Eva Svobodová Zvuková tvorba pro live perforace ZÁKLADNÍ JEDNOTKY A PRINCIPY Mechanické kmitání částic v pružném prostředí (zhušťování a zřeďování částic) Akustický tlak superponovaný na barometrický tlak Vlnová délka [m] c… rychlost šíření, f… frekvence Perioda T = 1/f [s] Frekvence f = 1/T [Hz] Amplituda peak vs. RMS λ = c f Root Mean Square, efektivní hodnota měnícího se signálu (sin 0,707, obdélníkový 1). Rychlost šíření zvuku Vzduch 343,5 m/s při 20 st. Celsia. 30 st Ceslia 349,6 m/s 10 st Ceslia 337,5 m/s 1 metr urazí zvuk za cca 3ms Refrakce vlivem větru Refrakce vlivem rozdílných tepelných vrstev • Teplota: Pomůcky a vychytávky Frekvence x perioda Slyšitelné pole • Rozsah vlnových délek 17m - 1,7 cm • Frekvenční rozsah 20 Hz - 20 kHz • Rozsah period 50 ms - 50 μs Křivky stejné hlasitosti Váhové křivky A [40 Ph], B [70 Ph], C [100 Ph], D (v oblasti letectví) Fletcher-Mundsonovy křivky stejné hlasitosti Ztráta sluchu s věkem Hudební rozsah Decibely • Bezrozměrná jednotka • Vyjádření hladiny akustického tlaku L [Pa] • Rozsah: práh slyšení 2∙10-5 Pa, práh bolesti 130 Pa Cca 7 řádů pro zobrazení v lineární stupnici nepřehledné “Zlogaritmovaný poměr” dvou hodnot v [B] resp. [dB] vztažený např. k prahu slyšení. Log10 (p/p0)… [bel] 10 Log10 (p/p0)… [dB] …1dB nejmenší postřehnutelná změna hlasitosti Jaké veličiny můžeme vyjadřovat v decibelech? 20 log10 log Intenzita I Akustický tlak p, Napětí U, vzdálenost d P = U x I, U = R x I P = U x (U/R) = U2/R ; P0 = U02 / R L [dB] = 10 x log (U2/U02) L [dB] = 10 log (U/U0)2 L [dB] = 20 log (U/U0) (Dekadický logaritmus)LI=10 log (I / I0) SPL [dB] = 20 log (p/p0) Reference (udávaný kontext) • dBSPL ….p0 = 2∙10-5 Pa • dBu ……v0 = 0,775 V, (+4dBu linková úroveň) • dBV ……v0 = 1 V • dBFS … w0 nejvyšší hodnota, kterou je schopen AD převodník zpracovat. Reference nás posune z bezrozměrných jednotek na konkrétní hodnoty Tabulka poměrů a vyjádření v dB Poměr dB 1/1 +0dB 1,4 / 1 +3dB 2/1 +6dB 3/1 +9,54 (10) dB 4/1 +12dB 5/1 +14dB 6/1 +16dB 7/1 +17dB 8/1 +18dB 9/1 +19dB 10/1 +20dB 20 log (4) 20 log (2x2) = 6dB + 6dB 20 log (10 : 2) 20 log10 (10/1) 10 na kolikátou(?) je 10/1 101 1 20 log (2) = 20 x 0,301 = 6dB 20 log (2 x 3) 20 log (5 x 1,4) 20 log (2 x 2 x 2) = 20 x 1 = 20 dB 20dB - 6dB = 14dB 6dB + 10dB = 16dB 14dB + 3dB = 17dB 6dB + 6dB + 6dB = 18dB 20 log (2) + 20 log (2) = 12dB Kolik dBSPL je 1 Pascal? 20log (1/(2x10-5)) = 20log 10 + 20log 10 + 20log 10 + 20log 10 + 20log 10 - 20log 2 = Kolik V je +4dBu? dBu… 0,775 V. Kolik je -10 dBV dBV… 1V. Jaké napěťové zesílení má zesilovač se ziskem 32 dB? 32 dB = Tzn. Dám-li na vstup 1V, na výstupu vyleze 40V … nominální linková úroveň přístrojů. 20 + 6 + 6 ; 10 x 2 x 2 = 40 dB +6dBu…dvojnásobek. 2x 0,775 V = 1,55 V. +4dBu je někde mezi. +10dB…trojnásobek , tj. 3 V. -10dB je třetina, tj. 0,33 V. P0 = 2x10-5 Hi fi věže na cinchích = 20 + 20 + 20 + 20 + 20 - 6 = 20log (100000/2) = 20log ((10x10x10x10x10) : 2) = SPL [dB] = 20 log (p/p0) = 94 dBSPL Požadavek na hlasitost 100 dBSPL na pozici FOH při stávající instalaci: FOH Reproduktor max peak SPL (1m) = 130dB 16m 130dB - 12dB = 118 dB RMS Podle crest faktoru - poměr špička/RMS 1m 16m ?118dB dBFOH = 20 log (16/1) dBFOH = 20 log (2x2x2x2) dBFOH = 6dB + 6dB + 6dB + 6dB dBFOH = 24dB 118dB - 24dB = 94dB Na FOH naměříme maximálně 94 dB RMS. O kolik dB přijdu ve vzdálenosti 16m od zdroje 1m 2m 4m 8m 16m -6dB -6dB -6dB -6dB 112dB 106dB 100dB 94dB Inverse square law Popisuje vyzařování nekonečně malého bodového zdroje “Vzdálím-li se dvakrát od zdroje, výzářený výkon se rozprostře na kvadrát plochy”. 2r = -6dB Jak funguje zvuk v místnosti Přímý Odražený Efekt klenby Absorbce, difuze, odraz Absorbce Činitel pohotovosti - poměr dvou intenzit. “Na velikosti záleží” - plocha a tloušťka objektu určuje množství pohlcené energie. Pohlcená / vyzářená Hodnoty 0 - 1. 