Ve snaze dosáhnout standardní úpravy textů publikovaných v časopise Umění prosíme autory o dodržování následujících zásad. Týkají se citování časopiseckých a novinových článků, (1, 2, 3, 4) různých typů knih a statí v nich obsažených, (5, 6, 7, 8) neperiodických sborníků, (9) edičních řad, (10) katalogů, (11) diplomních prací, (12) recenzí (13) anebo nevytištěných textů, které jsou dostupné pouze na internetu či CD-ROMu. (14, 15) Namísto zdlouhavého výkladu seznamujeme přispěvatele s těmito pravidly prostřednictvím praktických ukázek, shrnujících typické příklady. Předem však upozorňujeme alespoň na uvádění plného jména autora (křestní i příjmení); na dvojí pojetí funkce editora, (7, 8) na interpunkci, tj. umístění čárek, teček a dvojteček v jednotlivých bibliografických údajích a na pomlčky mezi nimi, (1, 5, 6 ,7) dále na vyznačení kurzivy, na rozdílnou funkci římských a arabských číslic, (1, 2, 3, 5, 6, 7, 10) na využívání předložky "in" (6, 7, 8, 9) a také na plný výčet stránek citované práce, případně citovaného místa v ní (pro citování konkrétních jednotlivých stránek však porovnejme pozn. 1 a 16). Internetovou citaci uvádíme s datem, kdy byla vyhledána. (14) Je-li některá práce citována v textu vícekrát, připomíná se číslem poznámky, kde byla uvedena poprvé. (16) Jsou-li v textu opakovaně citovány různé práce jediného autora, předsuneme před toto číslo poznámky zkrácený název dané práce. (17) Je-li v našem textu citována práce mající více autorů, uvedeme nejvýše tři jména a popřípadě ještě zkratku "et al.". (6) Používáme mezinárodní ekvivalenty odkazů, jako "idem", (8) "eadem"... Odkaz "ibidem" je možno použít pouze v téže nebo následující poznámce, není-li mezi ni a stať, k níž se odkaz "ibidem" vztahuje, vsunut jiný titul. (18) Místo vydání zahraničních publikací píšeme původním, nezčeštěným pravopisem. (5, 7, 10, 11) Kurzivu užíváme vždy u názvů časopisů, knih, katalogů nebo diplomních prací a zpravidla také u názvů uměleckých děl v textu, například Svoboda vedoucí lid na barikády. Citáty se vyznačují kurzivou a uvozovkami: "Výroky vynikajících tvůrčích individualit jsou vždy zajímavé, i tehdy, když zkreslují skutečnost ..."(18) Je-li text proložen číselnými odkazy k vyobrazením, uzavíráme tyto číselné odkazy do hranatých závorek [19]. U titulků k reprodukcím upozorňujeme na jejich trojí základní schéma, vhodné jednak pro anonymní díla rozlišitelná prvotně podle lokace, (19) ikonografického typu, (20) nebo podle funkce, (21, 22) jednak pro díla neanonymní. (23) Příspěvky přijímáme v editorech Word for Windows (všechny verze). Zároveň s disketou je třeba odevzdat i vytištěný text včetně seznamu vyobrazení a podkladu pro cizojazyčné resumé. Poznámky mohou být automatické nebo zadané ručně prostřednictvím horního indexu. Odkazy na poznámku pomocí čísel v závorkách uvádíme z důvodu formátování textu pouze na této webové stránce, nikoli v tištěné podobě časopisu. Autoři rovněž odpovídají za zajištění autorských a reprodukčních práv svých ilustrací. Poznámky 1. Georges Didi-Huberman, Rovina materiálu. Tvárnost, znepokojení, přežívání, Umění XLVI, 1998, s. 502-514. 