Dialogické jednání (dále DJ) s vnitřním partnerem, téžDJ vnitřních partnerů Autor Ivan Vyskočil. Počátek v roce 1968, vývoj a rozvoj dosud. Základem je zkušenost a zakoušení stran jednání (mluvení, hraní) sám se sebou (s vnitřním partnerem, resp. partnery) zpravidla o samotě. Z autopsie snad každému známé tzv. samomluvy nebo samohry. Dále pak jde o to, učit se a naučit se podobněautentické, spontánní, hrající a souhrající jednání (chování a prožívání) produkovat veřejně, v situaci ,,veřejné samoty" (Stanislavskij), za přítomnosti a pozornosti ,,diváků". V situaci, kdy ,,jako kdyby" druzí, diváci, při tom nebyli, s vyloučením zejména zrakového a taktilního kontaktu. Zkoušení a zakoušení se odehrává ve skupinách, kdy nejmenší možnou (funkční) skupinu tvoří tři účastníci, tj. vedoucí (učitel) a dva zkoušející (žáci). Optimální je skupina devíti ažtřináctičlenná, kdy během jednoho setkání (zkoušení) se na každého dostane alespoň třikrát. Vhodný prostor je běžná školní učebna (zkušebna) s vyšším stropem, pokud možno světlá a prázdná, jen s náležitým počtem sedadel (židlí). Po úvodu, v němžvedoucí (učitel) si společněs účastníky (žáky) evokuje a probere známou zkušenost ,,samomluv" (kupř. stále se vyskytující typické situace takového jednání), zdůrazní nezbytnost ,,vycházet ze sebe" a ,,přicházet k sobě" i ,,jít do sebe" hlasem, řečí, a zdůrazní, že je nutné, aby také hlas a řeč, hlasové a řečové projevy byly jednáním, zdůrazní, že jde jediněo zkoušení, hledání, učení se a nalézání, tedy nikoli o předvádění nějakého umění. Posléze vyzve přítomné, kteří sedí na židlích vedle sebe v řaděčelem do prostoru jako diváci, aby někdo, kdo chce, šel ,,na plac" a zkoušel to. To je v podstatějediná instrukce ,,co dělat". Následující jsou toliko připomínky, poznámky k tomu, co a jak kdo dělal a udělal, zpravidla k tomu, co se povedlo a co nepovedlo, co nevyšlo, proča co s tím, jak na to, aby to bylo ono. ,,Na place" je každý přiměřenědlouho (dvěažpět minut), je sám v poli pozornosti druhých, v ,,silovém poli", bez jakýchkoli pomůcek (kupř. hudba, rekvizity, kostým). Každý účastník zakouší počáteční chaos, zmatek, cožjako takové trvá zpravidla šest aždeset setkání. Pak se postupnězačíná soustřeďovat a uvolňovat, začíná vnímat, projevovat se ,,teďa tady", diferencovaněreagovat, jednat, uvádět do vztahů, artikulovat, uvědomovat si a sledovat kontrastnost, polaritu a oscilaci, pravé protiklady a komplementárnost, reciprocitu, souhru protikladů, postupnědialogicky jedná a zakouší dialogické bytí, že dialogicky ­ leckdy paradoxně­ je, dospívá do ,,tvůrčího stavu" (Stanislavskij), k inspirovanosti, k tomu, že ,,to v člověku a s člověkem hraje" (Patočka), že ,,ucho žasne, co to huba mluví" (Werich), že umí ,,slyšet partnera a odpovědět mu" (V + W), dospívá k vlastní psychosomatické kondici pro vědomou, tvořivou komunikaci. To v horizontu nejménětří let systematického, kontinuitního studia, ne-li výcviku. Zakusit počáteční ­ vlastní i společný ­ chaos, zmatek a jeho vyjasňování, postupné strukturování ,,zevnitř", je pro další dění nadmíru důležité. Aby totižod samého počátku byla aktivována a preferována tendence a odvaha k experimentování, zkoušení, hledání ­ formulování si hypotéz ­ a také nalézání, především toho vlastního, osobitého, aby od samého počátku neměla vrch většinou dominantní tendence imitovat, napodobovat, přijímat a produkovat takové i onaké hotovosti, standardy. Organickou a nutnou součástí toho ,,na place", společného studia a učení, je průběžné ,,privátní" zkoušení. Zejména průběžná písemná reflexe, o nížse podílí s vedoucím a ostatními, zakládá společné studium. DJ zahrnuje a otevírá více polí zkoumání i možných cest a cílů. Vždycky však má být ryze osobní a osobnostní záležitostí, kdy záleží na osobních dispozicích (kupř. druhu, kvalitěi velikosti nadání), k čemu a jak komu může být a je, co si kdo s tím sám počne, od toho slibuje. U většiny může být a bývá cestou sebeobjevování, sebepoznávání a sebepřijetí, u leckterých také cestou seberealizace. To dle předpokladů, nadání a zájmů. Může být a bývá, jak užřečeno, vytvářením psychosomatické kondice pro tvořivou komunikaci, a tedy pro hlubší a přesnější, ,,vodivější" empatii, poznání a přijetí druhého, pro setkání v pravém slova smyslu. Může být a bývá prožitím, poznáním a studiem principůdramatické hry. Může být a bývá prožitím, poznáním a studiem nepředmětného herectví (hráčství, aktérství). Může být a bývá cestou pochopení a uchopení, ,,vtělení" a uskutečnění určité výzvy, otázky, určitého úkolu, textu. Může být a bývá, je-li jako takové poznáno a pochopeno, otevřenou a otevírající cestou, metodikou zkoušení, hledání i vnímání, všímání si a nalézání. Není však účelověvypracovaným, hotovým, osvědčeným postupem, ,,metodou", kterou jako hotovost lze přijímat a ,,nasazovat". A rozhodněnení takovou nebo onakou technikou. Výzkum a studium DJ pokračuje v několika směrech. Hlavněv Ústavu pro výzkum a studium autorského herectví a na katedře autorské tvorby a pedagogiky DAMU v Praze. Poprvé publikováno ve sborníku Hic sunt leones (o autorském herectví), vyd. AMU, Ústav pro výzkum a studium autorského herectví, Praha 2003.