1 úplné pohlcení, 0 - úplný odraz Frekvenčně závislá Pohlcená energie se mění v teplo Frekvenční závislost činitele pohotovosti Povrch 125 Hz 250 Hz 500 Hz 1 kHz 2 kHz 4 kHz Beton 0,01 0,01 0,02 0,02 0,02 0,03 Dřevěná podlaha 0,15 0,11 0,10 0,07 0,06 0,7 Koberec na betonovém podkladu 9,5 mm 0,09 0,08 0,21 0,26 0,27 0,37 Skelná vata 51 mm 0,38 0,49 0,84 0,91 0,76 - Celistvý stropní podhled Zavěšené panely vertikální Zavěšené panely horizontální Rozptyl Členitý povrch rozptýlí odraz a způsobí difuznější pole. Dozvuk • Doba dozvuku (T60, T30 x 2) • průběh doznívání, frekvenční charakteristika • ER - early re fl ection • Tail • Dozvuková vzdálenost, poloměr doznívání Amplituda Čas Diracův impulz - výstřel, el.výboj, šumová spektra První odrazy “Tail” Slope, Shape Spread Zvuková pole Úbytek 6dB s dvojnásobkem vzdálenosti Pole odražených vln, neplatí inverse square law, vjem lokalizace zdroje se snižuje. Fresnelovo pole. Směrové nelinearity dány blízkostí a rozměry zdroje Stojaté vlnění Uzly a kmity Módy místnosti 3D prostoru, násobky celistvé rezonanční frekvence Chladniho obrazce, rezonance 2D Třepotavá ozvěna Pokles vysokých frekvencí se vzdáleností (45% vlhkost) Vliv vlhkosti Útlum [dB] 305 m, 200C Sčítání zvukových vln • Koherentní • Nekoherentní + 6 dB + 3 dB Sčítáme jako fázory (vektory) B A 00 300 600 900 1200 1500 1800 Kdybych druhou bednu nechala doma, tak se nic nestane :-) Efektivita součtu dvou koherentních zdrojů Hřebenový fi ltr Dva stejné zdroje, které nepřichází ve stejný čas. Časové prahy • Rozdíl času < než 1,5 ms. Posun po stereu. • Rozdíl času než 1,5 - 50 ms. vjem rozdílu barvy. • Rozdíl času > než 100 ms. Vjem dvojitého zvuku nebo prostorovosti nahrávky. Horizontální lokalizace zvukového zdroje • Přímý zdroj • Fantomový zdroj Báze Lokalizace vlivem změny úrovně Lokalizace vlivem změny času Rozdíl 18dB = pan 100% L Rozdíl 1,5 ms = pan 100% L + akustický stín vysokých frekvencí http://www.sengpielaudio.com/calculator-localisationcurves.htm 1992 empiricky zjišťováno s 25 subjekty. Řeč, hudba a vysokofrekvenční impulzy Lokalizace nízkých frekvencí do 100 Hz - změna hladiny zvuku díky délce vlny (resp. půlvlny) malá. Postřehnutelný rozdíl času mezi ušima také. Haasův jev “Vjem první vlny” Pokud k nám přichází dva zvuky (například přímý a odražený), lokalizujeme zvuk ze směru první vlny, i kdyby byla až o 10 dB slabší než vlna druhá. Velice užitečný psychoakustický princip v oblastech delay zón a fron fi llů. Lokalizace ve vertikální rovině Frekvenční změna Nižší citlivost než v horizontální rovině Stín boltce - předozadní směr Malé pohyby hlavy Vjem vzdálenosti • Hlasitost • Prostorovost - poměr přímého a odraženého zvuku • Pokles vysokých frekvencí • Initial delay time gap - jednoduše predelay • Pro velmi známé zdroje zvuku (např. řeč) také rozlišujeme výrazný pohyb po stereo bázi, pokud zdroj míjíme blízko. Nevýrazný, pokud je zdroj daleko vůči našemu pohybu. SMĚROVOST • Interakce zdroje a překážky • Vzájemné působení dvou zdrojů Dva způsoby, jak ovlivnit směrovost zvuku: Stěny Horny Vlnovody Překážka vytvoří odraz - zrcadlový zdroj - sumation a cancellation zones. Abychom dosáhli kýženého efektu, musí mít překážka dostatečné rozměry. Alespoň 1/4 vlnové délky. To je pro 100 Hz? ; 344/100 = 3,44m; 3,44/4 = 0,86mλ = c f Z čeho a jak směrovost vyčíst • Horizontální rovina • Vertikální rovina Vyzařovací úhel: -6 dB od středové osy Vyzařovací charakteristika: • Polární diagram vykreslující průběh jedné nebo více frekvencí. • Křivky stejné hladiny SPL. “Ale na jaké frekvenci?” Pro konkrétní frekvenci nebo frekvenční pásmo. Každá změna barvy -6dB. Křivky stejné hladiny SPL, horizontální poslechová rovina Polar patern, 4 kHz, pohled na vertikální rovinu Vyšší frekvence užší vyzařování, nižší frekvence širší vyzařování. Progresivní směrovost: • Pístově kmitající membrána kolem magnetu • Liniový zdroj f [Hz] Vyzařovací úhel [0] Konstantní směrovost: Horny s konstantní směrovostí f [Hz] Vyzařovací úhel [0] Don Keele popsal vzorec pro výpočet vnějších rozměrů ústí horny Hraniční kmitočet fθ Hraniční kmitočet je dolní hranice pod kterou horna ztrácí účinnost. d = 25400 θ x fθ d… vnější rozměr ústí [m] θ… požadovaný úhel [0] fθ… mezní frekvence účinnosti [Hz] Př.: 250 Hz, 500 -> 203 cm 250 Hz, 900 -> 113 cm 2 kHz, 500 -> 25 cm 2 