NÁZEV KURZU: ÚVOD DO RELIGIONISTIKY ANOTACE: Kurz uvádí posluchače prvního ročníku religionistiky do vědeckého studia náboženství prostřednictvím přiblížení nejdůležitějších pojmů, teoretických perspektiv a metod religionistiky. Nabízí tím rovněž základní orientaci v aktuálně řešených tématech studia náboženství, přičemž klade důraz na jejich aktivní prodiskutování. ROZSAH: Pá 23. 09. 10:00--11.35, 11:40--13.15, Pá 21.10. 10:00--11.35, 11:40--13.15, Pá 02.12 10:00--11.35, 11:40--13.15 (místnost D 22) SYLABUS: 1 . Religionistika jako věda -- pojem náboženství (23. 09. 2005) 2. Základní religionistické pojmy (21. 10. 2005) Četba: ˙ Mircea Eliade, Mýtus o věčném návratu, Praha: Oikúmené 1993, 21-24, 29-37. ˙ Mircea Eliade, Posvátné a profánní, Praha: Česká křesťanská akademie 1994, 49-80. ˙ Max Weber, ",Objektivita` sociálněvědního a sociálněpolitického poznání", in: Max Weber, Metodologie, sociologie a politika, Praha: Oikúmené 1998, 39-57. 3. Metody religionistiky (02. 12. 2005) Četba: ˙ William E. Paden, Bádání o posvátnu: Náboženství ve spektru interpretací, Brno: Masarykova univerzita 2002, 43-99. ˙ Břetislav Horyna, Úvod do religionistiky, Praha: Oikúmené 1994, 87-113. ˙ Jacques Waardenburg, Bohové zblízka. Systematický úvod do religionistiky, Brno: Masarykova Univerzita -- Brno: Georgetown 1997, 108-133. STUDIJNÍ LITERATURA: ˙ Eliade, M.: Mýtus o věčném návratu, Praha: Oikúmené 1993, 21-24, 29-37. o Eliade, M.: Posvátné a profánní, Praha: Česká křesťanská akademie 1994, 49-80. ˙ Funda, O. A.: "Rozdíl mezi teologem a religionistou", Religio 1/2, 1993, 177-179. ˙ Geertz, C.: "Náboženství jako kulturní systém", in: Clifford Geertz, Interpretace kultur: Vybrané eseje, Praha: Sociologické nakladatelství 2000, 103-145. ˙ Heller, J. -- Mrázek, M.: Nástin religionistiky: Uvedení do vědy o náboženstvích, Praha: ÚCN -- Kalich 1988. o Horyna, B.: "Religionistika a teologie", Religio 1/2, 1993, 183-189. ˙ Horyna, B.: Úvod do religionistiky, (Rubikon 2), Praha: Oikúmené 1994. ˙ Paden, W. E., Bádání o posvátnu: Náboženství ve spektru interpretací, (Religionistika 11), Brno: Masarykova univerzita 2002. ˙ Skalický, K.: Po stopách neznámého Boha, Svitavy: Trinitas -- Řím: Křesťanská akademie ^21999 (1. vyd. 1994). ˙ Štampach, O.: "Může být teolog religionistou?", Religio 1/2, 1993, 180-182. ˙ Waardenburg, J.: Bohové zblízka: Systematický úvod do religionistiky, (Religionistika 2), Brno: Masarykova univerzita -- Georgetown 1997. ˙ Weber, M.: ",Objektivita` sociálněvědního a sociálněpolitického poznání", in: Max Weber, Metodologie, sociologie a politika, Praha: Oikúmené 1998, 39-57. ˙ Werner, K.: "K metodologii studia náboženství se zvláštním ohledem na roli filozofie náboženství a na postavení teologie", Religio 1/1, 1993, 7-26 POŽADAVKY NA UZAVŘENÍ KURZU: Konspekt. Na každou přednášku studenti zpracují konspekt (max. 2 strany, tj. max. 3600 znaků včetně mezer) z uvedené literatury a do čtvrtka 12.00 hodin v týdnu výuky (4. 11, 2. 