New Media Art Obsessions_II •Konec přednášky o paměti ve společenských vědách MÉDIA PAMĚTI MNEMOTECHNICKÁ TRADICE A DIVADLO PAMĚTI •Vilém Flusser: On Memory (electronic or otherwise), 1990 • •Pamatovat si znamená vzdorovat obecným přírodním zákonům entropie, zániku a zapomnění •Živé organismy vzdorují entropii a zapomnění ve dvojím smyslu • 1. paměť jako genetická informace • 2. paměť kulturní (shromažďování a archivace informací pro další generace) • •Člověk jako historická bytost: definovaná genetickou a kulturní pamětí • • MÉDIA PAMĚTI MNEMOTECHNICKÁ TRADICE A DIVADLO PAMĚTI •Vilém Flusser: On Memory (electronic or otherwise), 1990 • •Kulturní vs. genetická paměť •Genetická paměť není spolehlivá: informace neuchovává, ale zpracovává („processes it“) •Kulturní paměť je ještě méně spolehlivá (dokumenty byly zničeny, budovy zbourány…) • •Proto lidé vynalézali opory paměti: • a) vzduch (orální přenos informací) • b) kámen, kosti … (záznam dovednosti, materiální kultura) • c) tělesná gesta • MÉDIA PAMĚTI MNEMOTECHNICKÁ TRADICE A DIVADLO PAMĚTI •Vilém Flusser: On Memory (electronic or otherwise), 1990 • •Od orální k literární paměti • Abeceda: „kód přepisující fonémy mluveného jazyka do vizuálních symbolů, které mohou být otištěny na pevné objekty.“ VF Spojení výhod orální a materiální kultury • Knihovna: symbol/nástroj kumulace informací (literární tradice – uvažování založené na idejích pokroku, lineární kauzality) •/vs. orální (mýtická) a hmotná (magická) kultura, které jí předcházely/ • MÉDIA PAMĚTI MNEMOTECHNICKÁ TRADICE A DIVADLO PAMĚTI •Vilém Flusser: On Memory • •Od orální k literární kultuře •Platónská tradice (anamnézis, reminiscence) •Talmudská tradice (knihovna jako jedince přesahující místo dialogu s druhými) • •Schopnost ukládat shromážděné informace zvěcňujeme (externalizujeme), viz výše. •Proto se definujeme jako subjekty této trans-humánní paměti, a tedy jako subjekty objektivního světa. (VF) • •Elektronická média (jejich paměti) mohou proměnit naše myšlení. (VF) • MÉDIA PAMĚTI MNEMOTECHNICKÁ TRADICE A DIVADLO PAMĚTI •Vilém Flusser: On Memory • •Informace ve věku elektronické paměti • Elektronické paměti jsou simulacemi funkcí lidské paměti v neživých objektech. VF •Simulace: tj. nápodoba zdůrazňující několik aspektů originálu • „Skutečnost, že elektronické paměti zdůrazňují některé naše paměťové funkce a tyto funkce fungují mnohem lépe, bude mít nepochybně mnohem větší vliv na budoucí civilizaci.“ • •Elektronická paměť: •snadnější naplnění informacemi, jejich kopírování a šíření •automatizace procesu „informování předmětů“ (vs. rozvoj kreativity) •propojení e-pamětí s roboty (převod informací na gesta) (homo faber – homo ludens) •zlepšení schopnosti zapomínat •Zrušení představy „subjektu“ ve prospěch sítě inter-individuálních vztahů (viz analytická psychologie, ekologická studia, politologie) MÉDIA PAMĚTI MNEMOTECHNICKÁ TRADICE A DIVADLO PAMĚTI •Giulio Camillo (1480-1544) : L´Idea del Theatro •http://theatreofmemory.blogspot.com/2009/08/giulio-camillo-1480-1544.html •Frances A. Yates (1899-1981) : The Art of Memory, 1966. •Ukázka: http://www.amazon.com/Memory-Selected-Works-Frances-Yates/dp/0415606055/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8& qid=1323168733&sr=1-1#reader_0415606055 • Přední strana obálky Přední strana obálky MÉDIA PAMĚTI MNEMOTECHNICKÁ TRADICE A DIVADLO PAMĚTI •Spisovatelé: •Ted Hughes: Shakespeare and the Goddess of Complete Being. London : Faber & Faber, 1992. •Charlota Caufield: The Book of Giulio Camillo, InteliBooks Publishers, 2003. •Výtvarní umělci: •Jean Dubuffet:Theatre De Memoire, unlimited edition print, 1977. dubuffet-jean-theatre-de-memoire-1977 MÉDIA PAMĚTI MNEMOTECHNICKÁ TRADICE A DIVADLO PAMĚTI •Skladatelé: •John Buller: Proenca/Theatre of Memory, 2003. •Sarah Walker. BBC Symphony Orchestra. Cond. Mark Elder. 