Počátky barvy a širokoúhlých formátů v českém filmu Ukončení kurzu Kolokvium 5 filmů (nejlépe viděných na plátně) barevných nebo5 filmů (nejlépe viděných na plátně) barevných nebo širokoúhlých Texty z čítanka Žádná technika = žádný pohyb T E C H N I C K É D Ě J I N Y F I L M U : T E R M I N O L O G I E A M E T O D Y Technika nebo technologie? Technologie ­ pracovní postupy Technika ­ jednak postupy (technologie) ale také strojeTechnika ­ jednak postupy (technologie), ale také stroje, vybavení a vědomosti !!! Anglická terminologie !!! Technologie ~ technique Technika ~ technologyTechnika technology ALTMAN, Rick (1984), Toward a Theory of the History of Representational Technologies. Iris, č. 2, s. 111­125. Technika a společnost SCOT (Social Construction of Technology) 1 Změna/pokračování1. Změna/pokračování 2. Symetrie 3. Prvek/struktura 4. Bezešvá síť Wiebe E. Bijker (1997), Of Bycicles, Bakelites, and Bulbs. Toward a Theory of Sociotechnical Change. Cambridge ­ London: MIT Press Cíl nebo náhoda? Technická změna: 1 Racionální aktivita zaměřená na výsledek1. Racionální aktivita zaměřená na výsledek 2. Proces pokusů a omylů, jako výsledek nahromadění malýcha spíše náhodných změn Druhý přístup spíše odpovídá charakteru společnosti Kombinace obou přístupůp p Zavedení nové techniky Model Douglase Gomeryho: 1 Vynalezení (invention)1. Vynalezení (invention) 2. Inovace (innovation) 3. Rozšíření (diffusion) Ekonomika české (československé) kinematografie Poslání čs. filmu ,,Výchova nového, uvědomělého občana republiky, obětavého budovatele socialismu, milujícího svouobětavého budovatele socialismu, milujícího svou svobodnou vlast a odhodlaného bránit ji kdykoliv proti útokům nepřátel. Čs. státní film plní tento úkol vytvářením ideových, aktuálních, pravdivých a hluboce lidských filmů a jejich šířením mezi lid až do nejmenších míst naší republiky, aby byl obohacen kulturní a společenský život a zajištěna jeho pestrost, zajímavost a radostnost." Rudolf Bláha (1955): Ekonomika čs. filmu, s. 12. Poválečný vývoj Během války zvýšení výrobních nákladů Od r 1947 kina provozována místními národními výbory;Od r. 1947 kina provozována místními národními výbory; 16 mm kina masových organisací Provedena úprava vstupného (jiné třídy, zrušení poplatku za šatnu, slevy pro mládež) Nedostatek promítacích strojů: 16 mm kina (1946: 165, pol 50 let: 1 451)pol. 50. let: 1.451) Rozdělení: 1. Výroba filmové suroviny, ý b táč í h ít í h l b t í h2. výroba natáčecích, promítacích a laboratorních technických zařízení, 3. filmová tvorba, 4. laboratorní zpracování. Distribuce a síť kin Průměrné použití jedné kopie: 600 představení u 35 mm, 400 představení u 16 mm.400 představení u 16 mm. Při 20 kopiích je 35 mm film vyexploitován za 18 měsíců. Jen u velmi atraktivních filmů lze dosáhnout výnosu (tj. pokrytí výrobních nákladů), a to za cca dvojnásobek expoitační doby. 1. Malá exploitační základna 2. Nízké vstupné 3. Vysoké výrobní náklady HOSPODÁŘSKÁ ZÁVISLOST