12) odevzdají v elektronické podobě prostřednictvím Informačního systému MU. Elektronická cesta odevzdávání: studijní materiály - složka "Konspekty" - dílčí složky pro jednotlivé texty. Seminární práce. Do 15. prosince 2005 do 14,00 hodin studenti odevzdají seminární práci v rozsahu max. 10 normovaných stran (tj. max. 18 000 znaků včetně mezer) jak v elektronické podobě prostřednictvím Informačního systému MU (elektronická cesta odevzdávání: studijní materiály - složka "Seminární práce"), tak v tištěné podobě prostřednictvím sekretariátu ústavu. V práci budou komparovány tři následující tituly: ˙ Jan Heller -- Milan Mrázek, Nástin religionistiky: Uvedení do vědy o náboženstvích, Praha: ÚCN -- Kalich 1988. ˙ Břetislav Horyna, Úvod do religionistiky, (Rubikon 2), Praha: Oikúmené 1994; nebo Jacques Waardenburg, Bohové zblízka: Systematický úvod do religionistiky, (Religionistika 2), Brno: Masarykova univerzita -- Georgetown 1997. ˙ Karel Skalický, Po stopách neznámého Boha, Svitavy: Trinitas -- Řím: Křesťanská akademie 1999 (1. vyd. 1994). Seminární práce musí být opatřena seznamem použité literatury a průběžným poznámkovým aparátem. V případě závažných (formálních i obsahových) nedostatků může být text vrácen k přepracování. Jméno posuzovatele a hodnocení seminární práce je zpřístupněno v Informačním systému MU (poznámkový blok učitele). Zkouška (kredit A). Vstupní předpoklady: ˙ odevzdání všech konspektů ze zadané literatury ve stanovených termínech ˙ přijetí seminární práce Vlastní zkouška probíhá ústně a zahrnuje: ˙ rozpravu nad seminární prací ˙ ověření znalostí v zadaném rozsahu (viz Tematické okruhy ke zkoušce) VYUČUJÍCÍ: PhDr. David Václavík, Ph.D. ZKOUŠKA A LITERATURA KE ZKOUŠCE Tematické okruhy ke zkoušce: RELIGIONISTIKA JAKO VĚDA Vymezení vědy a klasifikace věd ˙ předmět a metoda, falzifikace a verifikace, relativita a objektivita ˙ přírodní, společenské a humanitní vědy Postavení religionistiky v systému věd ˙ religionistika jako antropologická disciplína ˙ religionistika a filozofie (filozofie náboženství) ˙ religionistika a teologie (teologie náboženství) PŘEDMĚT RELIGIONISTIKY Pojem náboženství ˙ obecná výstavba definice (definiendum, definiens, genus proximum, differentia specifica) ˙ substanční definice náboženství (R. Otto, É. Durkheim) ˙ funkcionální definice náboženství (J. M. Yinger) ˙ symbolické definice náboženství (C. Geertz) Typologie náboženství ˙ obecná výstavba typologie (ideální typ) ˙ obecné typologie náboženství ˙ příklady dílčích religionistických typologií Hlavní pojmy obecné religionistiky ˙ totemismus, magie ˙ typologie nadlidských bytostí (héróové, démoni, bohové) ˙ mýtus ˙ rituál METODY RELIGIONISTIKY Historická religionistika ˙ principy historické metody a její použití v religionistice ˙ problém obecných dějin náboženství ˙ teorie o původu a vzniku náboženství Srovnávací religionistika ˙ principy komparativní metody a její použití v religionistice ˙ hodnotící a vědecké komparace náboženství ˙ problém etnocentrismu Fenomenologie náboženství ˙ deskriptivní fenomenologie náboženství (P. D. Chantepie de la Saussaye) ˙ filozofická fenomenologie (E. Husserl) a její vliv na fenomenologii náboženství ˙ klasická