kHz, 900 -> 14 cm V realitě je klasická bedna nejčastěji kombinací konstanttní a progresivní směrovosti Meyer Sound CQ1 d&b Audiotechnik M4 - koaxial Rozdělení spektra mezi dvěma a více měniči dělá správně navržená výhybka. Existuje nějaký reálný měnič, který obsáhne celé spektrum? ..ale pouze v nízké hlasitosti. Bob McCarthy,4 varianty směrovosti a tvaru poslechového pole ve vertikálním řezu Směrovost a poslechové pole Forward aspect ratio Techniky ozvučování Velká rozdílnost SPL v prostoru publika 1,5m 3m 6m -6dB -12dB Minimum variance line Kam tedy umístit poslechové pole, aby nevznikala vysoká variabilita SPL? Publikum na vodorovné ploše Jak pokrýt šířku publika? Mono Relativně demokratický poslech, pokud zvolím správně vyzařovací charakteristiku. Málokdy najdu správné místo na umístění Dual mono Isolation zóny Jednu bednu slyším o 10dB méně než druhou. Chabý stereo obraz Cross fi re Práce se stereo obrazem při live ozvučování Oblast ideálního stereofonního obrazu - hřebenový fi ltr Návrh ozvučení • Typ prostoru, složitost • Množství diváků • Budget • Žánr • Point source x line array • Zavěšení nebo pozemní stack Predikce • SW: Soundvision (L’acoustics), ArrayCalc (d&b audiotechnik), Mapp XT (Meyer Sound), NS 1 (Nexo), Blueprint AV (Adamson),… • Výstupní data: propojení s řídícím sw, mechanická data pro rigging. Postup: Vytvoření ploch, na kterých se bude nacházet sedící či stojící publikum dle modelu nebo vlastního měření prostoru. Modelování možných překážek (sloupy, balkony a pod.) Návrh hlavního PA a satelitních fi ll systému tak, aby byly všechny plochy publika co nejrovnoměrněji pokryté (respektování tzv. Minimum variance line a pod). Prostory a jejich speci fi ka • Klub • Divadlo: black box kukátko side speci fi c • Hudební sál • Open air (koncert x festival) • Stadion Vjem zvuku z pódia PA - Public adress • Main PA - pokrytí hlavní části publika • Fill - front fi ll, side fi ll (infi ll), down fi ll, delay tower • Center cluster - vyplnění středu mezi Main LR • Surround system - dva a více reproduktorů za a okolo diváků • Fx reproduktory - zvuk ze speci fi ckého prostoru nebo zdroje Rozdělení podle účelu na jednotlivé zóny Řízení PA systému • Hardwareového processoru (Lake, DBX, …) Úprava a rozbočení signálu do jednotlivých částí PA systému (hlasitost, ekvalizér, zpoždění, crossover, limiter…) Pomocí: • Vzdáleného ovládání zesilovačů po síti dedikovaným softwarem. L’acoustics (LA Network Manager), d&b (R1), Martin Audio (VU-NET, MANETCONTROL), … • Matrixů z mixážního pultu Experimenty již v 30. letech. Harry Olson (USA) 1957 - Acoustical engineering princip liniového zdroje - sloupové reproduktory. 60.léta - sloupové PA systémy 1992 - Dr. Christian Heil - V-DOSC 2000 - Nexo - GEO series. 2001 - 2003 - EAW (KF760), Meyer Sound (M1D, M2D, M3D, Milo) Line array Point source vs. line source Bodový vs. liniový zdroj 6dB s dvojnásobkem vzdálenosti 3dB s dvojnásobkem vzdálenosti Válcové čelo vlnyKulové čelo vlny Teoretický bodový zdroj vs. teoretický liniový zdroj d&b webinar / line array theory Kde se vzal tvar J Efektivní pro velké vzdálenosti Efektivní pro nízké vzdálenostiEfektivní pro střední vzdálenosti 00 30 60 Vzdálenost středu zdrojů d… vzdálenost středů < 1/2 λ 100 Hz… 3,4m… (1,7m) 1000 Hz… 34cm… (17cm) 10 000 Hz…3,4cm… (1,7cm) d < 1/2 λ d > 1/2 λ Obtížně dosažitelné λ 1/2 λ Tvar čela vlny Hřebenový fi ltr Tvar čela vlny Zpoždění vlny uprostřed horny Příklady různých vlnovodů d&b webinar line array theory Tvar čela vlny Optimalizace PA systému Uplatnění změny hlasitosti, zpoždění a fi ltrů (IIR, FIR) na jednotlivé části arraye. Mechanická Mechanické proporce a nastavení úhlů mezi jednotlivými boxy. Elektronická Čím více samostatných kanálů, které napájí boxy, tím větší možnosti elektronické optimalizace. Návrh ozvučení - zadání 12m 19m 3,5m 2m 2,5m 20m Max. výška PA je 7m. Závěsný bod je 5m od středu sálu. 80cm Podium 4m hloubka PA - 8x KaraII na stranu, 5x X8 FF, 6x SB18 Time alignment Sjednocení času, ve který dorazí zvuk ze dvou zdrojů operujících na stejném frekvenčním rozsahu na