Tvoření slov - podzim 2004 Markéta Ziková 1. Popis struktury komplexních slov slovotvorný základ (kořen, kmen, syn. fráze) + slovotvorný formant (sufix, prefix) Jaký typ slovotvorného základu a formantu je v následujících slovech? nožka, noha, podložka, podkolenka, zapisovatel, velkoměsto, předvolbový, vysokoškolský, nábřeží, hnojiště, tratoliště, prapodivný, hloupnout, pacifismus, nechat Kombinatorika verbálních prefixů - sonda na materiálu ČNK od- ne- po- roz- u- z- za- od-- - - - * - - ne-neodné - neponec nerozda neuvař nezlen nezast st hat t it ivět rčit po-poodné - popostr porozdá pouklí pozměn pozast st čit vat zet it rkat ro - * - - - - - z- u- - - - - - - - z- zneji - - - - - stět za-- * - - - - - *odumřít, roznemoci se, zaneřádit Na základě uvedených příkladů popište kombinatorické vlastnosti sufixů -č, -tel, -(e)c -č: řidič, slídič, třídič, nadháněč, sbíječ, svářeč, pojídač, hlídač, opisovač, odhalovač, usměrňovač -tel: hubitel, mučitel, učitel, dohlížitel, velitel, myslitel, trpitel, pořadatel, badatel, zásobovatel, falšovatel -(e)c: chodec, letec, plavec, kovotepec, tyranobijec, penězokazec 2. Interpretace struktury komplexních slov Struktura komplexních slov je výsledkem slovotvorného procesu = dynamický popis struktury. Z jednotek slovníku systematicky odvozujeme komplexní slova; systematicky = podle určitých pravidel. Jednotka, z níž odvozujeme = bázová jednotka Jednotka, která odvozováním vzniká = odvozená jednotka bázová jednotka > odvozená jednotka Dokulilova teorie (TSČ I) - terminologie bázová j. = motivující; odvozená j. = motivovaná vztah mezi motivující a motivovanou j. = slovotvorná motivace Na příkladu uvedených jmen definujte rozdíl mezi statickým popisem jejich struktury a její interpretací jako výsledku slovotvorného procesu. chodkyně, lezkyně, pěvkyně, škůdkyně, správkyně, dopravkyně Co vlastně děláme, když odvozujeme slova? učit > učitel 1. učit + "ten, kdo": [UČIT] > [(TEN, KDO) UČIT] 2. /uči + tel/ [UČIT + TEN, KDO] 3. učit = tranzitivní V; učitel = N, [+Hum], deklinace X