NA DISTRIBUCI ZAHRANIČNÍCH FILMŮ Poválečný vývoj 1946 1947 1948 1949 1950 1951 1952 1953 Kina stálá 1.642 1.720 1.797 1.880 2.014 2.067 2.379 2.422 Kina putovní 3 4 4 6 78 122 125 Počet návštěvníků v mil. osob 110 126 130 122 99 101 105 108 Docílené vstupné kin v mil. Kčs nové měny 156 181 277 261 206 223 248 253 Dokončené 10 17 18 23 20 7 15 15 celovečerní filmy hrané Z toho barevné 1 2 1 2 4 6 Průměrný náklad černobílého filmu v mil. Kčs nové měny 1,7 1,7 1,7 1,8 2,3 2,6 3,3 3,2 Síť kin ,,Funkce sítě kin spočívá v zajištění pravidelného a technicky kvalitního předvádění filmů všemutechnicky kvalitního předvádění filmů všemu obyvatelstvu." (s. 45) 35 mm a 16 mm kina Provozovatelé: Československý státní film Revoluční odborové hnutí (RHO)( ) Ostatní organizace (osvětové besedy, Svaz československo sovětského přátelství, JZD, Armádní domy, STS, ...) ,,Kina schopná promítati barevné filmy" (s. 45) VÝROBA Výroba - barevné filmy rok dlouhé krátké z toho hrané jiné české slovenské dlouhé krátké dlouhé krátké hrané jiné hrané jiné 1947 1 1 6 1 1 6 0 0 0 1948 0 1 7 0 1 7 0 0 0 1949 0 2 8 0 2 7 0 0 11949 0 2 8 0 2 7 0 0 1 1950 0 2 7 0 1 7 0 1 0 1951 2 1 15 2 1 15 0 0 0 1952 4 4 11 4 3 11 0 1 0 1953 7 4 31 6 3 26 1 1 5 1954 10 5 49 9 5 42 1 0 7 1955 5 5 81 5 4 76 0 1 5 1956 7 2 138 7 2 119 0 0 19 1957 9 1 137 7 0 115 2 1 22 1958 7 3 213 5 2 117 2 1 36 1959 9 2 267 8 2 241 1 0 26 1960 7 1 281 6 1 269 1 0 12 1961 7 3 214 5 2 192 2 1 22 1962 8 2 232 6 2 219 2 0 13 1963 4 0 238 3 0 216 1 0 22 1964 3 0 217 3 0 193 0 0 24 Výroba - širokoúhlé filmy rok dlouhé krátké z toho hrané jiné české slovenské dlouhé krátké dlouhé krátké hrané jiné hrané jinéj j 1956 0 0 2 0 0 2 0 0 0 1957 1 0 2 1 0 2 0 0 0 1958 2 0 13 2 0 12 0 0 1 1959 2 1 8 2 1 6 0 0 2 1960 4 0 9 4 0 8 0 0 1 1961 8 2 7 7 1 6 1 1 1 1962 9 0 3 7 0 2 2 0 1 1963 10 0 2 8 0 0 2 0 2 1964 9 0 5 9 0 4 0 0 1 dlouhé hrané filmy rok celkem z toho barevné z toho širokoúhlé % barevné % širokoúhlé 1945 3 0 0 0 0 1946 10 0 0 0 0 1947 18 1 0 5,6 0 1948 18 0 0 0 0 1949 22 0 0 0 0 1950 24 0 0 0 0 1951 8 2 0 25 0 1952 16 4 0 25 0 1953 18 7 0 39 0 1954 14 10 0 71 0 1955 15 5 0 33 0 1956 21 7 0 33 0 1957 24 9 1 38 41957 24 9 1 38 4 1958 29 7 2 24 7 1959 33 9 2 27 6 1960 31 7 4 23 13 1961 39 7 8 18 21 1962 38 8 9 21 24 1963 37 4 10 11 27 1964 42 3 9 7 21 Vývoj výroby (celovečerní hrané filmy) ­ počet 40 45 15 20 25 30 35 celkem barevné širokoúhlé 0 5 10 1945 1946 1947 1948 1949 1950 1951 1952 1953 1954 1955 1956 1957 1958 1959 1960 1961 1962 1963 1964 Vývoj výroby (celovečerní hrané filmy) ­ procenta 70 80 30 40 50 60 barevné širokoúhlé 0 10 20 1945 1946 1947 1948 1949 1950 1951 1952 1953 1954 1955 1956 1957 1958 1959 1960 1961 1962 1963 1964 dlouhé jiné filmy rok celkem barevné širokoúhlé % barevné % širokoúhlé 1945 2 0 0 0 0 1946 1 0 0 0 0 1947 2 1 0 50 0 1948 1 1 0 100 0 1949 6 2 0 33 0 1950 7 2 0 29 01950 7 2 0 29 0 1951 4 1 0 25 0 1952 9 4 0 44 0 1953 8 4 0 50 0 1954 8 5 0 63 0 1955 6 5 0 83 0 1956 