Dějiny psychologie 5 Behaviorismus Behaviorismus p tzv. "druhá síla" v psychologii p dva aspekty behaviorismu n metodologický behaviorismus n metafyzický behaviorismus Důležité postavy předchůdci p psychologie zvířat n Charles Darwin n C. Loyd Morgan n Jacques Loeb p filozofové -- psych. objektivismus n René Descartes n J. O. de La Metrie n J. G. Cabanis n Auguste Comte Důležité postavy p pionýři n James McKeen Cattell n Edward L. Thorndike n Ivan P. Pavlov n Vladimír Bechtěrev n James R. Angell n Max Meyer Důležité postavy p zakladatelé n John B. Watson n Edward C. Tolman n Edwin R. Guthrie Důležité postavy p následovníci n Albert P. Weiss n Walter S. Hunter n Karl S. Lashley n Clark L. Hull n B. F. Skinner 4 fáze behaviorismu p raný behaviorismus 1912-1935 n studium chování lidí a zvířat, schéma S-O-R n Watson, Weiss, Lashley p 1935-1948 n revize metodologických a teoretických základů n "velké" teorie učení n intervenující proměnná B = f (S, P, H, T, A) n Tolman, Skinner, Hull Fáze behaviorismu p neobehaviorismus n výsledek spolupráce behavioristů s gestaltisty n Spence, Rapaport, Hilgard p subjektivní behaviorismus n využití psycholingvistiky, kybernetiky n termíny interdisciplinární povahy p postupně stále větší posun k (experimentálnímu) zkoumání vnitřních podmínek vnějšího chování Auguste Comte (1798-1857) p zakladatel pozitivismu p kritika introspekce jako metody získávání vědění p studium lidské mysli = zkoumání organických příčin psychických funkcí a behaviorálních projevů Psychologie zvířat p G. J. Romanes (1848-1894) -- zakladatel komparativní psychologie p C. Loyd Morgan (1852-1936) -- princip parsimonie v komparativní psychologii p Jacques Loeb (1859-1924) -- koncept tropismu John B. Watson (1878-1958) p 1913 Psychology as the behaviorist views it p základní principy behaviorismu: n psychologie jako objektivní experimentální disciplína přírodních věd n teoretickým cílem je predikce a kontrola chování n introspekce jako metoda nemá vědeckou hodnotu; vědomí není možné zkoumat n mezi lidským a zvířecím chováním není kvalitativní rozdíl John B. Watson (1878-1958) p 1920 vynucená rezignace na akademickou dráhu (po skandálu s mimo-manželským poměrem) p působil pak v reklamě, dětské psychologii Příklad behavioristické studie p J.B. Watson & R. Rayner (1920). Conditioned emotional reactions. Journal of Experimental Psychology, 3 (1), pp. 1-14. p označována i jako tzv. Little Albert study p cílem získat empirické důkazy pro tvrzení, že různé druhy emocionálních reakcí mohou být napodmiňovány Příklad behavioristické studie p otázky: n 1) lze vyvolat strach ze zvířete (bílého potkana) spojením vizuální prezentace zvířete a úderu na tyč? n 2) pokud ano, nastane přenos na jiná zvířata a objekty? n 3) jaký je vliv času na vytvořenou CER? n 4) pokud CER po určitém čase nevyhasne, jaké laboratorní metody lze použít k jejímu odstranění? Příklad behavioristické studie p odpovědi n ad 1) už po 7 spojených prezentacích úderu na tyč a vizuální prezentace potkana vytvořena CER n ad 2) dochází k transferu, šíře transferu značná n ad 3) přímo podmíněná a přenesená CERs přetrvala s určitou ztrátou intenzity více než měsíc n ad 4) nebyla možnost zkoumat Watsonovský behaviorismus p studium zákonitostí chování = sekrece žláz a pohyby svalů p chování se skládá z elementů, může být analyzováno vědeckými metodami p cílem predikovat R (response) z S (stimulus, podnět), nebo odhadnout S z R p vědomí (pokud vůbec existuje) nemůže být vědecky zkoumáno p důraz na vlivy prostředí Albert P. Weiss (1879-1931) p 1925 Teoretické