Sergej Ejzenštejn (1898 -- 1948) * S.E.: Kamerou, tužkou i perem. Praha, 1961 * S.E.: Izbrannyje proizvedenija v šesti tomach. Moskva, 1966 * S.E.: Umenie mizanscény I, II. Divadelný ústav Bratislava * Dialektický přístup k filmové formě (1929). In: Film je umění. uspřádali jaroslav Brož a Ljubomír Oliva, Orbis, Praha 1963 * David Bordwell: The Cinema of Eisenstein. Harvard univ. press, cambridge, Londýn 1993 * J. Dudley Andrew: The Major Film Theories. An Introduciton. Oxford Univesity Press, 1976 V.V. Ivanov: Analýza hlubinných struktur sémiotických systémů umění. In: Tartuská škola. Praha, Národní filmový archiv 1995 V. Šklovskij: Ejzenštejn. Bratislava, 1976; Praha 1983 * Montáž atrakcí * "Atrakce (v divadle) -- každý agresivní moment divadla, tj. kterýkoli jeho prvek, podrobující diváka smyslovému a psychologickému působení, které je experimentálně ověřené a matematicky vypočítané, aby způsobilo divákovi určitý emocionální otřes." * "nový postup: svobodná montáž svévolně zvolených samostatných ... účinků (atrakcí), ale s přesným zacílením na konkrétní konečný tematický efekt -- montáž atrakcí." * "pro mistra montáže je školou film, ale hlavně music hall a cirkus, protože udělat (po formální stránce) dobrou inscenaci znamená v podstatě připrpavit stmelený, dobře vyvážený muzikálově-cirkusový program..." * atrakce je definována funkčně, ne substančně: je to jakýkoli agresivní moment na divadle * cokoli, co otřese smyslovým aparátem diváka * 1. metrická montáž (dominantou je absolutní délka záběru; konflikt tvořen čistě délkou záběru - tempo střihu bez ohledu na obsah záběrů) * 2. rytmická montáž (rozpracování metrické montáže - střih je postaven nejen na metrických požadavcích, ale i na obsahu záběrů; založeno na rytmu pohybu uvnitř záběrů - rytmus může metrické tempo posílit, nebo mu naopak odporovat). * 3. tonální montáž (základem střihu - dominantní emocionální tón záběru; Př.: Potěmkin - mlha na začátku třetí části - základní tonální dominantou je zde světlo -- světelnost, která si podřizuje ostatní prvky. Tonální montáž se týká textury záběrů - jde o expresivní obrazovou kvalitu záběru. XX tyto tři typy -- založeny na dominantě -- délka záběru, obsah, primární expresivní kvality XXX * 4. polyfonická montáž (syntéza metrické, rytmické a tonální; místo dominanty - zapojení všech stimulujících prvků) * 5. intelektuální montáž (nejvyšší fáze montážní formy. Význam je výsledkem divákova pohybu mezi dvěma vizuálními figurami. Záběry coby atrakce jsou jen stimulace, až v interakci záběrů je vytvářen význam. Cílem je dát montáží vzniknout abstraktnímu pojmu /ne emocionální nebo psychologické reakci, jako u ostatních typů/). * Zvukový film: přechod od montáže němého filmu k akustickovizuální montáži -- vychází z předpokladu, že divák je schopen uchopit vztah mezi zvukem, barvou a grafickou podobou záběru * Vertikální montáž: juxtapozice záběrů doprovázena "vertikální" koordinací se zvukovou stopou * metrická verze vertikální montáže. Rozhodujíc prvky jsou: délka záběru a časové úseky filmové hudby * vertikální montáž podle rytmu. Koordinování rytmu zvukové stopy -- především hudby -- s rytmem vnitřního obsahu záběrů a jejich délky. * melodická vertikální montáž -- vizuální podoba přenáší melodickou linii hudby. Dziga Vertov (Denis Kaufman) -- 1896-1954 * Antonín Navrátil: Dziga Vertov. Revolucionář dokumentárního filmu. Čs. Filmový ústav, 1974 * (Orlando Figes: Natašin tanec. Kulturní historie Ruska. 2004) * (Jurij Civjan: Lines of resistence. Dziga vertov and the twenties. 2004 ) * Konstruktivismus * spojení abstraktního designu a utilitární funkce * Tatlin, Rodčenko, Gabo, Pevsner, Lissickij * 1918 -- týdeníky Kinonedělja * Kino-pravda -- 23 dokumentů v letech 1922-25 * Kino-glaz -- kino-oko, členové: kinoki * Manifesty: My -- 1922 -- v časopise Kinofot * Revoluce kinoků -- v časopise Lef * Plakát Alexandra Rodčenka Muž s kinoaparátem (1929) * kamera -- Michail Kaufman, střih -- Jelizaveta Svilovová Lev Kulešov (1899-1970) * Kreativní geografie * 1929: Isskustvo kino * 1935: praktika kinorežisjuri * Michail Jampolskij: Kuleshov´s experiments and the new anthropology of the actor. In: Richard Abel: Silent Film. Rutgers university press, 1996 * Vliv: divadelní teoretici: Francouz Francois A. Delsarte (1811-71) * Švýcar J. Dalcroze * V Rusku propagátor: Sergej Volkonskij * Koncepce antropologie herce: * Delsartův systém -- hledání přesného záznamu gest, segmentace podobná hudební notaci, psychologický obsah každého gesta * Vladimir Gardin