//- «, O dobe mez i tři cát životních období nejřr tělesných ej da fncEJcnj jj^ern \\ MlIHtJI £ cJ _j J J cJ ^ /I r r) £_j v JJtSľcJ .0.1 tf AM7 ^j ycjp ene materiálu. Je to období stability na vrcholu rch sil, období vysoké výkonnosti a dobrého zdraví. ;azen, miluje a pracuje naplno. Je už zcela dospělý -;poň ne příliš rychle a znatelně. Přesto ovšem, jak uvidíme, právě na vrcholu, „v pravé poledne", ve chvíli životního ■ ie zlomové oděn rne decsTv úrovni p veku a stan je dnes mnohem mene rozvinuta nez 4J dětství a dospívaní j ■■■■ chiky: od narození do pozdního stáří - 3 etapy: í a dospívání - rychlé, zákonité a uspořádané změny, vedou k vyšší ^ycnicKe organizace a Kumuluji v dosazeni JSÍclVclj BuMíJimIImB urovr oklesu fa, změny probíhající v dětství a dospívání nejsou totožné s těmi v pozdějším věku vrchol vývoje a dosažení maxima výkonnosti nejsou pro všechny psychické fee stejné - různě se vyvíjí, v různé době dosahují maxima, pokles není jednotný, neprobíhá stejně rychle Oi" li if'B i * v i ■ i ■ i * ■ li ■ i r ■ ■ , i * ■ rust i pokles psych, fci je podmíněn biologickými, psychologickými a sociálními determinantami dMijriTwuMnsiMan ná dospělost - 20 ■ __ ._., .__________________ ní dospělost - do 45 let (cca), plná výkonnost, relativní stabi Sj hr 3 íl s n í\d£ L Časná do.^oRlo-t -KOT-HM -spelost - edni dospelo 30- . fáze - krize středního věku ill. fáze - 45 - stáří Časná dospělost: upevnění identity dospělého, identifikace s rolemi, upřesnění os. cílů, nezávislost na rodičích, zakládání rodiny Střední dospělost I: další upevnění identity, vrchol produktivity, posílení odpovědnosti v rolích dospělého, výchova dětí Krize středního věku II: zproblematizování vlastní identity, otázky po vlastní smrtelnosti, nespokojenost v manželství (někdy), nespokojenost s dosaženými výsledky v povolání Střední dospělost III: nová integrace osobnosti, příprava na odchod dětí z domu, nove potvrzeni manz. vztahu, vypěti v povolaní pred blr zjcjrn se clucnoclern 1...... ..,.,„ 1 . j^JaáiJJjíD pelná smrt (ztráta voc ly cj teplej) odíraní životem" - ztráta životni vedl. r rouuKty meta d* rkávánf i la r propouštět živiny etc.) gramovanosti T. ukládání vápenatých solí (nižší schof T. ochabnutí f-ce klíčových orgánů (žláz ...) Transmise NK z DNA = více teorií (A) vyčerpání organ, substancí - hormony hrom. odpadů; (B) enzymy; (C) transmise NK z DNA; (D) genet, program pomoci adolescentu.. r . r ■ r ■ ■ v I'll ni sociálních, občanských kompe* Dosažení uspokojivých výkonů v povolání, zení he Nalsze aiiil parnnerce/ Přijetí fyziologických změn (postupující involuci). a přizpůsobení se stárnoucím rodičům. Dochází ke zmene v chápání intimity i generativity. V tomto období lidé jí svůj dosavadní život a uvažují o budoucnosti. Tyto úvahy uměřeny na hledání hlubšího smyslu života. Člověk usiluje o větší ost, formální požadavky okolí přestávají mít význam. Začínají s< příznaky stárnutí, které jsou ,-■ - - -■—-~~- CHcípciny JcJKO ~ZÍ'fc\íl\ i ;JJJ. bývají li rJŽTWŽA sní roli se projevuje potřeba sebereal ství dochází ke druhé krizi. Manželé začínají bilancovat a přehodnocovat svůj vztah k manželství, uvažují o jeho budoucnosti. Vztah mimo manželství poskytuje uspokojení v té oblasti, kde se manželství ukazuje jako nedostačivé. Role rodičů se mění, klesá její důležitost, snižuje se velikost autority. Dospívající představují konfrontační