4 2 0 50 0 1957 3 1 0 33 01957 3 1 0 33 0 1958 4 3 0 75 0 1959 2 2 1 100 50 1960 1 1 0 100 0 1961 5 3 2 60 40 1962 2 2 0 100 0 1963 3 0 0 0 0 1964 2 0 0 0 0 Vývoj výroby (celovečerní jiné filmy) ­ počet 9 10 3 4 5 6 7 8 celkem barevné širokoúhlé 0 1 2 3 1945 1946 1947 1948 1949 1950 1951 1952 1953 1954 1955 1956 1957 1958 1959 1960 1961 1962 1963 1964 Vývoj výroby (celovečerní jiné filmy) % 120 40 60 80 100 barevné širokoúhlé 0 20 1945 1946 1947 1948 1949 1950 1951 1952 1953 1954 1955 1956 1957 1958 1959 1960 1961 1962 1963 1964 krátké filmy rok celkem barevné širokoúhlé % barevné % širokoúhlé 1945 27 0 0 0 0 1946 78 0 0 0 0 1947 99 6 0 6 0 1948 109 7 0 6 0 1949 179 8 0 4 0 1950 163 7 0 4 0 1951 205 15 0 7 0 1952 224 11 0 5 0 1953 249 31 0 12 0 1954 271 49 0 18 0 1955 371 81 0 22 0 1956 393 138 2 35 0,5 1957 467 137 2 29 0 41957 467 137 2 29 0,4 1958 510 213 13 42 2,5 1959 568 267 8 47 1,4 1960 700 281 9 40 1,3 1961 595 214 7 36 1,2 1962 592 232 3 39 0,5 1963 543 238 2 44 0,4 1964 672 217 5 32 0,7 Výroba (krátké filmy) počet 700 800 300 400 500 600 celkem barevné širokoúhlé 0 100 200 1945 1946 1947 1948 1949 1950 1951 1952 1953 1954 1955 1956 1957 1958 1959 1960 1961 1962 1963 1964 Výroba (krátké filmy) ­ procento 45 50 15 20 25 30 35 40 barevné širokoúhlé 0 5 10 15 1945 1946 1947 1948 1949 1950 1951 1952 1953 1954 1955 1956 1957 1958 1959 1960 1961 1962 1963 1964 DISTRIBUCE filmy v distribuci rok dlouhé hrané z toho ČS barevné z toho ČS širokoúhlé z toho ČS 1945 48 4 1 0 0 0 1946 145 11 0 0 0 0 1947 184 19 10 0 0 0 1948 89 11 6 1 0 0 1949 84 21 2 3 0 0 1950 61 12 5 1 0 0 1951 56 20 11 5 0 0 1952 66 11 13 4 0 0 1953 100 18 16 8 0 0 1954 96 15 44 9 0 0 1955 100 15 50 18 0 0 1956 129 25 48 12 2 0 1957 148 26 66 14 10 01957 148 26 66 14 10 0 1958 144 26 35 6 12 1 1959 157 26 40 5 16 2 1960 171 32 55 10 7 4 1961 173 36 53 7 25 6 1962 182 37 45 11 37 12 1963 168 37 29 6 30 10 1964 173 40 41 7 39 6 Filmy celkem (počet) 180 200 60 80 100 120 140 160 dlouhé hrané z toho ČS % českých 0 20 40 60 1945 1946 1947 1948 1949 1950 1951 1952 1953 1954 1955 1956 1957 1958 1959 1960 1961 1962 1963 1964 Barevné filmy (počet) 60 70 20 30 40 50 60 barevné filmy z toho ČS 0 10 20 1945 1946 1947 1948 1949 1950 1951 1952 1953 1954 1955 1956 1957 1958 1959 1960 1961 1962 1963 1964 Širokoúhlé filmy (počet) 40 45 15 20 25 30 35 širokoúhlé filmy z toho ČS 0 5 10 1945 1946 1947 1948 1949 1950 1951 1952 1953 1954 1955 1956 1957 1958 1959 1960 1961 1962 1963 1964 Vývoj? P I L Á T , F R A N T I Š E K ( 1 9 7 2 ) : S T U D I E D L O U H O D O B É H O R O Z V O J E F I L M O V É T E C H N I K Y . P R A H A : Č E S K O S L O V E N S K Ý F I L M . Barevný film ,,Umělecky zvládnutý barevný obraz stal se u hraných a krátkých filmů, určených pro kina a televizi normálnímkrátkých filmů, určených pro kina a televizi normálním výrazovým prostředkem, odpovídajícím zrakovému smyslu člověka. Přechod k barvě lze nyní již pokládat za jev stálý, neměnný. V některých