Základní body analýzy Hlavní princip: při analýze se soustředíme na prvky a principy, které jsou z hlediska formy nejdůležitější, protože film sjednocují na různých rovinách a vytvářejí ozvláštnění. Cílem analýzy není poskytnout vysvětlená skrytých významů, ale popsat formální bohatství filmu, jak filmová forma funguje a jak působí na diváka. 1) Žánrové konvence a míra přítomnosti konvencí klasického filmu (předběžná charakteristika); 2) Popis filmové firmy jako celku: základní linie a modely vývoje, srovnání začátku a konce (otázka jednoty, uzavřenosti); II. principy narativní konstrukce 1) Analýzu narativní stavby každý povinně začne segmentací syžetu (provést členění do segmentů, očíslovat je a pracovně pojmenovat) -- slouží jako východisko pro další úkony; 2) vztah syžet -- fabule: čas (hl. řád a trvání: otázka chronologičnosti, flashbacků, elips, výběru signifikantních úseků, použití deadlinů) a prostor (co z fabule vybírá syžet, co ukazuje a co zamlčuje); 3) narace jako proud fabulační informace: rozsah a hloubka fabulačních informací, problémy point-of-view a subjektivizace (je v příběhu nějaká postav, která se pro diváka stává zprostředkovatelem nebo dokonce vypravěčem?); 4) práce s divákem a kognitivní aktivita diváka: hra očekávání, napětí, konstrukce a zavrhování hypotéz, zadržování a utajování informací, retardační (zdržovací) a ozvláštňovací mechanizmy; II styl -- jak stylistické modely slouží naraci, nebo jak stahují pozornost samy na sebe a jaké vytvářejí vlastní vývojové modely a jak působí na diváka? 5) mizanscéna -- typ realizmu, scéna, kostýmy, světlo, tělesný pohyb a výraz, otázka hloubky prostoru, výstavby plánů, pohybu těles a figur, barev; 6) filmový obraz: jeho technické rysy (např. použití zvláštních objektivů, filtrů, barev), vizuální triky a efekty, formát. 7) rámování, převládající typy a délka záběrů, vnitro- a mimoobrazový prostor, použití pohyblivého rámování; 8) střihová skladby: jaký typ převládá, jaké zvláštní postupy se uplatňují, do jaké míry dodržuje pravidla kontinuity a jak spolupracuje s narativní stavbou grafické, interpunkce; 9) zvuk -- filmová hudba (diegetická a nediegetická), zvuky, ruchy, mluvené slovo (+ komentáře -- diegetické a nediegetické), speciální zvukové efekty; vztah zvuk -- obraz Závěr: zopakovat výsledek (charakteristika dominanty); interpretační návrhy (symbolické, symptomatické aj. významy, širší kulturní kontext;) + krátký pokus o zařazení do filmového kontextu (spíše z hlediska stylu než režisérské osobnosti);