plikovanější, neboť její obdiv k otci způsobuje vedle udržování mateřského superego také intemaíizaci ego-ideálu z jeho strany. Tento ideál jí. však vytyčuje takové aktivní cíle, kterých jako žena nikdy nebude moci plně dosáhnout. .Pokud díky jistým faktorům v jejím vývoji je podnět k dosažení těchto cílů dostatečně silný, obtížnost jejich dosažení může jejímu úsilí propůjčit vzmacf), který v kombinaci se schopností sebeobětování, odvozené z mateřského superego, dává ženě v individuálních případech schopnost velmi výjimečných výkonů na intuitivním plánu a ve specifických oblastech.'159 Pro chlapce je přechod k otcovskému superego jednoduchý - ideál který přebírá ze svého otcovského vzoru, je pro něj jako pro nositele mužského pohlaví dosažitelný a realizuje se v tvůrčí práci. 159 [Ibid: 196]. 82 4. Jacques Lacan 4.1. Imaginární a $YmD°ucká rovina ustavování subjektu Ustavování identity subjektu - jeho .identifikace" - probíhá, podle Lacana ve dvou základních rovinachTkteré jsou zároveň dvěma stadii psychologické on-togeneze - v rovině imaginární (s důrazem na etymologický kořen v latinském ~ ŕmggo - obražTa v rovině symbolické. Tyto dva stupně konstituce subjektu mohou být nazvány identifikatíj)rim^^ První stupeň, pro nějž je charaktensfa^ Lacan ;s%díem"zrčádlá7 neboť jeho paradiqmaíejn-ie-pQStupné,jQzpoanáyání.se,.dítěte3r-zrcadle,.jeho.. identifikace s obrazem svého těla, se svým dvojníkem.160 Duální a obrazový charakter je v tomto období charaHeristiclcfi pro "ostatnívzťáný^íťěťékjě-" ho okolí. AiLiíž sejedná o vztah k hračkám, jiným dětem či matce, vždy nese rysy^yztaHu ^eldy^niígljenž i ve syéjinäkósti jejřéce[stejný - je odrazem i. obrazem"jáľYztanlľ^^ mezi já ajíruhýr^^ dddeb^ícťmiez^ "ri^mTp^uie^re^Ödy^___.„__—-____ Freud oznaap^Qjstgy iA^^^ú^^^^ý^c^z^isejDX3^rv$_ za-_ ^9MÍUg^gLJiMgÍHŽnj~Šij^s 'okoTňjm^větemu Snaží se udržet tento podTjecTnotya vs^moäprostr^ Slast spojenf je vsiFnářusovana okamžiky absence matky které působí strast. Pfvnf'obranöu proti neuspokojenému přání je halucinace uspokojení (tuto |unkci_v_pozdějŠích létech života plní sny). Opá^vaňé™ňe^óTc67ěňT^vIém BatLJtopi^ejirM^ dáyi^pňndp reaúty". Freud na malém chlapci pozoroval, jak se učí zvládat, a do jisté míry kontrolovat absenci matky tím, že odhazuje a .pak...zase. bere. naviják na vlnu, říkaje přitom jfort_a da.162 Diky ujišťování se o návratu ob- *7ě^^í^^Bftě^icryJdo^jehcr^^ si uvědomuje objekt jako na něm nezávislý a olldělený. Učí se zvládat matčinu nepntomnost prostřednic- Jvjmjejí symbolizace a^c^äkôvanír^ " Jak upozorňuje Cicaném inspirovaná Mitchell, původní stav symbiotické ie- 160 [Lacan 1966g: 93-100]. Výklad základních pojmů Lacanovy teorie v této sekci vychází z jejich interpretace v [Fages 1994]. 161 Jato touha po jednotě s objektem či parciálním objektem a nebezpečí jeho ztráty, jak Freud neustále zdůrazňoval, není totéž co pozdější touha po jednotě s jinou osobou. (Z hlediska de-priyace tedy hrozba či provedení odstavení prsu není totéž co hrozba kastrace.) Na druhé straně to však posléze subjekt začíná interpretovat podobně jako své pozdější vztahy s jinými objekty: odstavení pak může být viděno prizmatem strachu z kastrace/ [Mitchell J. 1974: 382]. '«■ [Freud-1998a:-9-57]: - ■ ....... 83 jdingsji, který si zpětně představujeme jako identitu či splynutí se substancí nebo objektem, neodpovídá této představě. Předchází totiž samotnému odlišení přítomnosti a absence, plnosti a prázdna, o než se vždy již opírá idea identity, substance i objektu. Původní stav není néčimjmoáffirn - jp sám po-zadím, na němž se teprvezaaieodlišoyat ,něco" od „ničeho". Není iedjaQstí_či 'jédhót(k)óu, ný^ržiiulpu; ^Aby vůbec existovalo íedno, jsou zapotrebí_dya,..byl. ^Y^l^^íZLs^^^^tUgB.