Názor v publicistice •Subjektivní složka textu •Doplnění informace o hodnocení, soudy, postoje, analýzu •Emotivní prvky, literární postupy •Pomezí žurnalistického a jiného jazyka Něco si o něčem myslet nestačí … •Názorová publicistika vyžaduje: 1.Přehled o popisované situaci 2.Vyprofilované mínění (názor) 3.Vyjadřovací schopnosti, styl 4.Platformu pro oslovení publika 5. Já si myslím … Mně se to nelíbí … •Osobité prostředky, cit pro jazyk, metafory, srovnání, hyperbola … ne klišé, komplikovanost • •„Pakliže si nechcete Miloše Zemana představovat při sexu, vězte, že on chce, abyste si to představovali. Jinak by těžko mluvil o evolučně výhodném znásilňování, přeřezávání žen, o tom, kdy, kde a s kým přišel o panictví a jak by chtěl být mýdlem ve sprše Claudie Schifferové či s ní kopulovat v pekle – což byly nejfrekventovanější vtipy, jež veřejně vykládal v době volební kampaně. Kombinace reálné moci, verbální agrese a zlého humoru mu zajišťuje pozici onoho „vůdčího samce“. Vulgární rétorika mu pomáhá zastřít fyzickou nemohoucnost.“ • •„Netvrdím samozřejmě, že Radim Uzel má na sobě naloženou srovnatelnou vinu jako nacistický zločinec, který coby poslušný úředník „jen plnil rozkazy“ a poslal do koncentrační táborů statisíce Židů. Jenom si myslím, že společnou mají onu absenci myšlení, banálnost a povrchnost, s jakou přistupují ke svému životnímu poslání.“ (Kamil Fila: Uzel zahradníkem 1. Když sexuolog škodí) Poznámka – jen tak na okraj •@PetrHonzejk •Daňové výjimky, kanál Odra Labe Dunaj, cvičený foxteriér...pan prezident se nic nového nenaučil. Ale z pohledu jeho zdravotního stavu je pozitivní, že ani na nic nezapomněl. •Krátký formát přímo navazující na zpravodajskou informaci •Originální závěr, pointa, nápaditost •Vhodné krátké věty, jedna linie bez odbočování •Vede k vtipnému, neočekávanému závěru nebo posunuje význam do jiné roviny (pointa) •Vyžaduje jasnou koncepci, sevřenější větné vazby, přesvědčivou argumentaci • • Poznámka •Předseda ČBK Jan Graubner vyjadřuje podporu Benediktu XVI. - Josephu Ratzingerovi. Myslím, že tohle církev opravdu nepotřebuje. Potřebujeme se zastat slabých a zdeptaných. Obětí, které se zastání nedočkaly. Jinak, proč bychom si měli říkat křesťané a křesťanky? (Veronika Sedláčková) • •Putin zcela ovládne východ Ukrajiny, vláme se do ukr. vládní politiky, bude blokovat přístavy a ničit ukr. ekonomiku. A Zeman bude vykládat - válka není, všechno v pohodě. (Marek Švehla) • •Čína je komunistická totalita a kdo nechce, aby toto novinář říkal, má totalitu i ve své hlavě. (Nora Fridrichová) Glosa – k dílčím aspektům události •Úsporná kompozice •Ironie, sarkasmus, silná subjektivita • •Absurdní rozhodnutí zakázat prodej pomlázek v supermarketech mě připomnělo absurdní skutečnost, že existují lidé, schopní nakupovat pomlázky v supermarketech. /Petr Honzejk, Twitter Zkusíme to taky? •Ke konkrétnímu dění dle vlastního výběru •Nejsme Twitter, počet znaků libovolný, doporučený kolem 400 (bez mezer) •Odevzdávárna v Isu, deadline v pondělí 1.3. •Miloš Zeman se v únoru shodl s hlavními ústavními činiteli, že vakcíny proti COVID-19 musí projít schvalovacím procesem Evropské komise. Tento názor mu nevydržel ani měsíc. Nyní prosazuje užití neschválené Ruské a Čínské vakcíny. Možná kdyby byl Zeman ve svých názorech alespoň z třetiny natolik konzistentní jako v oddanosti k Rusku a Číně, nemuseli bychom trpět obavami, že slovní spojení „pravda vítězí“ na standartě prezidenta vystřídá „kam vítr, tam plášť“. •