Mgr. Dušan Vávra, Ústav religionistiky FF MU Přednáška v kurzu Náboženství Číny 3. 10. 2005: Nejstarší období Dynastie Šang (Shang): cca 16. stol -- 1045 př.n.l. o Er-li-kang (Erligang) -- 1. hl. město Šangů. o An-jang (Anyang) -- 2. hl. město Šangů. o Nápisy na kostech a želvích krunýřích (Ťia-ku-wen (Jiaguwen)) věštebného charakteru. o Kult předků, přírodních božstev a nejvyššího boha Šang-ti (Shangdi). o Šang-ti -- patrně nejvyšší božstvo, nikoliv předek vládnoucí dynastie. o Spojení kultu Šang-tiho s ideologií královské moci -- vládce monopol na tento kult, zvláštní vztah Šang-tiho k panujícímu rodu. o Trojčlenný rituální komplex -- válka, lov, obřady. o Výlučné spojení šangké aristokracie s trojčlenným rituálním komplexem (monopol na válku a lov, monopol na kult předků). o Absence kněžské vrstvy, pouze dvorní specialisté. Dynastie Západních Čou (Zhou) (1045-771 př.n.l.) o Čouská imperiální ideologie -- náboženská legitimizace královské moci, základní pojmy: n Šang-ti (nebo pouze Ti) => vývoj směrem k abstraktnějšímu, neosobnímu konceptu Nebes (Tchien (Tian). n Tchien-ming (Tianming) = Mandát Nebes: nejdůležitější idea zhouské imperiální ideologie. Právo svrhnout předchozí dynastii a vládnout svěřeno dynastii Čou nejvyšším bohem (Šang-ti)/Nebesy. n Te (De) = charismatická síla (moc) vlastní člověku i jeho rodu, v období Západních Čou převážně v souvislosti s vládnoucí dynastií a jejím zakladatelem, králem Wenem (Wen wang). Charismatickou silou vládce působí na svět a zajišťuje stabilní politický i kosmický řád. Díky Te krále Wena svěřen Mandát Nebes dynastii Čou. o Vévoda Čou a vévoda Šao: debata o ideologii královské moci. Čou: vláda aristokracie (sdílená charizmatická síla Te, král Wen obdržel Mandát Nebes i díky svým věrným rádcům). Šao: absolutní královská moc (Te pouze vládce, exkluzivní vztah krále k Nebesům). => paradigmatický význam této debaty pro čínské myšlení. o Králové Wen a Wu (Wen wang a Wu wang). Pojmy Wen a Wu = kultura a válka, kulturní a válečný rozměr civilizace, jejich komplementarita. o Význam rituálu (li, yi) pro udržení legitimity královské moci (rituální prezentace přetrvávající charismatické síly rodu), kult předků. o Proměny státního kultu (rituálu) v průběhu vlády dynastie Západních Zhou -- participace na státním kultu stále širším okruhem lidí. Proměna přímých participantů v diváky. Doporučená literatura: Chang, Kwang-chih. Shang Civilization. New Haven: Yale UP, 1980. Keightley, David N. Sources of Shang History. The Oracle-Bone Inscriptions of Bronze Age China. Berkeley: University of Kalifornia Press, 1978. Loewe, Michael and Edward L. Shaughnessy (ed.) The Cambridge History of Ancient China. From the Origins of Civilization to 221 B.C. Cambridge: Cambridge UP, 1999. Maršálek, Jakub: "The Views of History in the Western Zhou Period". Acta Universitatis Carolinae -- Philologica 1, Orientalia Pragensia XIV (2001): 197-218. Schwarz, Benjamin. The World of Thought in Ancient China. The Belknap Press of Harvard UP, 1985. Shaughnessy, Edward L. Before Confucius. Studies in the Creation of the Chinese Classics. Albany: SUNY Press, 1997.