Vývojová psychologie II – semináře, podzim 2006 Příprava na 2. seminář z Vývojové psychologie II Téma: „ Svět současných pubescentů a adolescentů a média“ Seminář bude věnován diskuzi, která bude zaměřena na problematiku mediální reality prezentované současným pubescentům a adolescentům. V této souvislosti bude diskutována problematika vývojových úkolů. Studenti si ve skupinách nebo jednotlivě připraví podklady pro diskusi podle zadaných témat. 1. Časopisy a) pro pubescenty b) pro adolescenty Seznamte se s některými časopisy. Zjistěte, jaká témata jsou zde prezentována a jakou formou. Jaké prezentují vzory? Jak se staví k různým otázkám. Uvažujte, jak se snaží oslovit čtenáře. Jaký mohou mít vliv na čtenáře v různých otázkách. Jaké prezentují vzory pro řešení vývojových úkolů? Jak se může lišit pohled cílových čtenářů od jiných věkových skupin? Jaký je váš pohled na témata? Jak se změnily časopisy od doby, kdy jste byli sami cílovými čtenáři? 2. Seriály a)pro pubescenty b)pro adolescenty 3. Další TV pořady (např. reality show aj.) Seznamte se s některými seriály/TV pořady. Zjistěte, jaká témata jsou zde prezentována a jakou formou. Jaké prezentují vzory? Jak se staví k různým otázkám. Uvažujte, jak se snaží oslovit diváky. Jaký mohou mít vliv diváky v různých otázkách. Jaké prezentují vzory pro řešení vývojových úkolů? Jak se může lišit pohled cílových diváků od jiných věkových skupin? Jaký je váš pohled na témata? Jak se změnily seriály/pořady od doby, kdy jste byli sami cílovými diváky? 4. Mediálně prezentované vzory Vyberte si některého z adolescentů (příp.pubescentů), který se stal známou osobností prezentovanou v médiích (např. superstar aj.). Zjistěte o něm více informací. Zaměřte se na oblast vztahového života a profesního života. Jak řeší vývojové úkoly. Jaký může mít vliv jeho prezentace na současné pubescenty a adolescenty? 5. Pohled současných adolescentů a pubescentů? Oslovte několik pubescentů a adolescentů ve svém okolí. Zjistěte jejich postoje k současným časopisům, seriálům a dalším pořadům. Pokuste se zjistit, jaké jsou jejich mediálně prezentované vzory. V čem se s nimi identifikují. Jaký mají postoj k některým zde prezentovaným celebritám a proč? Pozn. V případě otázek vývojových úkolů můžete vyjít z vývojových úkolů pro období adolescence podle Havighursta. Zamyslete se, jestli některé z nich můžeme považovat za aktuální v současné době a v české kultuře. Pokud se vám zdá, že některé chybí, můžete je doplnit. Vývojové úkoly pro období adolescence: -vymezuje věkem 12- 18 let: 1. Přijetí vlastní fyzické struktury a role svého pohlaví 2. Vytvoření nových vztahů k vrstevníkům obojího pohlaví 3. Emocionální nezávislost na rodičích a ostatních dospělých 4. Získání jistoty a ekonomické nezávislosti 5. Výběr povolání a příprava pro ně 6. Vývoj intelektových operací a pojmů nezbytných pro získání občanské kompetence 7. Dosažení sociálně zodpovědného chování 8. Příprava pro manželství a rodinný život 9. Vytvoření hierarchie hodnot v souladu se světovým názorem