10/2/2007 1 Prezervace filmu a audiovizuální archivy Mgr. Anna Batistová batistov@phil.muni.cz anna.batistova@gmail.com Náplň přednášek (osnova) 1. Filmový materiál a jeho prezervace (cca 2,5 přednášky) ­ přednáška + četbap 2. Prezervace vs. prezentace (cca 2,5 přednášky) ­ přednáška + četba + diskuse 3. Filmové archivy (cca 1 přednáška) ­ referáty + četba 4. Restaurování: Případové studie (cca 1 přednáška) ­ referáty + četbareferáty + četba 5. Od filmu k pixelům: Film včera, dnes a zítra (cca 2 přednášky) ­ přednáška + četba + diskuse 10/2/2007 2 Referáty * Filmové archivy ­ stručně dějiny ­ typ archivu a současnost ­ prezervační a prezentační aktivity * Archivní vydání filmů na DVD ­ restaurační zásah a přepis­ restaurační zásah a přepis ­ samotný film ­ doplňující materiály Informační systém (IS) * Osnova ­ náplň přednášek a prezentace ­ povinné texty ­ doplňující texty ­ další materiály ke studiu a doplňující odkazy 10/2/2007 3 Ý Á A. Filmový pás: Složení a materiály B. Stárnutí a poškození filmu C. Terminologie D. Prezervace a restaurování 1. FILMOVÝ MATERIÁL A JEHO PREZERVACE 10/2/2007 4 Filmový pás: složení a materiály Filmový pás po délce Úvodní pás: ochranný pásochranný pás určovací pás synchronizační pás Koncový pás: vybíhací pás určovací pás ochranný pás Audiovizuální záznam filmového díla 10/2/2007 5 Filmový pás zblízka Obrazové okénko Obrazové dělení Perforace / děrování Zvuková stopa 10/2/2007 6 Příčný řez 10/2/2007 7 Emulzní vrstva ochranná vrstva vrstva citlivá na modrou složku světla žlutá filtrační vrstva vrstva citlivá na modrou a zelenou složku světla vrstva citlivá na červenou složku světla jí í tpojící vrstva Nejstarší uspořádání barevného materiálu Agfa Formáty 35 16 mm s jednostrannou perforací 35 mm Super 8 Standard 8 10/2/2007 8 35 mm Profesionální standard od r. 1917 Změny v době nástupu zvuku Typy zvukové stopy optický záznam zvuku magnetický záznam zvuku digitální záznam zvuku 10/2/2007 9 Typy optické stopy ál í d Metoda intensivnosti (variable density) Transversální metoda (variable area) SDDS Dolby Digital Anamorfoticky zkreslený záznam obrazu Analogová zv. stopa Time code pro DTS 10/2/2007 10 Materiály * Filmová podložka: ­ Nitrát celulózy ­ Acetát celulózy ­ Polyester * Emulze: ­ krystalky halogenidů stříbra rozpuštěné v želatině­ krystalky halogenidů stříbra rozpuštěné v želatině Nitrát celulózy produkt z odpadů průmyslu zpracování bavlny reakce celulózy za přítomnosti kyseliny dusičné (HNO3) a sírové (H2SO4) dále zpracováván (rozpouštědla apod.) hořlavý: 160°C v dobrém stavu, 40°C v pokročilém stádiu rozkladu40°C v pokročilém stádiu rozkladu 1846, používán do 50. let 20. st. 10/2/2007 11 Acetáty celulózy opět derivát celulózy; reakcí s kyselinou t (CH COOH) í (H SO )octovou (CH3COOH) a sírovou (H2SO4) diacetát (od poč. 20. st.), na formátech 28 mm a později 16 mm triacetát (od 40. let 20. st.) označován jako SAFETY" BEZPEČNÝ" označován jako ,,SAFETY", ,,BEZPEČNÝ", vzhledem k vyšší teplotě vznícení ,,Hořlavý" a ,,bezpečný" film * Přechod u nás počátkem 60. let * Bezpečnostní opatření na promítacích strojích, v kabinách, pro zacházení s filmem * Známé požáry kin, později v archivech AB3 10/2/2007 12 Polyester (polyester tereftalát PET) vyvinut ve 40. letech 20. století výroba kondenzační reakcí ethylenglykolu