zemích byl v kinematografii již prakticky ukončen, v jiných zemích je v konečném stadiu." Problémy Technická základna Osvětlovací technika a proudové zdrojeOsvětlovací technika a proudové zdroje Výměny a vylepšení u snímacích kamer, vyvolávacích a kopírovacích strojů Barevná surovina Přenosové vlastnosti filmového pásu ovlivňují značně výslednou podobu obrazového i zvukového záznamu. V zemích socialistického tábora zpoždění zavádění barevného filmuV zemích socialistického tábora zpoždění zavádění barevného filmu kvůli nedostatku barevné suroviny. Dodavatel pozitivu: ORWO; problematický negativ a kopírovací materiály (1972!!!) Širokoúhlý film ,,Promítnutý obraz lépe vyplňoval zrakové pole binokulárního vidění, které má 90° ve vertikálním a 180°binokulárního vidění, které má 90 ve vertikálním a 180 v horizontálním směru a vyvolával tzv. efekt účasti diváka na reprodukovaném ději. Touto technologií se kinematografie chtěla výrazně odlišit od televize... V průběhu doby se prokázalo, že panoramatické systémy s vodorovným úhlem pozorování až 146° jsou pouze atrakcí, která zejména pro omezený výběr dramatických látek nemá naději na obecné uplatnění." Problémy Nižší optická kvalita obrazu Omezené využití v televiziOmezené využití v televizi Omezené využití pro 16 mm a tzv. ,,kazetovou televizi" ,,V ČSSR podle stavu ke 30. 6. 1972 bylo z celkového počtu kin 2.043 pro 35 mm film upraveno 944 kin pro promítání širokoúhlého filmu. Pro širokoúhlý film adaptacemi upravená a v malém počtu nově postavená kina soustřeďují 64% tržeb celé sítě kin (3.400 kin). Jsou proto jedním z rozhodujících činitelů v ekonomice kinematografie. Důsledným dodržováním státní normy pro širokoúhlá kina bylo dosaženo mimořádně dobrých výsledků, zejména ve viditelnosti obrazu, v uspořádání plochy sedadel v hledišti a v umístění i rozměrech projekční plochy. Úpravami se podstatně zlepšila technika, estetická a hygienická úroveň kin." Barevný film FOTOGRAFICKÝ OBRAZ Monochromatický obraz (čb) Krystalky stříbra ­ konkrétní odstín šedé podle jejichKrystalky stříbra ­ konkrétní odstín šedé podle jejich množství Barva před nástupem zvuku: ,,Umělé" barvy (obarvený filmový materiál) ,,Fotografické" barvy (snaha zachytit a reprodukovat reálné barvy) UMĚLE BARVENÝ FILM Základní metody Ruční barveníRuční barvení Barvení pomocí patron Virážování Tónování Virážování + tónování BAREVNÝ FOTOGRAFICKÝ OBRAZ 2 procesy: Zaznamenání barevné informaceZaznamenání barevné informace Reprodukce barevné informace Aditivní a subtraktivní metoda ADITIVNÍ (doplňková) METODA Přidávání červeného, d éh l éhmodrého a zeleného světla k černé Stejné množství červené, modré a zelené vytvoří bílou B TVBarva v TV SUBTRAKTIVNÍ METODA Použití filtrů a odstranění bílé čá tí č éz bílé částí červené, modré a zelené Všechny barevné filmy dnes Azurová (cyan), á ( )purpurová (magenta) a žlutá Barevný film po 2. světové válce Hydrotypická metoda (Technicolor) Třívrstvé materiály (Agfacolor Eastmancolor )Třívrstvé