skupinu, která potvrzuje omezení daná věkem. Blíží se též věk, kdy už nebude možné počít dítě. Tváří v tvář snižujícím se kompetencím vlastních rodičů si člověk uvědomuje vlastní zranitelnost. Vstup do nového manželství nabízí nové možnosti a /Yi'áčkou vývD_ ou fazi býva u některých jedinců období kolem 40 let, j í s tzv. krizí středního věku (nebo též krize životního středu). ;bě se člověk ohlíží zpět a hodnotí svůj dosavadní život; zároveň si ně připouští, že konec života není už tak v nedohlednu, jak to vníi ~ MXI-4-3ří lidé pak mají tendenci dohánět to, o čem se domnívají, že ídní šanci prožít právě teď. Tato snaha má zpravidla formu zování si, že to s dotyčným jedincem není ještě tak zlé (výměna V této C r; ein iiis]Éi«Kiiiítpsii 11 n?irrriPľii. rwrip pxrmv?in intenzivní sportování, hubnutí apod.). Tato krize někdy splývá s problematickým obdobím klimakteria (menopauza), které u žen nastupuje kolem 45. roku a u mužů (andropauza) asi o pět let později. Klimakterium je provázeno hormonálními změnami a prvními eitel r íějšími ohlasy blížícího se stáří. vvc/i n m vpred, k lepšímu, nýbrž zahrnuje i invoiucni zmeny a v průběhu dospělosti přibývá. Zpočátku jsou nepozorovatelné (odumír ]_> J J !3 J ^J \J LJ a kvality vJas£ vy těchto změn cim dal nápadnější (zhoršení zraku, množství á hybnost a vytrvalost aj.)- Hormonální aktivita v klimakteriu má za následek ké nadměrnou dráždivost, neklid, výkyvy nálad a citovou zranitelní ■KM snížen kornpJJKU'j 'nl^rníjvrri prjpcJCJScn ona rinnp, Křiv r|nqrjp|í h WlmmUm ota, zpravidla procházejí jejich potomci náročnou etapou dospívaní. . .ožívání tohoto období je však každopádně velmi individuální, někc._ í zasažen velmi dramaticky a u někoho proběhne naprosto Člověk ve starší dospělosti se vyznačuje (nebo spíš měl by se vyznačovať vnaností, zralostí a schopností těžit ze svých zkušeností. f našich zeměpisných šířkách značná část lidí tohoto věku rezignuje na rozšíření si vzdělání, kvalifikace nebo na získání nových zálib, zůstane jakob" "i a žije "z podstaty". Přitom ovšem platí, že smysluplná činnost, aktivita a zájem jsou nejlepší prevencí proti zbytečně předčasnému duševnímu zestárnutí. ŕ| n ledno z kriterií dospelosti, PrJKBlS osobní í ob*iiW8!sei«así§: partnerovi/ c roc :um. >nčení dospívání přejetí plné odpovědnosti -iiumická nezávislost, legalizovaný vztah k dpovědnost ve výchově dětí, přizpůsobení se stárnoucím uíibJaľíjyí) - naplnění základních životních t< fc aslow - zralost vidí v seberealizaci, rozvinutí nejlepších os. tendencí Nikdo nikdy nesplní všechna kriteria, jde spíš o ideál "ky zralosti: překonání rozporů dětství a dospívání, nezávislost n xličích, schopnost hlubokého a trvalého vztahu s partnerem, být autentický, sám sebou, dle Freuda: má umět „milovat a pracovať'. 'C Zj ' I í^i ř if j ^ ^,1,^/,íf i ^jTěb^ ■ rc»i^ ■ •!■■ i»5M^y>y:— t<»XTá:cM:»ii ai» rsccj ai m >j gsr^g ■ af>cf i Levins on - ;mresiagiii«atMiM Weíŕorí - srovŕjjffiM Birren - dve adaptační schopnosti: Definování problému jinak než v mládí.. Uplatnění flexibility při řešení problémů á zkušenost vs sociální status (kohorta1 - Prii — r JJJJJ arazeni a emoční vývoj st\ ve volnem case i prozívaní ntimita (sex. život; > Obrat do nitra - Zpět k lidem lanželství > Rozvod )dičovstv Funkce rodiny Typy rodinných koalic iura J dD£JpäJD£J-i (Vágnerová)^ 43-öD I EU** // dlouhé tratí se dříve nebo pozdéíi dostane do \