Období dospě (clo 45 let J i\ starší dospělost (c jVJIAOA DO: ioto hled Ur i n l/r'orn i ost (kultura) určite vzore J" je často sankciovár Pokw učení. Havighurst se zaměřuje také na jedince, kteří předbíhají vývojová období, například těhotné dívky ve věku již patnácti let. Upozorňuje na negativní důsledky, které mohou z předběhnutí stádia později plynout. Některé vývojové úkoly jsou kontinuální, například vývoj myšlení, a některé jsou typické pro určitou etapu, například změna vztahu k rodiči v adolescenci. Al JII d íl £jD£J|jáJD£i-aB JĽJ, ^^fflŕj uľ£i-i: UV5J -> Nalezení životního m ~> Vstup c. -í VýcriovEi cien, Vývoj a utváření pr j Přijetí společensi j « /ŕWBaiTaailll nželství. ní rodiny (soc. role). ......anery. é, vereine zodDovednosti. y význam n í pOVaZOVat £jr;j]rj OÜÜOD JJJJJOJJO^ vek pn ornsz? íy. V tomfc tabilní profesní roli, stává se man )gnitivní nejistoty plyne z věc sti problémů, relativity různých názorů a časovéľu nosti - postformální myšlení. Relativitc postoje k nim se odráží v pojetí povinností ©vědnosti. Projevuje se i selektivita prosociálního z jní vytváří souhrn osobních zkušeností aíiH sJíáno Formální dospělosti dosahuje člověk v 18 letech; z psychologi hlediska bývá dospělost spojována zejména se zralostí psychosociální oblasti a k té většina lidí dospívá později (většinou p' -25 ÍVDľJVD£; zispsuj; se záj rodinu - ze. cJjnce pri je charakterizován vrcholem fyzických sil a upne narůstá úroveň psychosociálních dovedností, opnost odpovědného a etického jednání a stabilizují tni postoje. Člověk vstupuje do manželství a zakládá e se projevuje současný trend zvyšování průměrného věku v Hfl v f f ft ■ r. v . ------- izavn )5un od veku kolem d i asp ivota dospělého člov -JTÚlI\z£>. mi a pripadne ruzne zalibv. smyslu zajištění jejích existenčních potřeb, jako je např. jídlo nebo bydlení), u osob s vyšším vzděláním převládá úsilí o seberealizaci (využití svých schopností, tvůrčí aktivita). Určitými pois/jda během nich to í\obi\ clíte primárné p ně krizovými obdobími jsou první roky manželství, ,e poměrně velké procento těchto svazků rozpadá. Dále je po narození dítěte, kdy žena (resp. ten z partnerů, který o f čuje) přesouvá značnou část pozornosti směrem k dítěti může cítit v tomto smvslu ooněkud zanedbáván Rizikovou fází je také období odchodu dospělého dítět : u rodičů objevit tzv. syndrom prázdného hnízda, 'ují pocity určité prázdnoty, částečné ztráty smyslu života rnSBa kteří CíJcirciKnen ■iDQck Rovnez se v tete ne ■eřešené partnerské oroblémv. ■i« pohoda osa klidu kríze J___I___I 8 10 12 14 16 18 20 22 24 26 28 30 32 b, AJjporc - zni > Extenzs seb > Vzfe > Em > RealJ ^cnop r. .ostí a n znávání seb > Implicitní filozofie 7ý v DJ - V£j - JjJVDJusa Rozmanit rycnlc >st a snr le r vyvc )je . v v/- . ____i_____■ ' ' l!______1- ■ njzsj j ■ -= ■ bcjdocjc vijyy .c -).\:q D ) M ~J) s vspele vuci nadřízeným - v práci nebo ve str ■eke planý do budoi . samostatne . schopen trávit volný čas sám, má však jednoho či více blízkých přátel, kteří stojí o jeho společnost. hopen se stýkat s příslušníky druhého ■ a plachosti, poskytovat i přijímat lásku a něhi Cíleně rozšiřuje svou orientaci v prostředí, v němž žije a pracuj "ctivně se zajímá a pečuje o blaho rodiny, ' ičenství. - I"1 J I J J J Dvejceicej leta jsou cloboi. robustnír p Úmrtnost _ clo conana suicidia Počátek/Plató/Konec vzestupu/pádu Niterná sebejistota L fáze Celernentá orní -^ 3 roky, první vzdor 2, fáze sBbéyéď hna komandování, neboť objevuje nový pozoruje vlastní přeměnu v dospívajícího člověka) mmoi lesnou i psychickou, o nabyté zkušenosti s lidstvím a o zakončenou Dfesionalizaci; vzdor je vystřídán energickým hájením cti a )statnosti, vědomím vlastní síly; rázné odmítání výtek a pokořování, ,bof rovného s rovným) Schopnost by SEjriM lOdná nečin liiajiiiiiEiT^rií ^^^^MfrjMlH ... ĽU ělý, nezaujatý postřel V každém okí děláme, '' mužem, nebo ženou ti lěláme a jak to Zušlechťování < 2) nenu, kíbíci nem n astra en em ze 7rijH^J|gi^EHnWii společenskými koní 2)1 IDSOIGV ./ • / i a^^B ■ nernic rme e poznat ve svých silných i slabých stránkách, i striptý: ství zůstává .na úcta, respe.x avdive poznaní partnera, schopnost milovat vdivé poznání vlastních oiecne ano, zámery a piany, Hravost, tvořivost,: ' "— l_ rtnerov: UJena ducJ« cnosi ^! E. Fromm, E. Erikson (i. vs. izolace), pseudointimita, identita iking&loving aftiEuwasi .ealisticka idická JJTJcJnJCKcJ • I hllUllttMll I I pohoda osa klidu kríze J___I___I 8 10 12 14 16 18 20 22 24 26 28 30 32