Zvuková stavba řeči rovina nezobecněn I. zobecnění II. zobecnění III. zobecnění é zobecnění podstata a jedinečné hlásky fonémy morfonémy jednotky zvukové (segmenty) ("zvuky vlny z významotvorné třídy hlediska ") fonémů tvorby, modely užití střídající výsledného prozodických - segmentální se v askustické prostředků určitém ho signálu (suprasegment - jazyce a signálu ální jevy) suprasegmentá pravidelně percipovan lní v kořenech ého slov ... způsob exaktní lingvistická lingvistická synchronní zkoumání metody na úrovni na úrovni důsledek řeči jazyka historickéh (parole) (langue) o vývoje konkrétního jazyka langue v rámci jen v rámci lingvistick a zkoumání realizací konkrétního á parole řeči 1 jazyka, tj. jazyka v disciplína vychází z určitém založená na konkrétní časovém hlubším řeči (parole) období lze diachronním - týž zvuk posoudit, a nemusí být ve které záměny komparativn všech zvukový prvků ím zkoumání jazycích vytvoří novou příbuzných hláskou pojmenovávací jazyků jednotku lze tak jen některé (slovo, sledovat změny slovní tvar, segmenty, z prozodie jsou "neslovo" - u prozodickýc součástí segmentů; typ h řeči, jiné výpovědi - u prostředků reálné jsou jen jevů kvantitu, zvuky parajazykové suprasegmentá nikoli jevy lních) větné rovina rovina, realizací pomocí níž se fonémů realizují slova aj. jednotky jazyka synchronie jen synchronní, lze aplikovat i a synchronní na vývoj jazyka - v běžných diachronie starších pracích se mluví o historické fonetice, ale náplní je spíše historická fonologie spojená s oředstavou o realizaci fonémů vztah k lze i bez je zvykem vychází se z vztahy v některému znalosti vycházet z určitého ránmcio přirozeném konkrétníh reporezentati jazyka jako jazyka u u jazyku o jazyka, vní podoby struktury některých i když se určitého základem je výrazů to takto jazyka, z stav v (obměny nedělá jeho neexpresivní kořenů při spisovné/stan domácí slovní flexi dardní zásobě n.derivaci) výslovnosti a neexperivní souvislé řeči (ale lze i pro dialekt...... ) postoj často ani vnímá, porozumění v mateřském laika nebere na hodnotí podle řeči je jazyce vědomí toho např. založeno na nepochybuje cizí akcebnt, tom, že jsme o tom, že výsl. schopni např. noha vadu.... zobecnit - nožka - různé noze "patří realizace - k témuž laik to slovu", užívá, ale ale důvody teoreticky nehledá nehodnotí - cizinec se někdy učí jednotlivé případy jako samostatná slovíčka název fonetika fonologie morfonologi disciplíny experimentální e poznání autentického lingvistika lingvistika využití signálu řeči výuka cizích poznatků řečové technologie jazyků historická výuka cizích jazyků mluvnice logopedie