2. Hal Foster, Convulsive Identity, October, č. 57, Summer 1991, s. 19-54. 3. Petr Wittlich, Rouby dekadence, Ateliér X, 1997, č. 9, 30. 4., s. 1, 7. 4. R. W. [Richard Weiner], Nadrealismus, Lidové noviny XXXII, 1924, č. 536, 24. 10., s. 7. 5. Ernst Gombrich - Didier Eribon, Ce que l´image nous dit, Paris 1991. - Karl R. Popper, Věčné hledání: Intelektuální autobiografie (samizdat), Brno 1988. 6. Jaroslav Pešina, Desková malba, in: Jaromír Homolka - Josef Krása - Václav Mencl et al., Pozdně gotické umění v Čechách, Praha 1978, s. 318-386, cit. s. 326. 7. PZ [Pavel Zatloukal], heslo Meretta Gustav, in: Anděla Horová (ed.), Nová encyklopedie českého výtvarného umění I, Praha 1995, s. 505. - Wolfgang Kemp, Narrative, in: Robert S. Nelson - Richard Shiff (ed.), Critical Terms for Art History, Chicago - London 1996, s. 58-69, zvl. s. 63-65. 8. Vincenc Kramář, Nové umění a kritika (1932), in: idem, O obrazech a galeriích, ed. Josef Krása, Praha 1983, s. 35-50. - Idem, Několik slov o objektivitě (1937), in: ibidem, s. 51-56. 9. Vincenc Kramář, Čemu slouží umění, in: Sborník k šedesátinám Václava Jelínka, Brno 1938, s. 80-84. - Klára Benešovská, Meze uměnovědných metod aneb chvála "postvědeckého" přístupu k předmětům uměleckohistorického zájmu, in: Opuscula seria atque iocosa: Sborník přátelských gratulací Josefu Krásovi k 50. narozeninám (nepublikovaný strojopis, přístupný v knihovně Národní galerie v Praze), Praha 1983. 10. Walter Koch, Literaturbericht zur mittelalterlichen und neuzeitlichen Epigraphik (1976-1984), München 1987 (Monumenta Germaniae Historica, Hilfsmittel XI). 11. I. výstava Divokých (kat. výst.), Topičův salon v Praze 1909. - Jiří Kotalík, Jan Preisler (kat. výst.), Národní galerie v Praze 1964. 12. Pavla Sadílková, Nová recepce gotiky v Čechách na příkladu Svatovítské katedrály (diplomní práce), Ústav pro dějiny umění FFUK, Praha 1999. 13. Lubomír Konečný (rec.), Milan Togner, Sandro Botticelli, Umění XLV, 1996, s. 102-103. 14. Michaela Ottová (rec.), Poznámky k moravským výstavám Od gotiky k renesanci, Bazar, http://www.intimate.cz/bazar/index.asp, vyhledáno 20. 7. 2002. 15. Miroslava Hlaváčková, Osobnost Augusta Švagrovského, in: Galerie moderního umění Roudnice nad Labem: Multimediální publikace o historii galerie s výběrem děl ze sbírkového fondu, CD-ROM, Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem 2000. 16. Viz Didi-Huberman (pozn. 1), s. 504-506. 17. Kramář, Nové umění (pozn. 8), s. 41. 18. Ibidem, s. 45. 19/ Řeznovice, kostel sv. Petra a Pavla první polovina 12. století pohled od jihovýchodu Foto: ÚDU AV ČR - Prokop Paul 20/ Dvanáct apoštolů začátek 16. století nástěnná malba Chvalšiny, kostel sv. Máří Magdaleny, severní strana kněžiště Foto: Petr Odložil 21/ Bible boskovická, fol. 428 Adorace děcka, po roce 1415 Olomouc, Státní vědecká knihovna Foto: Alexander Paul 22/ Pastoforium kolem roku 1375 zlacené železo, v. 50 cm Praha, katedrála sv. Víta, kaple sv. Václava Foto: Jiří Hampl 23/ Václav Chad Ukřižování s červeným sluncem 1941 olej, lepenka, 99 x 69 cm Národní galerie v Praze Foto: Národní galerie v Praze