určité místo. Main / front fi ll /side fi ll Časové zpoždění akustická latence Tzv. Pre-elignment hodnoty (rozdíl geometrických vzdáleností) 5m 6m Δt = 1m 20st………2,9 ms 3ms Phase alignment Sjednocení fáze dvou zdrojů na rozsahu jejich efektivního frekvenčního překryvu. Main / sub Bob McCarthy https://www.prosoundweb.com/time-phase-alignment/ Bob McCarthy https://www.prosoundweb.com/time-phase-alignment/ Subwoofer systém • mono • stereo • cardio • end fi re • array • ground stack x fl ying Mono 1x SB18 [80 - 100 Hz] Stereo sub 2x SB18 10m vzdálenost [80 - 100 Hz] Power alley Boční laloky Cardio sub 2x SB18 ve stacku nad sebou, SB18 č.2 miří dozadu (otočená polarita, 2ms delay, -4dB) [80 - 100 Hz] Cílem je co největší útlum v zadní polokouli Endfi re sub 4x SB18 po 1m (1. 8,7ms delay, 2. 5,8 ms delay, 3. 2,9ms delay) [80 - 100 Hz] Snaha o co největší přírustek SPL v přední polokouli Sub array - sub arch 12x SB18, coverage 1000 [80 - 100 Hz] Immersive sound Quatro, Surround 5.1, Dolby digital (…) • L-ISA (L’Acoustics) • Soundscape (d&b audiotechnik) • Spacemap a D-mitri (Meyer Sound) • Fletcher machine (Adamson) • Kino systémy (Dolby Atmos, DTS-X, Auro3D audio) Channel based Object based - fi xní počet kanálů, mix není škálovatelný. objekty a meta data o objektech, kde se v prostoru nalézají - škálovatelnost na různé prostory. Dedikovaný procesor renderuje objekty na konkrétní setup PA systému. Pouze část publika uprostřed získává správný stereo obraz. Publikum nalevo a napravo má posunutý fantomový zdroj zvuku a dochází disproporci mezi sluchovým a zrakovým vjemem. Pokud rozpanuji kytaru a trombon podle jejich postavení, diváci na stranách získají nevyvážený mix. Nejběžnější stereo setup Immersivní setup + • Správná lokalizace pro větší množství diváků • Emulace dozvuku a odrazů ve vícekanálovém formátu • Možnost programování pohybu objektů nebo live tracking pozice • Cena • Dostupnost • Nároky na rigging a materiál • Čas na přípravu Signálová cesta Stage Stage box / splitter / patch bay Přípravna FOH IO rack Monitor IO rack Ethernet, Coax, optika na FOH Monitor mix Zesilovače monitorové cesty Nahrávací cesta Sub snake / stage snake / přibližovák DI box Talk back Cue mix Bezdrátové kánály “čuchák” Dvoucestný splitter se čtyřmi stage snaky “Přibližovák”/stage snake FOH FOH mixpult Ethernet, Coax, optika ze stage boxu na stagi Input FOH, playback, talkback (…) Main output PA drive procesor Main out do zesilovačů outboard fx Waves server fx a (recording) FOH mix / monitor mix • FOH - všechny kanály a sběrnice se setkávají v Master sběrnici. • Monitorový - jedotlivé kanály jsou rozesílány do monitorových cest (reproduktorových, inearových). Výstup Solo sběrnice je zapojen na tzv. cue mix (“čuchák”). Pokud jsou míchány ineary, je správné mít další sběrnici pro monitoring inearového mixu. Organizace FOH pultu Inputy Bicí Basy Kytary Klávesy Dechy, další nástroje Vokály FX returny GroupyAux Mon Aux FX MatrixyVCA LR Mono/stereo Mono/stereo Mono/stereo Pre fader Post fader Post fader On / O f Mono/stereo Distribuce LR signálu “Společný fader” Input sekce Output sekce Separátní mix Separátní mix “společná úprava více kanálů” “Mohou a nemusí být naroutovány do LR” Ukládání a loading na digitálním mixpultu Show/ fi le - základní setup pultu pro konkrétní akci (koncert, představení) datum a místo Snapshot, Scene, Cue - úprava základního setupu Funkce Scope, Isolation - vyjme z vyvolávacího procesu (loadování) jednotlivé parametry nebo celé kanály. Monitoring na pódiu • Wedge, fl oor monitor • Side fi ll (sub a monitor, menší line array) • Drum fi ll (stack subwoofer a monitor, butt kicker / shaker), vibrační podložka • Inear (drátový, bezdrátový) - omezení zpětné vazby a možnost použití click stopy. Ale je možné, že bude třeba dodat mikrofony pro snímání reakce publika. • Personal monitoring (Allen&heath, Behringer, stems a vlastní mixpult) • Immersive (Klang audio) Bicí riser Drum fi ll Side fi ll stage LSide fi ll stage R Mon 1 Mon 2 Mon 3 Mon 4 Mon 5 Příklad monitorového setupu Side fi llDrum fi ll Směrová