a kyseliny tereftalátové ačkoliv jeho vlastnosti jsou výborné pro komerční využití, je užíván až od 90. let jedna skupina řetězce Polyester a triacetát celulózy vzhled kotouče triacetát a polyester pod polarizovaným světlem 10/2/2007 13 Stárnutí a poškození filmu Stárnutí a životnost filmu * Stárnutí polymerů: ­ kombinovaný vliv atmosférického záření, teploty, vody, plynů (obsažených ve vzduchu), solí a mikroorganismů ­ provázeno chemickou přeměnou polymeru ­ změna vlastností polymeru (zabarvení, zkřehnutí, praskliny, atp.) 10/2/2007 14 Chemická stabilita filmových podkladů (kinematografický film) Diacetát celulózy Triacetát celulózy Polyester Nitrát celulózy celulózy Životnost AV nosičů (data a nosič) Magnetická páska, např. VHS ­ cca 50 Film ­ cca 100 let DVD/CD ??? let pro záznam, až stovky let pro polyesterový nosič 10/2/2007 15 Nitrát celulózy: chemický rozklad podložky 1. obraz bledne, emulze se barví dohněda; barvy slábnou a mění se 2. emulze začíná lepit (vytváří se tzv. nitrátový med) 3 dkl d fil ěk h f jí b bli čí á3. podklad filmu měkne; na povrchu se formují bubliny a začíná se tvořit nepříjemný zápach 4. celý film se spojí do kompaktní masy 5. filmový podklad se rozkládá, tvoří se hnědý prášek s nepříjemným zápachem * ,,Výsledek ďábelského spojenectví času a h i " (R d B d )chemie" (Raymond Borde) * Film je možné kopírovat na nový nosič (a zachránit ,,data" v prvních dvou fázích) 10/2/2007 16 Acetáty celulózy: ,,octový syndrom" Vinegar syndrome 1. film je cítit octem; 2. film se smršťuje; smršťujeli se nerovnoměrně, začíná se kroutit, a to jak na délku tak do šířky; 3. ztrácí ohebnost; 4. emulze praská a může se odlupovat; 5. na okrajích a povrchu filmu se může vytvářet bílý prášek * Větší míra napadení u filmů s magnetickou k t (k t l át ?)zvukovou stopou (katalyzátor?) 10/2/2007 17 Smršťování * Vysoušením (ztráta vody v podkladu a emulzi) * V extrémních případech až 2 mm na šířku a 4% délky * Nerovnoměrné smrštění ­ vlny a vypoukliny * Se ztrátou vody také křehnutí ­ náchylnost k dalším poškozenímdalším poškozením * Rozdílné smrštění podkladu a emulze * Film je nepromítatelný (transportní bubínky) Změny ve fotografické emulzi * Záleží na kvalitě zpracování (vyvolání) ­ žl t tí čb bžloutnutí čb obrazu * Blednutí barev u barvených čb filmů (světlo při promítání) * U barevných filmů narušení chromatické rovnováhy původního obrazurovnováhy původního obrazu * Houby plísně a drobný hmyz (organický původ emulze) 10/2/2007 18 Žloutnutí a blednutí čb obrazu Rozklad emulze 10/2/2007 19 Blednutí barev Fyzické ničení pásu * Nejčastěji: škrábance, porušené děrování, přetržení a praskliny, porušení slepekpřetr ení a praskliny, porušení slepek * Ztráty způsobené produkčními či cenzurními zásahy * Život filmu (Karel Smrž): ,,Pro representační stánek světelných dramat v Nejzapadlejší Lhotě je pak [film] řešením problému, lzeli ještě prostřednictvím ozubených válečků uvéstlze li ještě prostřednictvím ozubených válečků uvést do pohybu celuloidový pás, jemuž chybí většina perforačních otvorů, a lzeli ještě skloubit bohatou obrazotvorností děj, jehož dobrá polovina padla již za oběť zubu času." 10/2/2007 20 Příště * 8. 10. přednáška odpadá (text pro t di )samostudium) * 15. 10.: ­ Periodizace destrukce Terminologie­ Terminologie ­ Rozdělení referátů