=Fiedler,+Leslie.+The+New+Mutants &source=bl&ots=Ry83RNRfHU&sig=YeGnkKTZBre81BVeflrpHWtdFPg&hl=cs&sa=X&ei=NCwLU5bbGsrYtQablIDoDA&ved= 0CC4Q6AEwAA#v=onepage&q=Fiedler%2C%20Leslie.%20The%20New%20Mutants&f=false Landow, Georg P. Hypertext a kritická teorie. Z on-line knihy: Hypertext, 1992: http://proteus.fau.edu/practicum/texts/landow1.pdf Georgie, P. Landow: Hypertext a kritická teorie, in Biograph, 6, 1998, s. 10-21. Lyotard, Jean-Francois. O postmodernismu: postmoderno vysvětlované dětem: postmoderní situace. Praha: Filosofia, 1993. Welsch, Wolfgang. Postmoderna: pluralita jako etická a politická hodnota. Praha: KLP, 1993. 3. „Re-“ a „post-“ média: Auslander, Philip. Performativity of Performance Documentation. 2006. http://www.mitpressjournals.org/doi/pdf/10.1162/pajj.2006.28.3.1 Bruns, Axel. Produsage. (pracovní definice, klíčové principy, předpoklady). 2007. http://produsage.org/about Manovich, Lev: Remixability and Modularity. 2005. http://manovich.net/index.php/projects/remixability-and-modularity Manovich, Lev. Post-media Aesthetics. 2001. on-line: http://www.alice.id.tue.nl/references/manovich-2005.pdf Weibel, Peter: Synthetic Times. Fan Di'an - Zhang Ga (eds.). Synthetic Times. 2008. Literatura: Heslo: Michel Foucault: http://plato.stanford.edu/entries/foucault/ Heslo: Performativní obrat: http://en.wikipedia.org/wiki/Performative_turn Heslo: Řečové akty: Speech acts: http://plato.stanford.edu/entries/speech-acts/ Heslo: Remake: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/tim/article/view/266/pdf Heslo: Postmodernismus: http://plato.stanford.edu/entries/postmodernism/ Appignanesi, R. et al. Postmodernismus pro začátečníky. Brno: Adno Publishing, 1996. Assmann, Aleida. Memory, Individual and Collective. Robert E. Goodin and Charles Tilly (eds.). The Oxford handbook of contextual political analysis. 2006, chapter 11 (on-line) https://www.google.cz/books?hl=cs&lr=&id=D7P3X99RWvkC&oi=fnd&pg=PA210&dq=Assmann,+Aleida.+Memory,+I ndividua+and+Collective.&ots=bx1lGVD_Bg&sig=N_9tQ-y-nSPjmi6mdKwXJJ1uII8&redir_esc=y#v=onepage&q=Ass mann%2C%20Aleida.%20Memory%2C%20Individua%20and%20Collective.&f=false Auslander, Philip. Performativity of Performance Documentation. 2006. http://lmc.gatech.edu/~auslander/publications/28.3auslander.pdf Barthes, Roland. Světlá komora. Poznámka k fotografii. Praha: Agite/Fra, 2005. Berger, John: O pohledu. Praha: Agita/Fra, 2009. (Kapitola: K funkcím fotografie, s. 64–80.) Bergson, Henri: Hmota a paměť. Praha: Oikoymenh, 2003. Deleuze, Gilles: Foucault. Praha: Herrmann & Synové, 1996. Kapitola: Nový archivář, s. 11–38. Bourriaud, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Praha: Tranzit, 2004. Bruns, Axel. Produsage. (pracovní definice, klíčové principy, předpoklady). 2007. http://produsage.org/about Cartwright, Lisa – Sturken, Marita: Studia vizuální kultury. Praha: Portál 2009. Filipová, Marta – Rampley, Matthew (eds.): Možnosti vizuální studií. Obrazy – texty – interpretace. Masarykova univerzita a Společnost pro odbornou literaturu 2007. Fiedler, Leslie. The New Mutants. 1965. (on-line): http://books.google.cz/books?id=3EvVVC8-8LIC&pg=PA241&lpg=PA241&dq=Fiedler,+Leslie.