Jean-Baptiste Lully (1632 – 1687) možní učitelé: Carissimi a Legrenzi Ve službách: Rogera von Lothringen, rytíře de Guise, Anne Marie Louise de Montpensier Předchůdce: Michael Lambert (ukázka: Ombre de mon amant) Lully u dvora: 24 houslistů krále - Vingt-Quatre Violons du Roi, 16 petits violons, tzv. La petite bande Předchůdce ve funkci superintendanta komorní hudby: Jean de Camberfort 1662 dostal Lully titul "Maitre de la Musique de la Familie Royale" zprvu Lully zhudebňoval texty od Isaaca de Benserade Spolupráce s Molierem od r. 1664 do počátku 70 let. První společné dílo: Princesse d^, Élide (1664). Vytvořili společně formu divadelní Comédie-ballet - např. Monsignor de Pourceaugnac [Purseňak] nebo Le Bourgeois gentilhomme Ukázka: La Cérémonie Turque Předchůdce na poli tragédie lyrique: Pierre Perrin, Robert Cambert. Dílo: opera Pastorale d^, Issy (1659) Lully na základě královského patentu založil "Académie Royale de Musique“ Libretista: Philipp Quinault - libreta psaná v duchu tragédií Corneilla a Racina, ovšem nezachovávala trojí jednotu. Cadmus et Hermione (1673), Alceste (1674), Thésée (1675), Atys (1676), nejoblíbenější opera krále, která byla na repertoáru nepřetržitě do r. 1740, Isis (1677), Bellerophon (1679), Proserpine (1680), Persée (1682), Phaeton (1683), Amadis (1684), Roland (1685). Vrcholnými operami jsou především Armida a Acis a Galatea, obě v r. 1686 *** Charles Batteaux, - Les beaux arts 1746 Lully se okrajově věnoval i kompozici chrámových děl. Oblíbené: Te Deum a Miserere Lullyho orchestrální sazba byla pětihlasá. Tato pětihlasost vlastně vytvořila tradici orchestrálního zdvojování pětihlasá orchestrální sazba střídala s tříhlasou dechovou sazbou - trio ze 2 hobojů a 1 fagotu (nebo řidčeji 2 houslí a vcll). Do určité míry suplovalo toto střídání formu concerta grossa Tance, které používal Lully v operách: passepied, rigaudon, bourrée, gavota, především pak menuet a pochod. Tzv. „němečtí lullysté“: J. S. Kusser, G. Muffat, J. C. F. Fischer