UKÁZKA: Lully - ATYS - ouvertura a prolog Charles Batteaux: Les beaux arts (1746) Vazba - české země: tištěné partitury oper Phaeton a Amadis se dochovaly na zámku ve Velkých Losinách, sídle Žerotínů. Dále se zde dochovaly rkp. hlasy z kusů z jiných Lullyho oper. Též skladby a úpravy jeho děl v lobkovické Roudnici. Zajímavá je také reflexe francouzské terminologie v hudebním slovníku T. B. Janovky „Clavis ad thesaurum...“ (1701), kde je řada odkazů na francouzskou hudební kulturu. Nejslavnější Lullyho chrámová díla: Te Deum a Miserere. Nejdůležitější Lullyho přínos: ustavení tragedie lyrique s Quinaultem a comédie-balletu a pastorale s Molierem, čímž byl ustaven ve Francii styl buffy, kodifikování francouzské ouvertury a inovace v interpretaci menuetu v rámci baletů. Pětihlasá orchestrální sazba se střídala s tříhlasou dechovou sazbou - trio ze 2 hobojů a 1 fagotu Velký význam má recitativ accompagnato a arioso - zejména pro dramatičnost. Časté je používání tónomalby. Árie - v nich Lully hojně uplatňoval malou písňovou formu, většinou dvoudílnou AABB^,, kde B a B^, se lišilo drobnými melodickými variantami a kadencí. Krátké formy da capo používal pouze v dramaticky nejvypjatějších místech. Častěji používal prokomponovanou árii. Harmonie je v podstatě diatonická, chromatika jen ve vypjaté dramatice a v nářcích. Kontrapunkt spíše sugerovaný než skutečný. Pokud se týče tanců, existuje několik, které povýšil na výsostně uměleckou formu: passepied, rigaudon, bourrée, gavota, především pak menuet a pochod. Skloubil italské elementy, které si přinesl ze svého rodiště, se zvláštnostmi a charakteristickými momenty vyplývajícími z francouzské řeči. Navázal přitom na tradici francouzských ballet de cour a vše skloubil v dramatický celek. Zavrhl italské bel canto a dominantní sólové árie italského typu. Synové: Louis de Lully (1664 - 1734), Jean-Baptista Lully (1665 - 1743), Jean-Louis de Lully (1667-1688) Marc-Antoine Charpentier (1636 v Paříži - 1704 tamtéž) Na studijní cestě v Římě se stal podle francouzského časopisu Mercure galante žákem G. Carissimiho. Od r. 1672 spolupracovníkem Moliera. V r. 1673 zkomponoval Charpentier hudbu k Molierov`i hře Le Malade imaginaire. Při 4. repríze M. zemřel. Jedná je o tzv. doktorskou komedii, která měla svou tradici již od středověku a která kvetla též v italské comedii dell arte. Charpentier zhudebnil pro Molierovu hru prolog, který je poměrně rozsáhlý - má asi 20 minut hudby, scénu operního charakteru ve 2. dějství, meziaktní hudbu následující po 1. a po druhém aktu a veselou (burleskní) vložku na závěr (cérémonie des Médecins). Celkem je to asi 80 minut hudby. Prolog je stejného typu, jaký byl komponován k tragédii lyrique - oslava krále.