Příprava na 5. seminář z Vývojové psychologie II Téma: Stáří Seminář bude věnován diskusi, která bude zaměřena na problematiku spojenou s vývojovým obdobím raného a pozdního stáří. Zadání: Studenti si ve skupinkách připraví podklady pro diskusi podle zadaných témat. 1. Životní příběh Proveďte rozhovor s osobou: a) ve věku 65-75 let b) nad 80 let Pokuste si všimnout jeho/jejího vzhledu, mimiky, pantomimiky, oblečení, případně úpravy místnosti (pokud budete rozhovor provádět v jeho/jejím domácím prostředí) V rozhovor strukturujte podle následujících témat: 1. Co byste řekl(a) o svém dětství? 2. Co se vám v životě nejvíce podařilo? 3. Prožila jste nějaké těřké zklamání? 4. Uvědomila jste si v určitém věku, že stárnete? Kdy a za jakých okolností? 5. Co byste chtěl(a) v dalších letech života ještě prožít? 6. Změnil se v posledních letch váš vztah k můžům/ k ženám? Vě větších skupinkách srovnejte své poznatky z rozhovoru a z pozorování. Srovnejte jedince stejné věkové skupiny i obou věkových skupin mezi sebou. Připravte si prezentaci na seminář. 2. Zjistěte co nabízí současná společnost seniorům? Jak se současná společnost vyrovnává s péčí o staré lidi a jeké jim nabízí možnosti v zájmové oblasti? Za jakých okolností staří lidé tyto možnosti využívají? Oslovte některé seniory ve vašem okolí a zjistěte, které z těchto služeb využívají. Rovněž se zaměřte na jejich zájmovou oblast. Jakým zájmovým činnostem se věnují. Jakým činnostem by se chtěli ve svém věku věnovat a není to z nějakého důvodu možné. 3. Senioři v domově důchodců Proveďte rozhovor se seniorem, který žije v domově důchodců. Snažte se zjistit jeho způsob trávení času v domově. V čem je mu pobyt zde ulehčením a v čem zátěží. Pokuste se zjistit důvody jeho odchodu do domova. Zdali to byla jeho volba nebo volba někoho jiného. Zda udržuje vztah s rodinou a v jaké podobě. Pokuste se postihnout, jak se adaptoval(a) na zdejší prostředí. Co mu/jí vyhovuje, co by rád/a změnil/a. Úkol pro všechny: zamyslete se nad svým vztahem ke stáří a k seniorům.