Baroko v architektuře n Tři definice původně adjektivní formy slova: "barroco" -- v portugalském 16. století a později "barrueco" v kastilštině: nepravidelná perla; "barocco" -- v italském bankéřském prostředí označení riskantní finanční operace; "baroque" - v přeneseném slova smyslu Saint-Simon ve svých Pamětech, 1711 tak označuje rovněž myšlení zvláštní a šokující. n Francesco Milizia, 1797: "Baroko je nejvyšší stupeň bizarního, nejvyšší vrchol směšného. Borromini zemřel v deliriu, avšak Guarini, Pozzo a Marchionni v sakristii sv. Petra v baroku". Jacob Burckhardt n Der Cicerone, 1860: "Barokní stavitelství hovoří stejnou řečí jako renesance, avšak zdivočelým dialektem. Antické sloupové řády, římsy, frontony apod. jsou používány nejrůznějším způsobem a s velkou zvůlí..." /Wilhelm Lübke, 1855: epocha zdivočení, emancipované dekorace/ "... nadvláda ornamentu, přebujelá dekorativnost, promísení jednotlivých uměleckých druhů a ztráta jejich původní jedinečnosti v novém působivém celku... - metamorfóza architektonického principu do ornamentální dekorace" Heinrich Wölfflin n Renaissance und Barock, 1888: klasická tradice je "architektonického" typu, barokní styl, jenž je založen na emocionálním působení, je "hudební"; mezi klasickým a neklasickým uměním můžeme sledovat uplatnění dvojic protikladných pojmů (lineární -- malířské; plocha -- hloubka; uzavřená forma -- otevřená forma; mnohost -- jednota; zřetelnost nepodmíněná -- zřetelnost podmíněná); v architektuře rozpínání vnitřku a současné stlačování vnějšku, jež vede ke zvýšené plasticitě, centralizaci průčelí, hierarchizaci částí a vertikalizaci (kupř. oproti renesanční horizontalitě). Počátky barokního výzkumu n Cornelius Gurlitt (1850-1938) (1885-1889, "berlínské" pokračování dějin umění Franze Kuglera) Geschichte des Barockstiles in Italien, 1887 n Alois Riegl (1858-1905) Die Entstehung der Barockkunst in Rom (1901-1902), vydáno posmrtně 1908. n Arne Novák, Prague baroque, 1915. n Max Dvořák, Geschichte der italienischen Kunst im Zeitalter der Renaissance II/2 (Die Enstehung der Barockkunst), 1927 Albert Erich Brinckmann n (1881-1958) Die Baukunst des 17. und 18. Jahrhunderts, 1919. n Dva zdroje barokní architektury: plasticita Michelangelovy římské architektury; rozvíjení prostorovosti v Palladiově severoitalské architektuře. n Jejich spojením v Římě na počátku 17. století působením Carlo Maderny vzniká barokní architektura. Vojtěch Birnbaum (1877-1934), n Barokní princip v dějinách architektury, 1924: n Barok monumentální (Michelangelo, římský barok) klasicistní (Palladio, francouzský barok) perspektivní (Borromini, "radikální" barok) n Barok jako opakující se pozdní stadium stylů (antický, románský, gotický, apod. Václav Richter (1900-1970), n O pojem baroka v architektuře, 1944: stylovou strukturu je třeba zkoumat v podstatě -- pojmu ("bez ohledu na vše místní a časové"); konstrukcí hypotézy n Barokní prostorová představa: konečný prostor (renesanční) -- sjednocovaný prostor (manýristický) -- nekonečný prostor (barokní) n Baroko ve vztahu k normě: norma (renesance) -- anti-norma (manýrismus) -- ne-norma (baroko) n Závěr: existuje pouze jediný barok -- barok perspektivní Václav Richter II n Recenze H. G. Franze, Umění XII, 1964, s. 313-322. "Specifické pole evropského umění -- a tedy i baroka -- je dáno různým pojetím prostoru a hmoty" Prostor: představa nekonečného prostoru vyplněného světelnou atmosférou (světlo omývající věci) -- je to celek, kde jednotlivá pozice zde nemá smysl, jde o mnohost míst plurálního subjektu "my" Hmota: nekonečný atmosférický prostor vede ke stírání trojrozměrnosti těles, což vede k převaze stereotomního principu a odhmotnění -- popření formy vůbec, non-forma Emil Kaufmann n (1897-1953) n Architecture in the Age of Reason. Baroque and Postbaroque in England, Italy and France, 1955. n Renesančně -- barokní systém: sřetězení -- gradace -- integrace Základní rysy barokní architektury n Barokní "bel composto" -- spojování všech uměleckých druhů n Scénografie - teatralita -- perspektivní iluze n Hlavní témata: urbanismus -- chrám (podélný a centrální; klášterní, farní a poutní; kaple) -- palác (zámek a městský palác) -- zahradní a letohrádková architektura (villa) -- zahradní architektura -- drobná memoriální architektura (zvonice, boží muka, poklony, aj.) - vojenská architektura a opevnění. Chrámová fasáda Palác Italská architektura 17. století n Giacomo della Porta, Domenico Fontana, Giacomo del Duca n Carlo Maderna (1556-1629) n Pietro Berrettini da Cortona (1596-1669) n Giovanni Lorenzo Bernini (1598-1680) n Francesco Borromini (Castelli) (1599-1667) n Carlo Rainaldi (1611-1691) n Guarino Guarini (1624-1683) n Carlo Fontana (1638-1714) Sv. Petr ve Vatikánu