2003. B00009W8NZ. •Odkaz: http://www.allmusic.com/album/john-buller-proena-the-theatre-of-memory-w110184 • •Video art: •Bill Viola: Theatre of Memory, 1985. •Odkaz: http://www.youtube.com/watch?v=b4a9i58IdIY •Woody Vasulka: Art of Memory, 1987. •Odkaz: http://www.vasulka.org/Videomasters/pages_stills/index_6.html • MÉDIA PAMĚTI MNEMOTECHNICKÁ TRADICE A DIVADLO PAMĚTI •The World Memory Theatre, Oslava kulturní diversity: http://www.worldmemorytheatre.org/index.htm •Robert Edgar: Memory Theatre 01 a další. The Computer as a Memory Theatre: http://www.mit.edu/~bhdavis/Edgar.html •Odkaz1:http://www.robertedgar.com/ •R. Edgar: Memory Theatre One: http://vimeo.com/33134008 •R. Edgar: Memory Theatre Two: http://vimeo.com/1021130 • •Agnes Hegedüs: Memory Theatre VR (1997): ZKM Karlsruhe: Odkaz1: http://on1.zkm.de/zkm/werke/MemoryTheaterVR •Video: http://zkm.de/media/video/agnes-hegedues-memory-theater-vr-1997 •Martin Wattenberg – Marek Walczak: Apartment (2001) net art: https://vimeo.com/127419467 •Odkaz: http://www.bewitched.com/apartment.html •George Legrady: An Anecdoted Archive from the Cold War (1994). •Odkaz: http://www.georgelegrady.com/ •George Legrady: Pockets Full of Memories (2001) a Pockets Full of Memories II (2003 – 2006). https://www.embassyculturalhouse.ca/george-legrady.html •Odkaz: http://www.georgelegrady.com/ •Emil Hrvatin: Drive in Camillo (2000) http://www.ljudmila.org/camillo/ •Odkaz: http://www.maska.si/en/?redirect=152 • • • MÉDIA PAMĚTI MNEMOTECHNICKÁ TRADICE A DIVADLO PAMĚTI •Tetsuro Nagata: Art of Memory, 2009. •Odkaz: http://www.interactivearchitecture.org/computing-an-identity-tetsuro-nagata.html •Daniel Libeskind: The Memory Machine •Odkaz: http://greg.org/archive/2010/08/28/do_daniel_libeskinds_awesome_machines_mean_i_have_to_stop_hating _his_work.html • • •Články věnované poetice a politice paměti /obsahují odkazy na další díla/: •http://politicsofmemory.blogspot.com/2010_10_01_archive.html • • Nová historie_krize dokumentu_reenactment •M. Foucault. Archeologie vědění (1966) / formulace metodologie ´nové historie´) •(klíčové pojmy: diskurs, výpověď) • •Epistémé (myšlenkové nevědomí doby, paradigma) •Diskurs (jako soubor různých výpovědí) •Nediskursivní praxe •Zproblematizování dokumentu •Globální historie (kauzalita, analogie atd.) vs. všeobecná historie (rozdělení, hranice, porušení rovnováhy, posuny…) • Nová historie_krize dokumentu_reenactment •M. Foucault. Archeologie vědění (1966) / formulace metodologie ´nové historie´) •(klíčové pojmy: diskurs, výpověď) • •Výpověď vs. věty a tvrzení •„Dlouhou dubu jsem chodil brzy spát…“ • •Od archeologie vědění ke genealogii Nová historie_krize dokumentu_reenactment •Archeologie médií (Erkki Huhtamo a další) •(klíčové pojmy: topoi/topos, médium jako diskursivní objekt) •„Archeologie nespočívá v pátrání po objevech; a zůstává netečná k onomu momentu (dojemnému, to přiznávám), kdy se někdo poprvé přesvědčil o nějaké pravdě; nesnaží se o navrácení světla těchto slavnostních úsvitů. Nikoli však proto, aby se zabývala průměrnými fenomény mínění a šedí toho, co mohl v nějaké době kdokoli na světě opakovat. Zkoumá texty […významných vědců…] nikoli proto, aby sestavila seznam svatých zakladatelů; ukazuje pravidelnost diskursivní praxe.“ (M. Foucault, AV, s. 218-219) • Nová historie_krize dokumentu_reenactment •Reenactments •(klíčový termín: performance jako médium) • •Bo-ring: Performing memory (2008-2011) •http://www.bo-ring.net/?page_id=18 •37 years too late •http://www.bo-ring.net/?page_id=550 Nová historie_krize dokumentu_reenactment •Reenactments •(klíčový termín: performance jako médium) • •Barbora Klímová: Replaced, 2006 •http://www.ffa.vutbr.cz/~qvklimovab/index.php • •Marina Abramovic. Seven Easy Pieces, 2005 •http://www.ubu.com/film/abramovic_seven.html • • Nová historie_krize dokumentu_reenactment •Performativita performance •(J. L. Austin: How to do things with words) • •Peter Weibel: Reenactments a reference místo reprezentace v současném mediálním umění • •Hall Foster: Reenactments a teorie „odložené akce“ (estetika traumatu vs. estetika šoku)