SLOVESA 1.-4. KONJUGACE a) Doplňte chybějící tvary indikativu prézentu, imperfekta a futura: 1. Viris iusta praemia semper non ………………………., tribuebantur, …………………. 2. Dolores tempore ………………………, ……………………………. minuentur. 3. Amicis meis semper ………………………….. adsum et ………………………………… 4. Bonos, probos, honestos ……………………….., sequebamini,………………………….. 5. Facta loquuntur,……………………………., ……………………………………. 6. Nec tecum possum, ………………………….., ………………………..vivere, nec sine te. 7. In bello magna pericula adsunt, …………………………., ………………………. 8. Cives boni patriae prosunt, …………………………., ………….………………… b) Věty vyjádřete pomocí dativu přivlastňovacího: 1. Magister librum pulchrum habet. ………………………………………….. 2. Parentes mei magnas divitias habebunt. ………………………………………….. 3. Homines felices amicos non multos habent. …………………………………………... 4. Discipulae magistram bonam habebant. …………………………………………… c) Přeložte: 1. Nebudeme škodit, nemůžeme-li prospět. 2. Jestliže jsi rozumný, budeš poslouchat zákony. 3. Budu-li moci, vždy budu přátelům pomáhat. 4. Protože je nemocný, bude ve škole nepřítomen. 5. Dobré básně starých básníků byly, jsou a budou čteny. d) Nahraďte přítomný čas imperfektem a takto utvořené věty převeďte do plurálu, resp. singuláru: 1. Iulii soror sedula est. 2. In monte stant milites. 3. Consulis cohortem fugio. 4. Romanorum consulem non timeo. 5. Civis, consuli obtempera! 6. Ius gentis sacrum est. e) Následující věty převeďte do pasiva: 1. Furis scelus iudex punit. 2. Canes ad cubilia animalium venatores ducebant. 3. Honorem magnum poetae claro tribuit. 4. Civis probus etiam legi severae paret. 5. Discipulus industrius multa carmina scriptorum clarorum legit. 6. Labor parentum liberos alit. alō, ere – živit, krmit, vychovávat cohors, rtis, f. - kohorta cubīle, is, n. – lože, brloh fēlīx, īcis – šťastný, zdárný, příznivý (felices = nom. pl.) fugiō, ere – utíkat, unikat před (+ ak.) fūr, is, m.,f. – zloděj (-ka) loquor, loquī - mluvit minuō, ere - zmenšovat sēdulus, a, um – pilný, upřímný sequor, ī – následovat stō, āre – stát vēnātor, ōris, m. - lovec