charakteristika mikronu vůči monitoru Znakový jazyk Během zvukové zkoušky: Během zvučení konkrétního kanálu zvedni ruku a drž ji nahoru, dokud monitorový inženýr nepřidá kanál do tvého mixu. Pokud máš konkrétní kanál v požadované hladině, jednoduše spusť ruku dolů nebo ukaž 👌. Dodatečná úprava: Navaž oční kontakt s monitorovým zvukařem. Ukaž nástroj, který chceš upravit. Drž ruku ukazující dolů nebo nahoru. Pokud změna proběhla tak, jak chceš, ukaž 👌. Pozor na 👍, je jednoduše zaměnitelný s “přidej mi víc”. Snímání zvuku při živých produkcích • Jak se liší přístup ke snímání zvuku pro účel nahrávky a ozvučení? • Kontaktní snímání vs. tzv. sběrové mikrofony či mikrofonní síť. • Co hraje roli: Pohyb hudebníka (pohodlí a přirozenost při hře / projevu) Žánr a konvence snímání (autentický nebo kreativní) Kontext hlasitosti ostatních nástrojů (přeslechy). Směrovost mikrofonu a nástroje či zdroje zvuku Dynamický vs. kondenzátorový mikrofon vs. snímač vs. trigger. Hlasitost zdroje zvuku v monitorovém mixu Příklady snímání: Vokál - Port (cardio/kulový, nalepovací/headset), hand (dynamika, kondenzátor, kardio, superkardio), gooseneck mikrofony, prostorové snímání. • Úchop mikrofonu • Proximity efekt • Redukce dynamiky • Rap Bicí sada • Perkuse z orchestru (spotové mikrofony) • Bicí sada v dechovém orchestru • Jazzový set (kick out, snare, HH, OH L, OH R) • “Rockový” set (kick in, kick out, snare top, snare bottom, snare 2, HH, tom 1, tom 2, tom 3 fl oor tom, OH L, OH R, underheady) Digitální multikanálové propojení Point to point - propojení dvou přístrojů (typicky stagebox a mixpult) Madi (Multichannel audio digital interface) AES10 1991. Až 64 kanálů jedním směrem. Vzorkovací frekvence až 192kHz (16 kanálů). Latence max. 60 μs. Propojení: Koaxiální s BNC konektorem (75 Ohm max 100m s uvedenou max. ztrátou 12dB na 100MHz a 18dB na 200MHz ve vzdálenosti 100m) Optický HMA, OpticalCON, atd (až 3km dle standardu kabelu a konektoru) RJ45 (CAT5e, CAT6 TSP - twisted shielded pair) podle speci fi kací produktu (až 100m). AES50 2011 48 kanálů. Vzorkovací frekvence 44,1kHz, 48kHz, 88kHz, 96kHz. 24 bit max. bitová hloubka. Latence 62,5 μs. Midas, Behringer, Klark Technik. GigaACE Allen&Heath pouze. 128 in 128 out. Vzorkovací frekvence max 96kHz. AES3 (AES/EBU) - přenos dvou kanálů po symetrické lince XLR. Typicky mezi dvěma zařízeními jako je mixpult a zesilovače, dva mixpulty mezi sebou a pod.. Síť - více přístrojů sdílí svoje inputy a outputy, sftw patchování . Použití switchů pro distribuci sítě. Konektor RJ45, Kabel CAT5e/CAT6. Nemůže být bezdrátová (nestabilní clockování). Dante (Audienate) Soundgrid (Waves) AVB, EtherSound, CobraNet 44.1 - 192 kHz /24bit. Latence méně než 1ms. Max 512 kanálů na jedno zařízení. Podporuje mnoho výrobců. Dante controller. Funkční technická podpora. Společně s Waves serverem umožňuje použití Waves plugin s nízkou latencí nejen pro live aplikace. Profese • FOH inženýr - zapojení, setup a obsluha FOH pultu a příslušenství (fx,…), “babysitting” hostujících zvukařů, management kapelních pultů. • Monitorový inženýr - zapojení, setup a obsluha monitorového pultu, monitorů na podiu, inear kanálů. “Babysitting” hostujících zvukařů, management kapelních pultů. Komunikace zapojení a patchování se stage technikem). • Systémový inženýr - návrh PA systému, řízení stavby systému, ověření funkčnosti, monitoring funkce během akce. • Drátař (stage technician) - zapojení všech kanálů dle rideru, umístění monitorů, patchování inputů, v případě potřeby upravuje mikrofony a stojany během akce. • RF koordinátor - rozdává kanály bezdrátů, monitoruje rušení během akce. • Přenosový zvukař - zapojuje přenosovou režii, řeší rozbočení a zapojení kanálů do přenosu, přidává sběrové mikrofony na reakci publika a prostorovost nahrávky či přenosu • Sound designer - spíše v divadlech a side speci fi k akcích, utváří zvukový obsah, určuje zvukový setup, použití mikrofonů, efektů. • Console operator - na velkých festivalech. Synchronizace fi rmwaru, přenos session fi lů mezi pulty, příprava. • Nástrojový technik (backline