-9^razem v zrca(ue. Nula není se seboiUden- "tická, zatímco jeden - jako všechny objekty - j£1Jdeajuily_evo^je^]tyMM. Uče lack)... a spč^sTr^onW^bpreďu^TôľOô Wlojp^jatoJa^Jšřa^^yJ^ ní je pak v zrcadlové hře vyvoláno jako objekt ajeho pepřítomnost.... Tím, že "libjevilÔ prosT^^ dítě - díky sa- motné povaze tohoto činu - proyždy_toužit po nevztahu a neidentitě Nuly. Jak to vidí básníci a mystikové: být ve stavu jednoty - jedno se světem' - znamená stát se asubjektivní Nulou, z níž jsme vzešli."163 Lacanovým slovníkem řečeno se jedná o přání návratu na rovinu nepřecV rnetaé^nejd^^ iiaínTTnm^pňaíréyT^ (le symboRgue)^ které zobrazují^ ^značujťreali^0^e^^)~J^rnTjé'ťedý v tomtolacanovskémimysIu_pro^_ tiklademVěa/jfo^^ [bolů, představ; znaH^Tedy v podobě reprezentOTanýd^ředmětů. Reálnoja^ ko původní .nuIa^^ělFcTšyň^Tízaa vytlačuje vně sebe - není představi- ~ telné, re^rézentoTOťěTňTV^podobě"objektů Ve světě, není symbolizoyatelňe ani vyslovrtelné. Je lědjTz^Iěllisl^i^^ řádu „ne- možné" - je mimo možnost zoťmetíT^^^Oa^PĚií^^vnqiiíáoaŠt^ ;THjeK_dnn^é_j^povahY ideální ;.]^y£znamoyojy^^ zna^^yslen^y^o "obrazem označované věci.l7TŽnakspojuje diferenci na úrovni^gnjf^antusjdi^ Ferenci liäHjrÖvnTlig^ chlapče označují přítomnost a nepřítomnost matky. Tyto diference jsou přitom srozumitelné jen v rámci kontextu dalších diferencí a jejich celku - systému vztahové struktury jazyka. Prvotní tedy nejsou předmětně dané entity tvořící .konce" vztahů - ideje na konceptuálni úrovní označovaného Či fonémy nebo grafémy na materiáíní-üröyiii označujícího. "Prvotní jsou naopak nepiedmetné„yztahy ,s.amy ^dife^ rence. Teprve jejich prostřednictvím jsou ustavovány odlišující se konce -předměty. Jak bylo řečeno, předpoklad, že vztah či odlišnost podmiňují a ustavuj tožnost a stejnost, je jedním ze základních východisek strukturálnímetody. "HdlělírnenrHíférěnce dásíedkem vztažení či porovnání ^y3Již_ejidsjtujracÍL !Q#)oltítr^rraopHk7íěetffi^ <ňterenceJ"4^re^pOMá"ď£'^H^Tkbnců_y^ahu může být zachycenjen pro- _ ~šlřHňlďTTm~wII.^^ ~1ifédnutím~"lrv^ "Oalším zňakům.lrteré jsou s ním v daném kontextu sice spojeny, avšakjsou iirie - identita je zachyJikläLieflji^ÔK^ninrsi tohoT^mT'dä^frznäR'nenL, Taknapříklad definice .stromu' není založena na tom, čím je ve své podstatě čjjJojmuT^ ^jiapříklad^ke ,kej^"^ěti^ střukturalisté, jako Foucault č[ ĎerÄ, j^^ mus tím7^~pm[a^OyeSo^n^tu^diff^jff .P. "Žantu^řeo^ig^^^CTnTgcpri^rnt má převanu ^ ^slčutelnosl^ "katu, a tak Hál donekonecnOádné označované není plně_ za^Yti^ej^néJako označovaná věc - kazde15aopaTvz3y samo" označuje^ neČoJalšího a funguje_ tedy také jäko^näčujíčír" Prvotnost sigmfl^iü je spjata s relativizatí protikladu mezi materiální a ideální stránkou znaku. Tato dichotomie je zpochybněna tím, že jsou z dosahu zkoumání vyloučeny jak údajně předjazykové nemateriálni koncepty, tak mimojazykový materiální referent. Nemůžeme nikdy vyjit .před" či .za^Jext a znakovou strukturu - každé označované odkazuje za_sebe k nějakému daF líHnružňačovanému," a tím pádem funguje samö]äköoznačující. .Prekročepj m [lacan 1966d: 594]. m [Saussure 1989 (1972)]. " m [G'rosz-1990r93]:--------- 91 N' .textu tedy nebráni nějaké neprostupné hranice, ale naopajk právě to, že žád- ^nThranicenemá. Klouzání, y nčmžj^gnifiIätjeiá£ô£o' znaku" stává signífF ^^tem"mäl6ajiH^..ni^r^ncea je poďmmKou vinárnu znaků - neexistuje znak, který by^byí^o^oj)iteln|"jen slm ^.'s^^^^S^^^Soskssa^^ Jwjretahu s^nSR^ntu"iaji^iifí&ÚT^äJ"žiiak či výraz je srozumiteirjý_jen_ ^í^moznosti_svélw prekladu do nějakého jiného znakuLcl^výrazuľ Znakové ^i^l^JovÍníľ^fl9m.U íedy nekončrdpsažením pezpro významu, neboť - jak bylo řečeno výšei~ sarp.a,idea £akpvé3ezpj03si£aliiastj .,. jrefetóem' žnakoýěHo