základy lidského chování p chování redukovatelné na fyziochemické reakce p psychologie odvětví fyziky p program výzkumu dětského chování Karl S. Lashley (1890-1958) p vztah funkcí mozku k chování p lokalizace funkcí v mozku p výzkum na krysách, učení v bludišti p ekvipotencionalita mozkové tkáně Yaleská škola behavioristů p orientováni na problematiku učení p Clark C. Hull, Neal E. Miller, J. Dollard, Kenneth W. Spence Clark C. Hull (1884-1952) p metodolog, hypoteticky-deduktivní metoda p základem učení posílení -- dochází k redukci "pudu" Molekularismus vs Molarismus p 2 skupiny behavioristů n molekulární -- základní jednotkou zkoumání je reflex (např. Watson, Hull) n molární - základní jednotkou zkoumání je molární akt (Tolman, Lashley) Kritika behaviorismu - extrémní metodologické principy opomíjejí důležité komponenty psychologie (např. city) - popírání existence vědomí - extrémní enviromentalismus Zařazení behaviorismu vzhledem k Watsonovým preskriptivním dimenzím p 1. Vědomý mentalismus -- Nevědomý mentalismus p 2. Obsahový objektivismus -- Obsahový subjektivismus p 3. Determinismus -- Indeterminismus p 4. Racionalismus -- Empirismus p 5. Funkcionalismus -- Strukturalismus p 6. Induktivismus -- Deduktivismus p 7. Mechanismus -- Vitalismus p 8. Metodologický objektivismus -- Metodologický subjektivismus Zařazení behaviorismu vzhledem k Watsonovým preskriptivním dimenzím p 9. Molekulární přístup -- Molární přístup p 10. Monismus -- Dualismus p 11. Naturalismus -- Supernaturalismus p 12. Nomothetický přístup -- Idiografický přístup p 13. Periferalismus -- Centralismus p 14. Purismus -- Utilitarismus p 15. Kvantitativní přístup - Kvalitativní přístup p 16. Racionalismus -- Iracionalismus p 17. Průřezový přístup -- Vývojový přístup p 18. Statický přístup -- Dynamický přístup Zařazení behaviorismu vzhledem k Watsonovým preskriptivním dimenzím p klíčové dimenze n obsahový objektivismus n determinismus n empirismus n induktivismus n mechanismus n metodologický objektivismus n periferalismus n vývojový přístup Kontrolní otázky p zdroje behavioristického přístupu p fáze behaviorismu p základní principy behaviorismu p studie "malého Alberta" jako příklad raně behavioristické studie Doplňující literatura p Comte, Auguste (1856). A general view of positivism (portion of Chapter 1). (The Value of Knowledge). p Morgan, C. Lloyd (1903). An Introduction to Comparative Psychology. Doplňující literatura p Watson, John B. (1913). Psychology as the behaviorist views it. Psychological Review, 20, 158-177. p Watson, John B. (1916). Behavior and the concept of mental disease. Journal of Philosophy, Psychology, and Scientific Methods, 13, 589-597. p Watson, John B. (1920). Is thinking merely the action of language mechanisms? British Journal of Psychology, 11, 87-104. p Watson, John B. & Rayner, Rosalie (1920). Conditioned emotional reactions. Journal of Experimental Psychology, 3, 1-14. Doplňující literatura p Lashley, Karl S. (1923). The behavioristic interpretation of consciousness. Psychological Bulletin, 30, 237-272, 329-353. p Lashley, Karl S. (1930). Basic neural mechanisms in behavior. Psychological Review, 37, 1-24. Doplňující literatura p Hull, Clark L. (1934a). The concept of the habit-family hierarchy and maze learning: Part I. Psychological Review, 41, 33-54. p Hull, Clark L. (1934b). The concept of the habit-family hierarchy and maze learning: Part II. Psychological Review, 41, 134-152. p Hull, Clark L. (1935). The conflicting psychologies of learning -- A way out. Psychological Review, 42, 491-516.