tech) - připrava hudebních nástrojů, ladění, setup (případně doprava objednaného materiálu na akci). • Bedňák (stagehand) - přemisťování casů, operování s technikou dle pokynů techniků. • Stage manager / inspicient (v divadle) - hlídání nástupů kapel / herců, prostorová organizace stage. Inspicient dává pokyny pro přestavby a vnitřní logistiku představení. • Rigger - jeho zodpovědností je konstrukce stage, zavěšení PA, světel, banerů, plachet. Konzultuje nosnost, umístění a zavěšení motorů. Rider a dokumentace • přehlednost • aktuálnost 1) Rider - podrobný popis požadavků a vybavení 2) Stage plan - schématický obrázek rozložení nástrojů atd. 3) Input list - tabulka obsahující číslo kanálu, název nástroje, použitý mikrofon / DI a další nezbytné info (např. typ stojanu, typ uchycení, napájení mikrofonu nebo i zapojení do sub-snaku) Historický kontext • Čína a Indie 3000 př.n.l. - doložené využití hudby a zvuků při divadelních produkcích. • Am fi teátry Řecko - práce s akustikou a prouděním vzduchu od moře. Aristotelés (384 př.n.l.) zmiňuje, že chór je lépe slyšet, stojí-li na tvrdé podlaze než na písku. Heron Alexandrijský - zvuky hromu (kovové kuličky do bubnu) 1.století n.l.. Masky s malými “megafony” pro zesílení. • Rozvoj evropské hudby v uzavřených prostorech - souzvuk. Později i divadlo (de fi nici zvukových efektů je možné najít také v dobové publikaci A Dictionary of Stage Directions in English Drama 1580-1642, sound e ff ect which includes everything from simple e ff ects to speci fi c needs for battle scenes. • Operní divadla, propadlo a práce s odrazem (sbor za scénou). • Mechanické stroje (https://www.facebook.com/watch/?v=926583627436781) • Mikrofon - David Edward Hughes, Emil Berliner, T. A. Edison 1877 • Fonograf - Thomas A. Edison 1877 (1890 London Theatre pláč dítěte) • 1. dynamický reproduktor - Oliver Lodge 1898 • 20.léta Luigi Rosolo - futurismus. Industriální člověkem tvořené zvuky. • Zvukový fi lm - 1927 Jazzový zpěvák • Rozvoj zesilovačů, kytarových komb. Nutnost dorovnat vokály první PA. Live backstage e ff ects 60.léta • The Beatles koncert v Shea stadium 1965, Vox custom sloupové 100W reproduktory. Charlie Watkins - GB - Watkins Electric Music WEM (1949) • Kytarové aparáty, Copicat tape delay. Experimentoval s lehčími reproduktory, snadnější vychýlení - rozšíření frekvenční charakteristiky. Řadil zesilovače. 1967 National Jazz and Blues Festival (Reading) - 1. ozvučení festivalu. Bill Henley - USA • Inaugurace prezidenta Lyndona B. Johnsona • Woodstock 1969, 15” JBL repro + kino horny Altec, McIntosh a Crown zesilovače, jednouchý mix Shure. FOH pozice! Bob McCarthy - USA • “Wall of sound” • “Zelená bible” The Grateful Dead, Portland 1974 Zavedení profese sound designéra na divadelní a muzikálové scéně • Jack Mann (Broadway, Show Girl, 1961) poprvé uveden jako sound designer • Abe Jacob (Hair, Jesus Christ Superstar, 1971) • Dan Dugan - Dugan automix Mixážní konzole • První mix live nástrojů přímo vstupy na zesilovačích. • Od poloviny 60. let první mixážní stanice (pěti kanálový WEM Audiomaster, Shure,…) - umožnily mixáž na FOH pozici (Front Of House) a close micing. • 1974 - Soundcraft Series One. Vertikální rozložení kanálů. Woodstock 1969 Soundcraft Series One Stage monitoring 1968 Kempton Park festival, Charlie Watkins odbočil signál z vedlejší stage, aby nepřišel o koncert a zrodil se nápad na osobní monitoring během koncertu Tala Farlowa. Členové Beatles často uváděli, že nejsou schopní hrát live koncerty, protože se přes křik fanynek neslyší. 70.léta • 1971, 1972 - systémy s pasivní a později aktivní výhybkou - efektivita přenášení části spektra. • Nástup rentálových fi rem ( fi nanční náročnost a rychlý vývoj). • Rozvoj stage monitoringu (1975 Midas vytvořil monitorovou konzoli s 6ti a více výstupy). • Midas přináší studiové standardy do live využití (přelaďovaný multipásmový ekvalizér a použití subgroup). 