materiály (Agfacolor, Eastmancolor, ...) TECHNICOLOR 4 (19321955) Separování každé barvy jako černobílého negativu (subtraktivní negativy primární barev)(subtraktivní negativy primární barev) Z každého negativu matrice (reliéf: tloušťka želatiny odpovídala hustotě stříbrných krystalků) Matrice byla ponořena do barvy (nasála ji tolik, kolik dovolovala tloušťka) Kopie obsahovaly čb emulzi pro zvukovou stopu aKopie obsahovaly čb emulzi pro zvukovou stopu a uniformní želatinu, která měla vstřebat barvu z matric AGFA ,,Agfacolor Neu" (1936) Pro fotografii, inverzníPro fotografii, inverzní Materiály Agfa obsahovaly barvotvorné částečky, které byly během vyvolávání ,,aktivovány" 1939: negativnípozitivní verze systému Münchhausen (1943, Josef von Baky) Kolberg (1945, Veit Harlan) Struktura vrstev AGFA V r. 1945 byly pražské filmové laboratoře jediným místem, které dovedly Agfacolor zpracovávat, pražské ateliéry pak jediným místem, kde se na Agfacolor natáčelo Sovcolor, Anscocolor (Ansco, USA), Gevacolor a Gevachrome (Gevaert, Belgie), Ferraniacolor (Ferrania, Itálie), Orwocolor a Orwochrom (Orwo, Německo)Fomacolor) Eastmancolor (1950) BAREVNÝ FILM DNES Od 70. let je čb film spíše výjimkou Proces konverze k barvě urychlen barevnou televizíProces konverze k barvě urychlen barevnou televizí Černobílý materiál dnes užíván jako součást autorova záměru Kolorizace starších filmů (80. léta) Výroba a předvádění barevných filmů Technika snímání barevných filmů a) V ateliéru Podobně jako u ČB filmu, rozdíl ve: způsobu osvětlení, provedení aPodobně jako u ČB filmu, rozdíl ve: způsobu osvětlení, provedení a barvě dekorací, barvě kostýmů a líčidel, v optice a stanovení osvitu Bílé světlo (barevné mění barvy snímaných předmětů) Barevné světlo snižuje množství barevných odstínů snímaných předmětů Správnost barevného podání se usuzuje podle hercova obličeje Osvětlení v ateliéru Nejčastěji vysokointenzitní obloukové lampy, ve světlometech opatřených stupňovitými (fresnelovými)světlometech opatřených stupňovitými (fresnelovými) čočkami Přebytek modrých paprsků lze vyrovnat filtry Užívání svítidel se žárovkami se považovalo za nehospodárné, dokud byla citlivost barevného materiálu nízká Napětí v síti musí být dostatečně stabilní a nezávislé na odebíraném příkonu ­ aby nedošlo ke zkreslení barevného podání b) V exteriéru Jen při dostatečném osvětlení, pouze někdy lze použít svítidlaJen při dostatečném osvětlení, pouze někdy lze použít svítidla Nepřetržité změny přirozeného osvětlení c) Snímání barevných kombinovaných snímků Zadní projekce nevhodná ­ způsobuje barevnou degradaciZadní projekce nevhodná způsobuje barevnou degradaci Makety se zmenšují nejvýše 5x Promítání barevných filmů U ČB filmů ­ nutné zajistit správný jas promítaného obrazuobrazu U barevného obrazu ­ kromě jasu také správné barevné podání Goldovskij (1952), s. 56: Podklad 35 mm kinematografického filmu u jeho rozměry jsou stejné jak u barevné tak u černobílé kopie. Emulsní vrstva