Hudba a kultura 1500 -- 1600 1. 16. století -- století expanze a konfliktu 1.1 Hlavní rysy hmotné kultury v období 1500 -- 1600 v evropském měřítku a v českém prostoru. 1.2 Čtyři hlavní témata: renesance, humanismus, reformace, expanze. 1.3 Otázka postavení 16. století ve vývoji evropské hudební kultury -- problematika vnitřního členění epochy -- Eggebrechtovo periodizační schéma. 2. Reformace jako muzikologický problém 2.1 Problematika sociologická: 2.1.1 Sociologické důsledky proměny společenského postavení církve. 2.1.2 Národní jazyky jako jazyky liturgické a důsledky této proměny. 2.1.3 Vznik sítě přehrad a spojnic mezi jednotlivými konfesemi. 2.1.4 Proměny institucionálního zázemí (provozovací základny) liturgické hudby. 2.1.5 Funkce knihtisku v podmínkách reformace. 2.2 Problematika historická 2.2.1 Způsob chápání reformace jako etapy ve vývoji dějin evropské a české hudby. 2.2.2 Proměna poměru k tradiční duchovní a liturgické hudbě, zejména ke gregoriánskému chorálu. 2.2.3 Otázka proměny gregoriánského chorálu v rámci liturgie katolické i reformované. 2.2.4 Problematika vícehlasu a proměn jeho postavení v rámci liturgie katolické i reformované. 2.2.5 Poměr mezi jednotlivými církvemi české reformace z hlediska migrace písňového Repertoáru. 2.3 Problematika teologická 2.3.1 Návrat k bibli a jeho důsledek v oblasti vokální hudby. 2.3.2 Otázka charakteru repertoáru jednotlivých konfesí a jeho skladby z hlediska rituální funkčnosti. 3.Renesance a hudba -- zápas o estetickou autonomii 3.1 Základní znaky hudby 16. století. 3.2 Hudba v sociálním kontextu a proměny její funkčnosti. 3.3 Proměna zvukového ideálu -- proměna instrumentáře a vztahu hudby a slova. 3.4 Proměna teoretického myšlení. 4. Dějiny skladby -- soumrak kantofirmální techniky 4.1 Proměny kompozičních technik. (krystalizace vokální polyfonie, princip vokalizace, opuštění principu kantofirmální techniky, autonomizace hlasů, emancipace z přísně liturgické funkční vazby) 4.2 Madrigal jako reprezentant proměny vztahu hudby a slova. 4.3 Proměny druhů a forem hudby 16. století -- od Josquina k Monteverdimu. 5.Problematika hudebního vývoje v českých zemích v 16. století 5.1 Hlavní rysy společenského a náboženského vývoje v českých zemích a jejich vliv na charakter domácího hudebního života. 5.2 Institucionální základna hudebního provozu v českých zemích a její charakter. 5.3 Hlavní představitelé domácího hudebního života, charakter jejich tvorby a vazby na hudební dění v zahraničí. 5.4 Pramenná základna pro poznání hudebního života v českých zemích a stav jejího poznání. 5.5 Muzikologické reflexe problematiky hudebního vývoje v českých zemích. Literatura: Bossuyt, Ignace: Die Kunst der Polyphonie. Die Flämische Musik von Guillaume Dufay bis Orgando di Laso, Atlantis Musikbuch-Verlag, Zürich-Mainz 1997 Dülmen, Richard van: Kultura a každodenní život v raném novověku, Argo, Praha 1999 Eggebrecht, Hans Heinrich: Musik im Abendland, München 1991 Fischer, Ludwig: Die Musik des 15. und 16. Jahrnunderts, in: Neues Handbuch der Musikwissenschaft (ed. Carl Dahlhaus), 3. svazek, Laaerber-Verlag 1989 Janáček, Josef: Doba předbělohorská 1526-1547, Academia, Praha 1984 Lébl, Vladimír (ed.): Hudba v českých dějinách, Praha 1983 Macek, Josef: Víra a zbožnost jagellonského věku, Agro, Praha 2001 Mackenney, Richard: Evropa šestnáctého století, Vyšehrad, Praha 2001 Sehnal, Jiří -- Vysloužil, Jiří: Dějiny hudby na Moravě, Brno 2001 Příslušná hesla v hlavních muzikologických encyklopediích