Mgr. Dušan Vávra, Ústav religionistiky FF MU Přednáška v kurzu Náboženství Číny 7. 11. 2005: Taoismus -- Lao-c'. Lao-c' (Laozi) o postava: podle legendy se jmenoval Li Er nebo Lao Tan, archivář u dvora dynastie Čou v 6. stol. př.n.l. Souvislost tohoto údaje s dílem Lao-c' zcela nejistá. o dílo: dílo Lao-c' (Tao-te-ťing/Daodejing) obsahuje 81 krátkých kapitol, dochovaný text v několika edicích, v zásadě shodných. Archeologické nálezy díla: 1) Ma-wang-tuej/Mawangdui (1973), dva manuskripty, nejpozději z roku 195 př.n.l., převrácené pořadí obou dílů, jinak v zásadě shodné s dochovanými edicemi. 2) Kuo-tien/Guodian (1993), 3 rozdílné manuskripty z období před rokem 300 př.n.l., všechny obsahují materiál známý z dochovaných edic textu, do značné míry totožnost jednotlivých kapitol, jejich řazení však bez souvislosti s dochovanými edicemi. Závěr: vznik některých jednotlivých kapitol či výroků určitě před rokem 300 př.n.l. Text téměř jistě nevznikl naráz, spíše je kompilací výroků či kapitol. Vznik této kompilace v průběhu 3. stol. př.n.l., na zač. 2.stol. př.n.l. již s jistotou existuje dílo Laozi v zásadě v dochované podobě. o Lao-c' a vnitřní kultivace (meditační praxe): obsahuje odkazy na vnitřní kultivaci obdobnou té, jež je obsahem textů "Vnitřní cvičení" a "Techniky mysli" z díla Kuan-c'. Nikoliv však systematické používání základních termínů těchto textů (čchi -- "životní energie", ťing -- "životní esence" a šen -- "duch"), jež se v díle Lao-c' objevují zřídka. o Dílo Lao-c' nejspíše vzniklo v prostředí, jež tyto meditační techniky znalo, ovšem obsahem díla není jejich popis. Obsahem díla formulovat základní kosmologické (Tao jako zdroj a základ reality) a politické principy (vládce jako analogie Taa). Přitom platí, že vládce-mudrc (šeng-žen/shengren) dosahuje mystického sjednocení s Taem prostřednictvím vnitřní kultivace (meditačních technik) obdobných jako v díle Kuan-c'. Platí rovnice dokonalá osobnost = politická kompetence. o pasáže v díle Laozi, jež prozrazují vazbu na vnitřní kultivaci popsanou ve "Vnitřních cvičeních" díla Kuan-c': motivy omezení smyslového a mentálního kontaktu s vnějším světem a příbuzné motivy "vyprázdněnosti", "novorozence", neopracovaného kusu dřeva" nebo "původní jednoduchosti" -- Lao-c' 12, 20, 28, 50, 52. o Lao-c' 10: úvodní pasáž této kapitoly je možné interpretovat v duchu 3 fází meditační praxe v taoismu: ˙ 1) vyprázdnění a zklidnění mysli, aby nebyla zasahována tužbami a pocity vztahujícími se k vnějšímu světu. ˙ 2) dosažení mystické zkušenosti nerozlišené jednoty ˙ 3) udržení tohoto stavu i v běžných aktivitách lidského života (např. vládnutí) => praktický význam mystického sjednocení, jež není cílem samo o sobě (cíle -- vědění, prodloužení života, správné vládnutí). o kosmologické principy díla Laozi: ˙ Tao/Dao = "cesta", řád, metoda. Úvodní věta z Laozi 1: "Tao, které lze pojmenovat, není věčné a neměnné Tao." "Tao, které lze pojmenovat" -- určitá idea společenského/politického řádu, konkrétní metoda, jak ho nastolit -- např. konfuciánská. "Věčné a neměnné Tao" -- Tao jako zdroj a základ reality, primárně kosmologický koncept, od něj se odvozuje politický řád a