u vícevrstevného positivního filmu je sice nepatrně (o několik mikronů) tlustší ne vrstva černobílého positivu ale to nemá pro exploataciněkolik mikronů) tlustší ne vrstva černobílého positivu, ale to nemá pro exploataci praktický význam. Tedy barevné filmy, zhotovené na vícevrstevném filmu nebo hydrotypickým způsobem, se dají předváděti na obyčejných kinematografických zařízeních k promítání 35 mm filmů. Avšak promítání barevných filmů má své osobité zvláštnosti, spojené s možností vzniku skreslení barevného podání obrazu, pozorovaného na promítací ploše. Některé z těchto vad jsou určovány charakteristikami záření a podmínkami využití světelných zdrojů při promítání. Tyto vady lze zcela nebo jen částečně vyloučiti. Další skreslení barevného podání vzniká z osobitých metod kinematografického promítání a zvláštní úlohypodání vzniká z osobitých metod kinematografického promítání a zvláštní úlohy zrakového orgánu diváka při vidění. Psaní o barevném filmu 30. a 40. léta: Kinorevue ˇ Jaro Kovář, O barevnosti ve filmu. Kinorevue, r. I (1934/35), č. 48, s. 429432. ˇ Harold J. Salemson, Revoluce barev ve filmu. Kinorevue, r. I (1934/35), č. 49, s. 441 444444. ˇ R., Rozpaky z objevu. Kinorevue, r. IX (1942/43), č. 48, s. 377. ˇ Veit Harlan, Zázrak barev. Kinorevue, r. IX (1942/43), č. 49, s. 390. ˇ Jaroslav Brož, Barvy mluví novou řečí. Kinorevue, r. IX (1942/43), č. 50, s. 396397, obálka. ˇ b, Režisér o základních problémech barevného filmu. Kinorevue, r. X (1943/44), č. 3, s. 18. ˇ Vladimír Vlček, V zajetí barev. Kinorevue, r. X (1943/44), č. 19, s. 148149.Vladimír Vlček, V zajetí barev. Kinorevue, r. X (1943/44), č. 19, s. 148 149. ˇ Bedřich Rádl, K estetice barevného filmu. Kinorevue, r. XI (1944/45), č. 12, s. 9091. ˇ Willi Forst, Barva není žádná filmová hvězda. Kinorevue, r. XI (1944/45), č. 23, s. 179. Jaro Kovář: O barevnosti ve filmu ,,Máli film být koncipován barevně, musí se hned pomýšlet na to, aby barevnost nebyla koloritem černobíléhona to, aby barevnost nebyla koloritem černobílého obrazu, ale aby barvitost byla barevností úplnou." Barvitost ­ značí sílu, charakterisující intenzitu, a rozdílnost barev Barevnost ­ značí odstínovou hodnotu celkového obrazu Harold J. Salemson: Revoluce barev ve filmu Rozhovor s Roubenem Mamoulianem a Miriam Hopkinsovou o natáčení filmu Becky Sharp (,,první velký film v přírodních barvách")barvách ) ,,Hned při vchodu do ateliéru vidíme, že natáčecí podmínky jsou zde poněkud jiné než obyčejně bývají. Osvětlení je zde třikrát silnější než při natáčení černobílého filmu a kamera je dvakrát větší, poněvadž současně se snímá na tři filmová pásma, jež dohromady dávají úplnou barevnou stupnici. A pak barva je novinkou, pouze jeden nebo dva kameramani jsou s ní obeznámeni do té míry aby s ní mohli pracovat " (Salemson)obeznámeni do té míry, aby s ní mohli pracovat. (Salemson) ,,V nejbližší budoucnosti barva otevře oči všem, kteří chodili do biografu s černými brýlemi. Dosud viděli pouze