fenomenologie náboženství (G. van der Leeuw) Hermeneutická religionistika ˙ hermeneutika v historii a filozofii a její uplatnění v religionistice ˙ totální hermeneutika (M. Eliade) ˙ aplikovaná hermeneutika (J. Waardenburg) Kontextuální religionistika ˙ sociologie náboženství (K. Marx, É. Durkheim, M. Weber) ˙ psychologie náboženství (S. Freud, C. G. Jung) ˙ antropologie náboženství (E. B. Tylor, J. G. Frazer, C. Lévi-Strauss, C. Geertz) ˙ geografie náboženství DĚJINY RELIGIONISTIKY Světová religionistika ˙ rámcový přehled dějin světové religionistiky ˙ mezinárodní religionistické organizace ˙ mezinárodní religionistická periodika Česká religionistika ˙ rámcový přehled dějin české religionistiky ˙ hlavní religionistická pracoviště v ČR ˙ česká odborná periodika o náboženství Literatura: Povinná literatura: ˙ Eliade, M.: Mýtus o věčném návratu, Praha: Oikúmené 1993, 21-24, 29-37. o Eliade, M.: Posvátné a profánní, Praha: Česká křesťanská akademie 1994, 49-80. ˙ Funda, O. A.: "Rozdíl mezi teologem a religionistou", Religio 1/2, 1993, 177-179. ˙ Geertz, C.: "Náboženství jako kulturní systém", in: Clifford Geertz, Interpretace kultur: Vybrané eseje, Praha: Sociologické nakladatelství 2000, 103-145. ˙ Heller, J. -- Mrázek, M.: Nástin religionistiky: Uvedení do vědy o náboženstvích, Praha: ÚCN -- Kalich 1988. o Horyna, B.: "Religionistika a teologie", Religio 1/2, 1993, 183-189. ˙ Horyna, B.: Úvod do religionistiky, (Rubikon 2), Praha: Oikúmené 1994. ˙ Paden, W. E., Bádání o posvátnu: Náboženství ve spektru interpretací, (Religionistika 11), Brno: Masarykova univerzita 2002. ˙ Skalický, K.: Po stopách neznámého Boha, Svitavy: Trinitas -- Řím: Křesťanská akademie ^21999 (1. vyd. 1994). ˙ Štampach, O.: "Může být teolog religionistou?", Religio 1/2, 1993, 180-182. ˙ Waardenburg, J.: Bohové zblízka: Systematický úvod do religionistiky, (Religionistika 2), Brno: Masarykova univerzita -- Georgetown 1997. ˙ Weber, M.: ",Objektivita` sociálněvědního a sociálněpolitického poznání", in: Max Weber, Metodologie, sociologie a politika, Praha: Oikúmené 1998, 39-57. ˙ Werner, K.: "K metodologii studia náboženství se zvláštním ohledem na roli filozofie náboženství a na postavení teologie", Religio 1/1, 1993, 7-26 Doporučená literatura: ˙ Braun, Willi -- Russel McCutcheon (eds.), Guide to the Study of Religion, London: Cassell 2000. ˙ Fay, Brian, Současná filozofie sociálních věd, Praha: SLON, 2002. ˙ Horyna, Břetislav -- Helena Pavlincová, "Nástin dějin religionistiky", in: Břetislav Horyna -- Helena Pavlincová, Dějiny religionistiky: Antologie, Olomouc: Nakladatelství Olomouc 2001, 7-76. ˙ Komorovský, Ján, Religionistika: Veda o náboženstvách sveta a jej pomocné disciplíny, Bratislava: Univerzita Komenského 1994. ˙ Kippenberg, Hans G. -- Kocku von Stuckrad, Einführung in die Religionswissenschaft, München: C. H. Beck 2003. ˙ Štampach, Odilo Ivan, Náboženství v dialogu: Kritické studie na pomezí religionistiky a teologie, Praha: Portál 1998. ˙ Taylor, Mark C. (ed.), Critical Terms for Religious Studies, Chicago -- London: University of Chicago Press 1998.