zprostM jemU-vnějším. .alternatijmímjj stavem. Nikdy se nedostaneme ,za' metafayjimeton^ zachyceni významu znaku - rovina "doslovnosti je z principu nedosažitelná^ JJŽnayjojiLoi^ vuje jadro"~šgyfcé za hrplTj^Jůouhim^ác^ hladinou. Sama, "predstava esence, jádra Q hloubk^jejotiž pouze optickým efektem hry zna:_ Ku na plochT^adme^ěv^TIIl 1 ťodle JáČquéšTDerridylže neustálé klouzání významu, který y žádné interpretaci nenachází své kajiečné ukotveni, pochopit jako hm znakovosti _-. nemá totiž žádný vnější účel jímž je v obvyklém pojetí dosažení předznakového referentu či významu. Proti ňře jako bezúčelné aktivitě stojtpoznfím, prrfce-aJiqĹ. v nichž je znjkjpouhým nástrojem.sloužícím_k.dobývání a.přetváření refereni_ ílTa vyžňamu, kterýJ[£mu~TOe1ši...Zatímco poznání, práce a boj jsou řízeny primátem označovaného (opracovávaného, opanovávaného) obsadu a sebe-středností subjektu, hra se řídí specifickou logikou označující/ormy, která de-centruje jak obsah, tak subjekt. Význam, referent i subjekt jsou ve hře zbaveny domnělé soběstačnosti. Jsou od-středěny a vtaženy do nekonečného procesu nahrazování jednoho znaku druhým. Ztrácejí své domnělé ukotvení vně jazyka a znakovosti.175 Lacanovsky řečeno to znamená, že znakům je zatarasen přístup k reálnu. Zatímco poznání, práce a boj mají za cíl dobytí přírodního objektu či uznání lidského subjektu, a nutně tedy předpokládají předznakovou identitu, hra nahrazujejogiku identity locjkpuJistédiference, z níž tepry_ej?P^-vstává každá identita.JTato diference není sama předmětně uchopitelná jako -17S-EDerrida-1993 (1967): 177-195]. 93 entita prítomná pro vědomí. Díky této neuchopitelnosti je čistá diference nekonečně mobilní. Znamená to, že rezervoár možných identit a významů je nevyčerpatelný a zároveň zcela závislý na variacích v řetězení znaků. ídlcaiLiLpj^nČD^ j. pernda_pjevrapej[jia_ hlavujiaiynizkušenost každodenního používání jazyka a zároveň východiska idealistického i empiricistního křídla moderní filosofie. Su^e^nepoužíyijai zyka a ozn^acuj]cmo"jäkö haštrojé^fža' oltaTmm^UDTéHům, nýbfz saníle podroben loqice označujícího. Místo aby za pomoa označujícího reprezentoval svet v komunikaci s jmym subjektem.jeto ozna^Io]3^ri^e^^ yeného j ažykä"prédcházír determinuje^ tvaruje .subjekt. jpn?.."spľTisťaviijp jphP^ nejEäkTže sVvplsüje'dö^ tu: JuýsBTsXle jednáš, zatímco já tebou pohybuji díky poutům, jimiž zaplétám tvé touhy. Tak narůstají jejich síly a zmnožují se v objektech, které tě při-vádliJfYrozéřvanosti tvého zmučeného dětství."178 Subjekt je konstituován i ovládán symbolickým řádem, je utkán ze znakových síti7z nichž je vždy vi- * ^eTná""ä"vedomá jen nepatrná část' taHecěllcová logika jejich produkce mu uniká. Od prvních krůčků v říši symbolického, od prvních slov se v jeho nevědomí usazují nekontrolované konfigurace znaků, které vystupují na povrch ve snech, v neurotických symptomech, ve stěží čitelných vzpomínkách z dětství, v idiosynkratických způsobech chování, ve stylu řeči. Klouzání významů v řetězech znakové substituce (z jednoho označujícího na další) překládá Lacan do psychoanalytického jazyka touhy. Žádný znamenající vztah. Žádné slovo, žádný výraz nezachycuje definitivně daný význam - nepřináší ukojení touhy, nerozpouští signifikant v signifikátu, intenci v jejím předmětu. Intence ani označující nejsou nikdy zcela naplněny, a tím neutralizovány, význam není nikdy plně přítomný ve vědomí, touha nikdy nedospívá k naprostému ukojení. Překiy^igmí^ jyazyk tedy není s IcTdosahnout roviny,doslovnosti a jednoznačnosti, o které snTvedaTTento nereduWatelnýjpr£^ mgm~ä"sTgňifiHťem nás "vybfeí_kJomu, abychom šli dál a. dál. Touha po konečném a definHívhrninapIněníje r^eustáíe frust .^obnovována? Vz