Úvod do studia literatury -- PS 2004/2005 Upřesňující pokyny pro vypracování seminární práce a referátů Seminární práce Pro svou seminární práci jste si vybrali jeden z pěti nabízených titulů. Vaším prvním úkolem je sehnat si spolehlivé - nejlépe kritické - vydání a důkladně a pozorně si daný text přečíst, a to nikoli pouze jednou. Myslete na to, že ačkoli součástí Vaší práce bude i pročítání desítek stran textů, které už o "vaší" knize napsali jiní, Váš osobní čtenářský zážitek a Vaše vlastní názory jsou na prvním místě. Následně nebo souběžně si pročtete příslušné pasáže ve všech příručkách (slovníky spisovatelů, dějiny literatury), které existují. Sepíšete seznam této obecné sekundární literatury. Vedlejším produktem této práce by mělo být, že budete schopni pohovořit např. o struktuře slovníkového hesla či o rozdílech v koncepci jednotlivých literárněhistorických příruček. Seženete si a přečtete nejméně 4 tituly speciální sekundární literatury (recenze, studie apod. přímo o dané knize), z toho nejméně dvě z časopisů nebo sborníků, nikoli z knih (jde mi o to, abyste se naučili půjčit si časopis nebo kolektivní publikaci a napsat patřičně bibliografický údaj; jinak spousta důležitých studií vychází v souborných knižních vydáních typu X. Y. -- Studie a kritiky). Kdo co o dané knize napsal, to zjistíte v oněch slovníkových příručkách. Přitom doporučuji nejprve srovnat soupisy sekundární literatury k tématu v jednotlivých příručkách -- pokud některou studii doporučují všichni, je asi zásadního významu. Jakmile začnete zpracovávat tuto speciální sekundární literaturu, narazíte na další odkazy a souvislosti. Takto lze během několika týdnů získat úplný přehled o dosavadním stavu bádání pro jakoukoli odbornou práci včetně diplomové. Vždy si zapíšete přesný bibliografický údaj a z každého Vámi přečteného odborného textu pořídíte výpisky -- ty mi pak ukážete (za adekvátní považuji: z běžné recenze výtah v rozsahu jednoho odstavce, z dvacetistránkové studie v rozsahu 2 stran). Pečlivě rozlišujte, které formulace opisujete doslova a kdy parafrázujete, je to důležité ve chvíli, kdy potřebujete citovat a máte v ruce jen tyto své výpisky, nikoli celý text. Po celou dobu si budete zaznamenávat své vlastní postřehy a nápady k analýze a interpretaci zadaného uměleckého textu. Několik příštích seminářů má být průvodcem touto modelovou situací, do které jste postaveni (mám zadanou knihu; mám o ní přečíst všechno, co už kdo napsal; mám napsat něco vlastního, pokud možno tak, aby to mělo hlavu a patu). Vaše seminární práce bude sestávat z přesného soupisu primární i sekundární literatury (tu doporučuji rozdělit do sekcí "obecná" a "speciální" a dále řadit podle abecedy), výpisků ze speciální sekundární literatury (rukopis k nahlédnutí, v tomto bodě je úprava zcela Vaší osobní věcí) a jedné až dvou stran Vašich vlastních postřehů a nápadů, kudy by se na daný text dalo jít. Nezapomeňte, že každá práce má mít titulní stranu (o náležitostech a úpravě si povíme). Během listopadu budete postupně požádáni, abyste s výsledky své práce předstoupili v semináři. Tam se také budeme věnovat tomu, jak z těchto ingrediencí namíchat a upéct odborný text (referát, studii, esej či hand-out). Deadline pro odevzdání práce v papírové podobě -- na sekretariát (v případě nemoci a tudíž nepřítomnosti lze elektronicky na adresu cholastova@mail.muni.cz): úterý 23. listopadu. Referát o osobnosti české literární vědy Ústně, stručně: zařadit osobnost (např.: současný brněnský literární vědec), uvést významné mezníky profesní dráhy (témata odborných prací -- pokud tyto údaje zjistíte; kde působil, kam přispíval...), ale neutápět se v životopisných detailech typu narodil se a studoval. Na základě vlastního nahlédnutí do textů této osobnosti pohovořit o jejích klíčových tématech a koncepcích (např.: napsal monografii o Janu Skácelovi; zabývá se teorií románu). Referát o časopise S pomocí Slovníku českých literárních časopisů, periodických literárních sborníků a almanachů 1945 -- 2000 stručně zpracovat historii a koncepci periodika a na základě vlastního nahlédnutí do některého z ročníků se zmínit o jeho podobě (struktura čísla -- rubriky apod.); u časopisů, které existují dodnes, vedle aktuálních čísel nahlédnout do některého ze starších ročníků. Promluvit o jednom konkrétním článku, který jste si přečetli. Hodně zdaru a radost z poznávání nových věcí přeje Mgr. Jitka Cholastová