+The+New+Mutants &source=bl&ots=Ry83RNRfHU&sig=YeGnkKTZBre81BVeflrpHWtdFPg&hl=cs&sa=X&ei=NCwLU5bbGsrYtQablIDoDA&ved= 0CC4Q6AEwAA#v=onepage&q=Fiedler%2C%20Leslie.%20The%20New%20Mutants&f=false (22. 2. 2017). Flusser, Vilém. On Memory (Electronic or Otherwise). Leonardo Vol. 23, No. 4, 1990, p. 397–399. Link:http://monoskop.org/images/4/4b/Flusser_Vilem_1990_On_Memory_Electronic_or_Otherwise.pdf Foster, Hal: The Archive without Museum. October, Vol. 77 (Summer, 1996), pp. 97–119. Foucault, Michel: Archeologie vědění. Hermann & Synové, 2002. Frieling, Rudolf: The Archive, the Media, the Map and the Text. (on-line) http://www.mediaartnet.org/themes/mapping_and_text/archive_map/scroll/ . Horáková, Jana: On Media of Memory and Remembering. MAP-Media | Archive | Performance, Leipzig - Berlin: Hochschule für Musik und Theater „Felix Mendelssohn Bartholdy“, Leipzig, 2013, roč. 4, 1 (2013), s. 1 - 9. ISSN 2191-0901. Dostupné on-line: http://www.perfomap.de/map4/aufzeichnen%20und%20aufheben/jh-on-media-of-memory-and-remembering Horáková, Jana: The Universal Turing Machine on the Dissecting Table. Teorie vědy: věda, technika, společnost, Praha: AV ČR, Filosofický ústav, 2013, Vol 35, No 2 (2013), s. 251- 270. ISSN 0026-2005. Dostupné on-line: http://teorievedy.flu.cas.cz/index.php/tv/article/view/200 Huhtamo, Erkki: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes toward an Archaeology of the Media. Leonardo, Vol. 30, No. 3 (1997), pp. 221-224, The MIT Press. Landow, Georg P. Hypertext a kritická teorie. Z on-line knihy: Hypertext, 1992: http://proteus.fau.edu/practicum/texts/landow1.pdf Georgie, P. Landow: Hypertext a kritická teorie, in Biograph, 6, 1998, s. 10-21. Lyotard, Jean-Francois. O postmodernismu: postmoderno vysvětlované dětem: postmoderní situace. Praha: Filosofia, 1993. Manovich, Lev: Remixing and Modularity. 2005: http://manovich.net/content/04-projects/044-remixability-and-modularity/43_article_2005.pdf Manovich, Lev. Post-media Aesthetics. 2001. on-line: http://www.alice.id.tue.nl/references/manovich-2005.pdf Matussek, Peter. The Renaissance of the Theater of Memory. 2001. On-line: http://www.peter-matussek.de/Pub/A_38.html Viola, Bill. Will There Be Condominiums in Data Space?. 1995. Noah Wardrip-Fruin – Nick Montford (eds.) The New Media Reader. Cambridge-London: MIT Press, 2003, s. 464–470. (kniha je uložena ve VR knihovně oboru). Dostupné také on-line: http://books.google.cz/books?id=DQYXoRx9CcEC&pg=PT11&lpg=PT11&dq=Bill+Viola+%5B1983%5D:+Will+There+ be+Condominiums+in+Data+Space?&source=bl&ots=OKBwdpuuXr&sig=4PhatV_pPeuirOtwCO5bPG7Sz2s&hl=cs&sa=X& ei=sD8jUYiEONPE4gT81oGYAQ&ved=0CEYQ6AEwAw Warren, Sack: Memory. Matthew Fuller (ed.). Software Studies / a Lexicon. Cambridge – London: MIT Press, 2008. (VR knihovna ÚHV). Weibel, Peter: Synthetic Times. Fan Di'an - Zhang Ga (eds.). Synthetic Times. 2008. (studijní materiál předmětu). Welsch,Wolfgang. Postmoderna: pluralita jako etická a politická hodnota. Praha: KLP, 1993. YATES, Frances Amelia. The Art of Memory. Repr. London: Pimlico, 2001. Další literatura: viz studijní materiály předmětu. Seznam je orientační. Předpokládám Vaše vlastní dohledávání literatury a pramenů dle tematického zaměření závěrečné práce.