siluety, zítra uvidí skutečnou krásu světa." (Mamoulian) ,,Hleďte, co děláme v Becky Sharp, aby si obecenstvo zvyklo na barvy. V prvních scénách používáme pouzena barvy. V prvních scénách používáme pouze nejjemnějších barevných nuancí [...] Divákovy oči si tak postupně zvyknou na barvu a spíše přijmou ostřejší tóny dramatických scén." (Mamoulian) ,,Budoucnost vidím růžově a právě barevný film mohl by nám ji ukázat v tónech nejoptimističtějších." (Mamoulian) R.: Rozpaky z objevu Útržky z rozhovoru s Veidtem Harlanem a další názory. Harlan rozeznává dvě skupiny barevných filmů: první druh,,Harlan rozeznává dvě skupiny barevných filmů: první druh, který si zvolil sám, stupňuje barvou realismus a dává obecenstvu téměř zapomenout na to, že sedí v biografu. Naproti tomu druhá skupina stupňuje barvou irrealitu, a dává tím filmu pohádkové, neskutečné zabarvení." ,,Barva musí sama za sebe něco vyjadřovati, jinak by bylo,, yj , j y y lépe zůstat u černobílého filmu." Veit Harlan: Zázrak barev K premiéře filmu Dům u jezera. Kdo chce tvořit barevné filmy musí umět komponovat;,,Kdo chce tvořit barevné filmy, musí umět komponovat; musí umět sloučit obraz a zvuk, oba základní prvky černobílého filmového obrazu, s prvkem třetím, barvou, v harmonickou jednotu." Jaroslav Brož: Barvy mluví novou řečí Podtitul: ,,Film na Prahu nové vývojové etapy" Systém Agfacolor který je k dispozici německým filmařům,,Systém Agfacolor, který je k dispozici německým filmařům, dostal se do jejich rukou technicky už vyzkoušený, [...] a záleží teď jen na tom, objevit přímo při práci v ateliéru jeho široké možnosti a odstranit všechny nesnáze s natáčením v barvách spojené." Vladimír Vlček: V zajetí barev ,,Věřím v barevný film jako v nové filmové umění. Věřím, že právě tímto vynálezem se film přiblížil malířství a že tak,právě tímto vynálezem se film přiblížil malířství a že tak, jako už po staletí vznikají na plátnech barevné básně, které okouzlují svět, tak jednou i barevný film se stane hodným slova úmění´." ,,Víme, že jsme pořád ještě ´v zajetí barev´, ale až nám technika uvolní pouta a otevře cestu rozletu, těšíme se na nové básně ­ na nové umění: barevný film!" Willi Forst: Barva není žádná filmová hvězda! ,,...zvuk je něco nepochybného, stabilního, změřitelného, je to konstantní veličina. Barva naproti tomu plyne.to konstantní veličina. Barva naproti tomu plyne. Normální A má podle pevného fysikálního zákona počet kmitů 870 za vteřinu. Dáteli mu zaznít při měsíčním svitu, nebo v jasném poledním slunci, zní pokaždé stejně: Ale zkuste to s červenou vázankou!" ,,Dvojí nebezpečí hrozí barevnému filmu: střízlivá objektivnost techniky a jen relativně fungující lidská schopnost vidění." Co mají společného? Přirovnávání k nástupu zvuku ve filmu: Obdobné protesty některých tvůrců.Obdobné protesty některých tvůrců. Zpočátku technická nedokonalost. Barva jako prvek rovnocenný obrazu a zvuku. Obecenstvo si musí na barevný film zvykat, učit se na něj dívat. Ještě v pol. 40. let jsou barevné filmy označovány jakoJeště v pol. 40. let jsou barevné filmy označovány jako ,,pokusy" a očekává se další technický vývoj. 