Mgr. Dušan Vávra, Ústav religionistiky FF MU Přednáška v kurzu Náboženství Číny 10. 10. 2005: Období Letopisů a Konfucius Dynastie Východních Čou (770-256 př.n.l.), Období Letopisů (770-481) o Společenské a politické proměny, jejich důsledky: dokončení rozpadu reálné moci dynastie Čou a s ní spjatého systému údělných knížectví, jejich proměna ve fakticky samostatné státy. Rozpad tradičních společenských a politických struktur i uvnitř těchto států, vznik silné centrální moci (v těchto státech). o Reinterpretace základních pojmů: n Li3 (obřady, řádné jednání): vývoj tohoto pojmu od obřadů v užším smyslu (státní kult provozovaný králem) k pojetí pokrývajícímu řádné jednání ve všech oblastech politického a společenského života, týká se celé aristokratické vrstvy. n Vztah li3 a yi (obřady v užším smyslu), pragmatický a konzervativní proud. n Li4 (prospěch, užitek), rovněž rozdíl mezi pragmatickým a konzervativním proudem. n Wen (kultura): posun od "modelu, vzoru", kterým jsou skutky zakladatelů dynastie, k obecně kulturním vzorům (vzorcům), jichž může každý nabýt studiem. Posun od rodového statusu ke statusu získanému. n Te (De): analogický vývoj od "charizmatické síly krále Wena" po pojetí te jako získeného charizmatu "ušlechtilého muže" (ťün-c' (junzi)). o Konfucius (551-479 př.n.l.) n Ťün-c' (junzi): tradičně "vznešený muž" (aristokrat), u Konfucia důraz na význam "ušlechtilý muž" (vzdělanec, člověk ušlechtilý získanou kulturou). n Studium (süe (xue)): předpoklad dosažení osobnostních kvalit (nabytí kultury), jimiž se jedinec stává kompetentním v nejširším slova smyslu (poznání, tj. především rozumění kultuře, schopnost interpretovat minulé i soudobé události (jejich morální povahu) a schopnost jednat, tj. politická kompetence). n Šeng-žen (shengren): = "svrchovaně moudrý muž" nebo "božský mudrc". Nejvyšší (absolutní) stupeň rozvinutí osobnosti, podle Konfucia vrozený, pro běžného člověka nedosažitelný stupeň dokonalosti. Transcendentní (božská) bytost, jejíž přítomnost na světě vede k nastolení dokonalého řádu ("spása" v konfuciánském pojetí). Božskými mudrci byli legendární vládci dávnověku a zakladatelé dynastie Čou, na druhé straně Konfucius promítá tuto ideu do budoucnosti jako naději v příchod božského mudrce. n Osoba božského mudrce tedy zároveň dokonalým vládcem (ideál realizace potenciálu jednotlivce = nejvyšší politická kompetence). Vláda skrze charizmatickou moc te (idea přítomná v čínském myšlení od založení dynastie Čou). Pokud jde o přítomnou dobu, Konfucius realistický -- idea dosažení nižšího stupně dokonalosti (studiem), sloužit jako rádce vladaře => agenda vévody Čou v debatě s vévodou Šao (viz minulá hodina). n Vztah člověka k Nebesům: u Konfucia možnost závislá na osobním pokroku, sebekultivaci ("rozumění záměrům Nebes"). n Wen a wu (kultura a válka): u Konfucia jednoznačný důraz na hodnoty kultury -- rozšíření kulturních hodnot na svět prostřednictvím kulturních osobností ("ušlechtilý muž"), i wu ovšem přítomno (legitimní násilí (válka, tresty)) -- praktická (realistická) stránka Konfuciova myšlení. Násilí eliminováno pouze v případě božského mudrce (viz konf. interpretace odstranění dynastie Šang Čouy jako nenásilné akce). n Tao (dao): = "řád, metoda". Rozumí se ideální politický řád, který spontánně nastane v přítomnosti božského mudrce, a o který je za běžných podmínek nutno aspoň usilovat. n Žen (ren): = "dobro, lidskost". Cit (hodnota), který je spontánně základem rodinných vztahů, jeho projekce na politickou rovinu (konfuciánský ideál nenásilné vlády). Hlavním obsahem je schopnost vcítit se do druhé lidské osobnosti. n Yi (i): = "náležitost". Rovněž základní hodnota, "smysl pro to, co je v kterékoliv situaci správné, spravedlivé, náležité". n Li3: = "obřady, rituálně korektní jednání". Zahrnuje obřady v užším smyslu (kultické rituály) i veškerou šíři běžných lidských aktivit. Schopnost (znalost) základních požadavků na chování v nejrůznějších situacích (především z hlediska místa ve společenské hierarchii). n Siao (xiao): = "synovská oddanost". Souvisí s "dobrem" (žen), základem spontánní vztah dětí k rodičům, ten projektován do vztahu poddaný -- vládce. Rovněž základní konf. hodnota. Doporučená literatura: Fingarette, Herbert. Confucius: The Secular as Sacred. Prospect Heights, Ill.: Waveland Press, 1998, c1972. Loewe, Michael and Edward L. Shaughnessy (ed.) The Cambridge History of Ancient China. From the Origins of Civilization to 221 B.C. Cambridge: Cambridge UP, 1999. Norden, Bryan W. Van. Confucius and the Analects: New Essays. Oxford: Oxford UP, 2002. Pines Yuri. "Intellectual Change in Chunqiu Period [...]." Early China 22 (1997): 77-132. Savage, William E. "Archetypes, Model Emulation, and the Confucian Gentleman." Early China 17 (1992): 1-25. Schwarz, Benjamin. The World of Thought in Ancient China. The Belknap Press of Harvard UP, 1985. Shaughnessy, Edward L. Before Confucius. Studies in the Creation of the Chinese Classics. Albany: SUNY Press, 1997.