metoda, jak ho nastolit -- skrze dokonalou osobnost, jejíž role je v politické realitě analogická roli Taa v realitě jako takové. ˙ Tao nadřazeno Nebesům, jež představují nejvyšší moc v dalších směrech soudobého myšlení. Laozi 16, 25. ˙ dva aspekty Taa: 1) "počátek" (zrod věcí), 2) "matka" (péče o věci, "živení"). ˙ Tao samo "bezejmenné" (wu-ming) a "beztvaré" (wu-sing/xing). Poznatelné jen svými projevy -- "počátek" (rodí věci) a "matka" (živí je). ˙ Hlavní paradox díla: Tao se projevuje jako "přirozenost", "bytí sebou samým" (c'-žan/ziran) věcí. Tao "rodí a živí" všechny věci, přičemž výsledkem je stav, kdy věci existují samy sabou, Tao se vlastně vůbec neprojevuje. ˙ "Nezasahování" (wu-wej/wuwei): Tao nezasahuje a přitom není nic, co by nebylo vykonáno (wu-wej er wu-pu-wej) -- výraz tohoto paradoxu. ˙ "Prázdnota" (sü/xu), "absence" (wu): Tao je "prázdné", tj. ničemu nedává přednost před druhým, je prázdné od jakýchkoliv zájmů či preferencí, právě proto může "rodit a živit" všechny věci (nic nevylučuje, nic neodmítá). => dialektika prázdnoty a plnosti -- prázdnota jako absolutní potence, plnost jako její projev (plnost veškeré reality, jež je "rozena a živena" Taem). ˙ Tao: 1) "beztvarý", nerozlišený počátek věcí (prázdnota, čirá potence), 2) celek reality (plnost, veškeré věci). Tao tedy 1) předchází věcem (rodí je a živí), 2) je sumou všech věcí, totalitou celku => obojí jako "beztvaré", "bezejmenné" v protikladu k jednotlivým věcem (tvary, jména). ˙ Te/De = "charizmatická moc, síla": v díle Laozi je jejím nositelem primárně samo Tao. O Te se mluví jako o tom, co věci "živí", je tedy projevem Taa jako čiré potence. ˙ metafora louky: louka roste sama sebou (c'-žan) -- vs. monokulturní pole. Tao je vlastně hypostazí tohoto "samo sebou". o politické principy díla Laozi ˙ důsledná analogie vládce -- Tao, včetně základního paradoxu (Laozi 17) => dokonalá vláda znamená, že se celý svět spravuje sám, bez zasahování (wu-wej) vládce. ˙ "zaujímání místa dole" -- typické pro politickou koncepci díla Laozi. Místo dole -- tj. mimo protiklady, jež se navzájem formují a posilují (Laozi 2, 9, 22). ˙ ideál zcela nenásilné vlády, důvěra v přirozenost věcí -- stačí je nechat být. ˙ na druhé straně implikována určitá koncepce pozitivního vládnutí -- vládce omezuje vše, co vyčnívá, vyvyšuje se (kvůli základní zákonitosti vzájemného posilování protikladů) => ideál rustikální jednoduchosti (Laozi 80). Doporučená literatura: Csikszentmihalyi, Mark a Philip J. Ivanhoe. Religious and Philosophical Aspects of the Laozi. Albany: SUNY Press, 1999. Graham, A. C. Disputers of the Tao. Philosophical Argument in Ancient China. Open Court Publishing, 1989. Henricks, Robert G. Lao Tzu's Tao Te Ching: A Translation of the Startling New Documents Found at Guodian. New York: Columbia UP, 2000. Kohn. Livia and Michael LaFargue (ed.) Lao-tzu and Tao-te-ching. Albany, SUNY Press, 1998. LaFargue, Michael. Tao and Method. A Reasoned Approach to the Tao Te Ching. Albany: SUNY Press, 1994. Lau, D.C. (přel.) Tao Te Ching. Hong Kong: The Chinese UP, 2001. Schwarz, Benjamin. The World of Thought in Ancient China. The Belknap Press of Harvard UP, 1985.