Dramatik Tom Stoppard Podzim 2004 Mgr. Zdeňka Brandejská Témata závěrečných prací 1. "Žánr -- a čtenářovo/divákovo rozhodnutí číst text podle pravidel toho či onoho žánru -- podává bezprostřední informaci o představované skutečnosti, orientuje způsob četby ("mřížku") a vytváří jistou "dohodu" mezi textem a jeho čtenářem. S určením žánru čtenář spojuje určité očekávání: vyhledává nutné figury, jež kodifikují a zjednodušují skutečnost a umožňují autorovi zbytečně neopakovat známá pravidla hry i žánru, uspokojit a dokonce přesáhnout čtenářské očekávání odklonem od kanonického modelu." Patrice Pavis S ohledem na nejméně dvě Stoppardovy hry analyzujte způsoby, jakými si dramatik přisvojuje konkrétní divadelní či literární žánr(y). 2. Sám Stoppard přiznává, že dramatická struktura má v jeho hrách zvláštní důležitost. Na příkladu nejméně dvou jeho her doložte, jakým způsobem specifická struktura hry pro diváka určuje utváření významů. 3. V dramatech Toma Stopparda naleznem nejen množství odkazů a citací na dílo Williama Shakespeara, ale i celé hry, které jsou osobitými shakespearovskými přepisy. Na příkladu jedné či dvou Stoppardových her se pokuste definovat dramatikův přístup k Shakespearovi. 4. Kritika Stoppardovi nejčastěji vyčítala citový chlad a přílišnou intelektuální vykalkulovanost. Podle Michaela Billingtona má však Stoppard, co se emocí týče, "dvojí identitu" a "jeho hry fungují pouze díky své emocionální základně". Zamyslete se nad tímto výrokem ve vztahu k jedné až dvěma Stoppardovým hrám. 5. Přestože Stoppard klade velký důraz na jazykovou stránku svých her, zpravidla přináší i pozoruhodná scénická řešení a často využívá metadivadelních postupů. Analyzujte nejméně dvě Stoppardovy hry s ohledem na jejich divadelnost a/nebo možnou realizaci na scéně. 6. Vlastní téma možné po konzultaci. Práce v rozsahu 6-8 stran (1 normostrana -- cca 1800 znaků) odevzdávejte do 14. 2. 2005 vytištěné na sekretariát nebo je posílejte elektronicky na brandejs@phil.muni.cz