životopisy z lexikonů: Marc- Antoine Charpentier André Campra Louis Nicolas Clérambault ELISABETH CLAUDE JACQUET DE LA GUERRE Michel-Richard De Lalande Sébastien Brossard Charpentier: Médée 1693 Je považována za nejlepší Charpentierovo světské dílo, ne-li nejlepší jeho dílo vůbec.. Italienismy - větší lyričnost některých partií. Bohatá harmonie, chromatika, tónomalba, dramatická ariosa. Polyfonie ve sborových partiích. Prolog - oslava mírumilovné (!) vlády Ludvíka. Velký důraz na vystižení charakterů. ukázka: konec 1. aktu – vojenská scéna, instrumentace: trubky, tympány. ABBÉ FRANCOIS RAGUENET(1660 - 1722) - Parallele des Italiens et des Francois en ce qui regarde la musique et les opéras, 1702 · francouzská opera má komplexní koncepci a stavbu · fr. opera též obsahuje jasné a přesné charakteristiky (nálad, postav,...) Naproti tomu italská opera je podle něj: · slátaná,jako celek nedrží pohromadě, · střídají se v ní mechanicky pouze recitativy a árie · je slabá po tematické stránce - námětem je jen láska, bolest, nešťastní milenci, rozpolcenost apod. · v oblibě jsou především kastráti a basové hlasy O baletu: · Francouzský styl obsahuje množství sborů, baletů, a svým charakterem rozdílných tanců · V Itálii jsou všechny tance jakoby z jednoho těsta, jednotvárné, sbory a balety se nevyskytují Pokud se týče instrumentace, tak Raguenet: · oceňuje francouzskou práci s dechovými nástroji, zejm. s nástroji dřevěnými - flétna, hoboj. Ty mají velmi důležitou funkci pro afektovou teorii. Flétna fungovala v 18. století jako nástrojový symbol pro erotiku. Proto měla poměrně obtížnou pozici v chrámové hudbě. · naproti tomu v Itálii se dechové nástroje takřka nepoužívaly – tedy v opeře, jinak samozřejmě ano · pokud se týče kostýmů a scénického ztvárnění oper: ve Fr. vše přesné, vystihující charakteristiku, elegantní, v It. pouze pro zábavu a ne příliš kvalitní. · jazyková stránka: R. konstatuje, že italština je zpěvnější · italský interpretační styl je mnohem volnější, proto také ozdoby mohly být více zdůrazněny. Francouzská hudba má přísná pravidla, proto jsou ozdoby uhlazenější · další velká Raguenetova výtka vůči francouzské hudbě: francouzská hudba je pro Italy plochá, nevyskytuje se v ní žádný princip nahodilosti, žádné riziko, probíhá v jedné tónině, případná modulace je dobře připravená. V Itálii je tonalita víceméně volná, takže ozdoby nejsou tolik vázány na harmonii a jeví se nám jako odvážnější. Italové byli tudíž zvyklí na disonance, jejich hudba je spontánnější · Raguenet kritizuje též způsob harmonické sazby ve francouzské hudbě, kde jsou vypracovávány pouze krajní hlasy (svrchní a spodní), zatímco ostatní hlasy tvoří pouze harmonickou výplň · ve fr. hudbě se používaly zásadně ženské hlasy, zatímco v Itálii kastráti. Jejich hlasy připadaly Raguenetovi nepřirozené · Le Cerf de la Viéville (1705) Comparasion de la musique italienne et de la musique francaise. Ukázka Campra - IDOMENEO. Opera měla svou premiéru v r. 1712 Začlenění prologu jakožto součásti opery do děje - to také chválili Camprovi současníci v časopise Mercure galante ZÁVĚR – bez katarze, bez komentáře sboru. Idomeneo, který se chce zabít, je potrestán tak, že zůstane naživu. Závěr - antiklimax. Spory o přednosti francouzské a italské hudby ovšem zdaleka nekončí spisy Ragueneta a Viéuvilla. Z r. 1713 pochází disertační práce o italské a francouzské hudbě, jejíhož autora neznáme - dochovaly se pouze jeho iniciály L. T. Také této práce si povšimnul J. Mattheson, přeložil ji v r. 1722 do němčiny a vydal ji v 3. části svého spisu Critica musica. · anonym zde píše, že nejlépe by bylo, spojit či smísit italský umný sloh s francouzským vkusem. To je tedy přesně to, o co usiloval ve své tvorbě F. Couperin KANTÁTA Kantátu můžeme nejjednodušeji definovat jakožto skladbu určenou pro zpěv a instrumentální doprovod. V barokní hudbě se zpravidla skládá z několika částí, které tvoří recitativy, árie, eventuelně sbory a instrumentální ritornely, ty však nejsou vždy. Forma vznikla v Itálii a vychází z monodického slohu, italsští komponisté: Claudio Monteverdi, Luigi Rossi, Giaccomo Carissimi, Allessandro Stradella. Francie - zprvu vliv v písních - Airs sérieux e a boire. Jean - Baptiste Morin: obohacení oblasti komorní hudby o nový žánr a že by tento žánr měl dát možnost milovníkům hudby provozovat v domácím prostředí tento druh redukované opery Témata: kantáty heroické, pastorální alegorické, galantní humoristické, speciální témata.