80. a 90. léta až současnost • Stadionový zvuk • Bezdrátové mikrofonní systémy • Line array - Christian Heil - L’acoustics V-DOSC 1992 • Digitální mixážní konzole • Inear monitoring • Rozvoj řízení a kontroly PA systému. Beam steering. Array processing. • Digitální formáty přenosu zvuku. • Immersive sound (stereo x multi, 3D, bed a objektové mapování) • Immersive inear mixing (Klang audio) Zvuková dramaturgie a estetika živých produkcí Dramaturgie Hloubkové studium materiálu, vědecká literární příprava. Vytváření kontextu pro režiséra, crew a herce. Dramaturg diskutuje kulturní background produkce a publika. Pomáhá pochopit historickou a politickou situaci působící na autora. Dramaturg v konkrétní instituci se také zabývá sestavováním repertoáru. Sémiotika zvuku Zvuk a jeho charakter je znak. Významy nejsou pevně dány, vychází z kontextu např. “západní” kultury. “Systematizování” rozbor zdrojů - hledání opakujících se tendencí a přístupů a potencionálních(!) významů . Pojmenování protikladů a drobných mezistupňů mezi nimi. Hlasitý x tichý Rytmický x arytmický Vysoký x hlubokýOstrý x jemný Prostorový x suchý Dynamický x plochýTranzientní x plynulý Daleký x blízký Intimní x pompézní Přidušený x znělý Repetitivní x nahodilý Zvukové nástroje • Ruchy - reálné, semireálné, stylizované • Atmosféry • Drony • Hudba - komponovaná, scénická (autentická hudba prostředí), muzak, elevator music • Mluvené slovo - dialog, komentář, autentická výpověď, vnitřní hlas, hlas z hůry • Ticho Vytváření hyperreality nebo záměrný rozpor • Lokalizace zvukové akce • Akustické prostředí a prostor • Použití hudby v emocionálním souladu nebo rozporu • Použití hudby v historickém kontextu nebo mimo historický kontext • Ticho nebo zvuk Práce se zvukovými prostředky v kontextu scén Festival x Koncert x Divadlo x Side speci fi c Jaký je kontext diváckého zážitku? V jakém módu diváci přicházejí. Festival - fl uktuace posluchačů (udržení pozornosti v rušivém prostředí). Zvuk vytvářím pro lidi, kteří už za sebou mají několik tzv. setů koncertů a na několik ještě mohou zamířit. Koncert - diváci přicházejí naladěni na konkrétní zážitek. Menší fl uktuace posluchačů po sále. Mohu si dovolit ucelenější formu. Divadlo - soustředěná atmosféra, sedící publikum. Co nejpřesnější nazkoušená forma zvuku. Naopak pokud se jedná o improvizační divadlo je žádoucí reakce na situace, které herci a diváci vytváří. Side speci fi c - diváci se často mohou svobodně pohybovat po prostoru a zkoumat akci z různých perspektiv. Při plánování je třeba počítat s různými průběhy akce. Zvuková forma nebo tektonika Live produkce - na rozdíl od klasického AV díla neodmyslitelně obsahuje prvek improvizace umělců, reakce publika. Mikro pohled: Zvukový vývoj jednotlivých scén a jejich propojení. Jestli jsou statické či obsahují růst nebo degradaci. Makro pohled: Jak spolu zvukové scény souvisí? Repetice, návraty, leitmotiv, coda. Práce s celkovou proporcí zvuku a dávkování extrémních poloh v průběhu celé produkce. Živý zvuk a jeho hlasitost Překvapivě zásadní téma všech živých produkcí. Zvukař svým přístupem k hlasitosti a dynamice předkládá svoji představu publiku. Diváci nemají možnost si stlumit nebo zesílit zvuk (pokud nepoužijí ochranu sluchu). Hlasitost je velmi závislá na žánru. Žánr ji téměr absolutně určuje. Silně závisí na kulturním kontextu publika. Je důležitý čas po který konkrétní dynamiku zvuku vnímáme. I příjemná poslechová dynamika po delší čas může způsobit otupění nebo netrpělivost publika. Velmi důležitá je barva neboli spektrální složení zvuku v konkrétních polohách hlasitosti (viz. Křivky stejné hlasitosti). Dynamika - rozdíl mezi nehlasitější a nejtišší pasáží. Hlasitost - konkrétní hodnota v čase. • Tichý sotva postřehnutelný zvuk - pp • Jemný, ale rozeznatelný zvuk - p • Příjemná poslechová hladina zvuku - f • Hlasitý burácející - f Co chceme konkrétní hlasitostí dosáhnout? Jak vnímáte hlasitost a její dynamiku vy? Co extrémního jste zažili? • Zvědavost • Podkres • Vnoření • Fyzický zážitek Efekt hlasitosti na prožitek diváka Zvuková perspektiva Analogie s obrazovou perspektivou umístění zdroje do popředí nebo do pozadí Různé proporce objektů: Pokud dodržíme podmínky lokalizace skládá se v mozku virtuální obraz