50. léta: Film a doba ˇ Jiří Weiss, V barvách nebo barevně? Film a doba, r. 1954, č. 2, s. 321325.č. 2, s. 321 325. ˇ Kl., Střih v barevném filmu. Film a doba, r. 1956, č. 6, s. 353354. ˇ Kl., Barevné filmy ano, ale s rozmyslem. Film a doba, r. 1956, č. 6, s. 426. ˇ os Ať se mistři perou s barvou Film a doba r 1956 čos , Ať se mistři perou s barvou. Film a doba, r. 1956, č. 10, s. 714. ˇ Jan Kliment, K problému barevného filmu. Film a doba, r. 1957, č. 4, s. 229232. Jiří Weiss: V barvách nebo barevně? ,,Československá kinematografie přechází rychle do barevné éry. Jakmile bude dostatek lamp, budemebarevné éry. Jakmile bude dostatek lamp, budeme natáčet barevně ­ a ti, kdo poukazují na nádherná díla, natočená např. v Italii dosud černobíle, stojí na stejně reakčních pozicích, jako největší filmoví umělci třicátých let, kteří se nostalgicky bránili příchodu zvuku." Příklady práce s barvou: Jindřich V.,Jindřich V., Skladatel Glinka Moulin Rouge Vlastní filmy: Mládí a Píseň o sletu Můj přítel Fabián Píseň o sletu ,,Základní poznatek, ke kterému jsme došli a který snad stojí za všeobecnou úvahu, je souvislost mezi barevným obrazem a hudbou. Ve střižně se nám zdálo, že barevný záběr má asi o třicet procent větší nosnost než záběr černobílý. Znamená to tedy, že např. statický záběr barevné krajiny je nutno nechat o třicet procent déle na plátně než týž záběr černobílý, a že při střihu montáže je zapotřebí nechat divákovi delší dobu k vnímání než u montáže černobílé. Se střihačem Hájkem jsme udělali zajímavou zkušenost, že barva, střižená mimo rytmus,udělali zajímavou zkušenost, že barva, střižená mimo rytmus, působí vysloveně disharmonicky a bolestně, zatímco kontrapunkticky střižená barva při přesném úderu rytmu, ať už na začátku taktu nebo v synkopě, působí jako zvláštní výrazový prostředek." Můj přítel Fabián ,,Byli jsme si vědomi toho, že každá barevná složka, na příklad kostýmy, má ve filmu ze skutečného životapříklad kostýmy, má ve filmu ze skutečného života hluboký dramatický význam. Stačí, aby někde na ulici stál červeně natřený nákladní automobil, kterého si nikdo ze štábu nevšimne, a divákova pozornost je svedena od herecké akce v popředí k červené skvrně, která nehraje vůbec žádnou roli. A proto když jsem tedy oblékl herečce č di k ji k š di é é ě dl ě hčervenou radiovku v jinak šedivé scéně, vedla mě snaha použít barvu jako dramatickou složku." Výroba barevných filmů Agfacolor Materiál k dispozici v zemích tzv. východního bloku Nevhodný pro systémy širokoúhlého filmu i jinakNevhodný pro systémy širokoúhlého filmu, i jinak problematický Testy jiných barevných materiálů Natáčení v Eastmancoloru (negativy) Používání různých materiálů pro pozitivy Filmové ukázky Až přijde kocour (Eastmancolor) Starci na chmelu (Agfacolor)Starci na chmelu (Agfacolor) Oba filmy CinemaScope, stejné období