zdrojů zvuku, který vnímáme v horizontální a omezeněji i ve vertikální rovině. Jaké postoje v nás vytváří daný obraz? Co je daleko, co blízko? Jaká je hierarchie zvukových objektů? U živého zvuku navíc vnímáme významně i hloubku. Nejen virtuální, ale i reálnou. Původ v rozvoji melodie a doprovodu z čisté polyfonie. Perspektiva ve zvukovém mixu Popředí Podklad / background Zvukové vrstvy: “Midground” Prostředí Akce Sdělení Když zapojíme pohyb zvuků mezi vrstvami, řídíme pozornost posluchače směrem příběhové linky. Melodie Doprovod Různé přístupy: • Konvenční • Proti smyslu. Např.: umístění melodie do podkladu. Šeptání do popředí. • Polyfonie. Vyrovnání proporcí objektů v mixu. Zvuková interakce Konverzace - mluvíme v “kolech”. Pokud lidé mluví v jeden čas, většinou je to momentální chyba nebo nezdvořilé jednání. Způsob, jakým se chopíme kola může vyjádřit naší snahu kooperovat nebo naopak. Zvukové vrstvy si navzájem předávají prostor časově nebo spektrálně. • Střih • Prolnutí • Velnutí • Potlačení spektra nástroje v oblasti překryvu • Použití enhanceru, zvýraznění harmonických složek Spektrálně: Časově: Způsob interakce souvisí s dynamikou scén a jejich ohraničením. Social distance • Celek, polocelek, detail, velký detail Zasazení do prostředí • Formální (mluvčí, běžný rozhovor, informativní charakter) Lidský hlas je nejznámějsí zdroj lidskému vnímání, ze všech nástrojů ho máme nejvíce “naposlouchaný”. Zvukové podání blízkosti vytváří vztah posluchače a zdroje zvuku. • Blízký (intimní vztah, nabourání osobní zóny) • Vzdálený (pomáha vnímat vzdálenost) Imerze, obklopení Oči - zaměření pohledu Uši - nelze zavřít, nelze se jimi někam “nedívat”. Zvuk zezadu stále slyšíme a vnímáme. Dozvukovost gotických kostelů, hlasitost a výrazné spodní frekvence elektronické hudby - pocit vnoření do zvuku, může způsobit až oddělení se od reality, upozadění individuality a splynutí s davem. Rozšíření perspektivy Čas - tempo - rytmus Rytmus - utváření opakujícího se paternu. V hudbě - tempo, metrum a počet dob v taktu. Čas - “trvání”. Bez stopek neměřitlný. • Kontinuální zvuk (drony, plochy). • Fluktuující zvuk - digeridoo, tampura. Polyrytus (Balijský gamelan, Indie, Afrika) vs. monorytmus (západní pop a taneční hudba) • Monotónnost projevu zprávařů - apolitičnost, objektivita, upozadění emoční interpretace. • Akcent na každé slovo ve větě - každé slovo, které říkáme je ekvivalentně důležité (např. Přestaň | do | mě | strkat!) Rytmus v mluveném slově - akcenty, pauzy a plynulost. Rytmická pravidelnost pomáhá vybavit si delší slovní útvary. • Dětské říkanky a rozpočítávadla, skandování, rap. Melodie Melodie zvuku - možný přepis do hudební melodie. Melodie řeči Změna výšky tónu v určitém rytmu tvořící hudební frázi. • Vyšší melodický rozptyl (emotivní význam, ženský/zženštilý projev, se vzdáleností a hlasitostí budí dojem dominance) • Nižší melodický rozptyl (soustředění, mužský / mužný projev, blízkost, utlumení rozptylu v blízkosti) Melodický rozsah v řeči je pro každou zemi (i nářečí) speci fi cký. Melodický patern proti významu sdělení - ironie, sarkasmus Radost Něžnost Překvapení Úzkost Theo van Leeuwen, Speech, Music, Sound Emoční sdělení a naladění nenese pouze melodie, ale společně zvolený rytmus a témbr nebo barva hlasu. Artikulace melodické fráze: • Otevřený konec. Ukončení fráze vyšší tónovou výškou. • Uzavřený konec. Ukončení fráze výrazným poklesem hlasu (ukončení většího celku je možné doprovodit zatěžkáním tempa a vnitřního rytmu projevu). V hudbě návrat na tóniku. • Otázka končící výrazným zvednutím výšky tónu. Pozvánka partnera k reakci, k pokračování. • Plynulost nebo oddělenost (legato, staccato). Modalita Hodnoty, které se vyskytují nejčastěji. Hudební modalita - dur/mol, stupnice. Zvuková modalita, existuje? Modalita zvuků v představení - základní zvukový materiál, ze kterého je tvořen zvukový obsah scén. Hledání souvislosti vzniku zvuků (terénní nahrávky, autentické záznamy, nebo naopak syntetické zvuky) a představení. Použití konkrétních zvuků může být vědomé, může mít ale i nevědomou souvislost.